ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیمه پنهان اصرار دولت برای ایجاد مناطق آزاد

ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به دنبال افزایش مناطق آزاد تجاری است. این اقدام با عنوان توسعه اقتصادی می‌تواند توجیهی برای افزایش کنترل امنیتی در مناطق مرزی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت در «همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت» یک‌بار دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی خواست که فرصت ایران را از دست ندهند.

سهم ساکنان بومی قشم از ایجاد منطقه آزاد مهاجرت از شهر و زندگی حاشیه‌نشینی بوده است.

علی طیب‌نیا ویژگی ایران را «برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی و مجاورت بازار ۳۰۰ میلیون نفری حوزه دریای خزر، نیروی کار متنوع و تحصیل‌کرده و برخورداری از زیرساخت‌های لازم» عنوان کرد و گفت: «از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و شرکت‌های سرمایه‌فرصت فعال دعوت می‌کنم تا با مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود و با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده در این حوزه حضور یابند.»

او حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی را اولویت دولت ایران اعلام کرد و «تضمین پرداخت غرامت در صورت سلب مالکیت، تضمین جبران زیان، تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی در طرح‌ها و مواردی که دستگاه دولتی خریدار انحصاری باشد، تضمین تامین و انتقال آزادانه ارز، تضمین انتقال آزادانه اصل سرمایه و منافع آن به صورت ارز و کالا و پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در کلیه زمینه‌های صنعتی، معدنی» را از جمله خدماتی برشمرد که دولت ایران برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از سرمایه‌گذاران خارجی خواست که به مزیت مناطق آزاد و نرخ مالیات در ایران توجه کنند. او گفت: «نرخ مالیات و درآمد بنگاه‌های اقتصادی از ۲۵ درصد فرا‌تر نمی‌رود و در مناطق آزاد نیز معافیت مالیاتی به مدت ۲۰ سال وجود دارد.»

در همین رابطه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از صدور مجوز سه میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران خبر داد. اکبر ترکان مشاور عالی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی مناطق آزاد هم با اعلام برگزاری اجلاس «همکاری مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند» در چابهار گفت: «لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید به مجلس دهم ارسال می‌شود که با هماهنگی‌های صورت گرفته با نمایندگان، زمینه تصویب آن تسریع شود.»

سرکوب با نام توسعه اقتصادی

دولت روحانی سال گذشته دو بار لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که به دلیل اختلاف نظر نمایندگان در باره مکان ایجاد این مناطق به تصویب نرسید. آنچه که در لایحه پیشنهادی دولت نمایان است، تعیین نقاط مرزی ایران در استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، بوشهر و ترکمنستان به عنوان محل ایجاد مناطق مرزی است.

مقام‌های دولتی براین باورند که ایجاد مناطق آزاد می‌تواند به عنوان محرک توسعه اقتصادی مناطق محروم و توسعه نیافته عمل کند. از سوی دیگر شاید بتوان تلاش برای بیرون راندان و کاستن سهم نظامیان در اقتصاد را یکی دیگر از اهداف اعلام نشده دولت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد مناطق آزاد دانست. چرا که به روایت فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیاء و فعالان اقتصادی، در فضای اقتصادی ایران هیچ یک از سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان داخلی امکان رقابت با هلدینگ‌های وابسته به نهادهای نظامی و بنیادهای شبه دولتی را ندارند.

اما با این نگاه خوشبینانه هم نمی‌توان بنیان امنیتی شکل‌گیری مناطق آزاد را نادیده گرفت. ایجاد مناطق آزاد با شرایط ویژه برای سرمایه‌گذاران، در گام نخست به افزایش هزینه زندگی برای ساکنان بومی این مناطق می‌انجامد و به دنبال آن تغییر بافت جمعیتی را به دنبال دارد و سرمایه‌گذاران جدید که بخش زیادی از آنان وابسته به دولت و نهادهای شبه دولتی هستند، به مرور جایگزین جمعیت بومی خواهند شد.

علاوه بر این دولت به بهانه تامین امنیت سرمایه‌گذاران، کنترل‌های امنیتی و حضور نیروهای نظامی و امنینی در این مناطق افزایش خواهد یافت. از همین زاویه می‌توان اصرار دولت روحانی برای تاسیس مناطق آزاد در استان‌های مرزی را که اکثریت جمعیت آنها اقلیت‌های ملی و مذهبی هستند، یک برنامه «امنیتی مهندسی شده» برای کنترل اعتراض‌های احتمالی دانست که پیش از این هم در برخی از این استان‌ها سابقه داشته است.

در کنار این، دعوت اکبر ترکان از سپاه پاسداران برای کمک به دولت در ایجاد مناطق آزاد فرض خوشبینانه رقیب‌سازی برای سپاه پاسداران و هلدینگ‌های وابسته به نهاد‌ها و بنیادهای حکومتی را منتفی می‌کند و رویکرد امنیتی لایحه دولت را پررنگ‌تر.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بدون امن بودن منطقه مرزی یا غیر مرزی آیا سرمایه گذار چه داخلی چه خارجی حاضر میشه ریسک کنه اونجا سرمایه گذاری کنه. سرمایه دار از ریسک خوشش نمیاد. این هزینه سرمایه گذاری رو بالا میبره و بالنتیجه قیمت تولید. رو. حالا مثلا کرد و آذری و عرب و بلوچ اومده تهران یا کرمان و. تبریز گناه میشه ترکمن و فارس و عرب بره بلوچستان یا کردستان یا خوزستان کار کنه. مگر تو یک کشور هم باید از حرفهای مز خرف باشه. مردم از اینور پا میشن میرن اون سر دنیا کار میکنن. اونوقت آقا خودشو روشنفکر میدونه کوچکترین. قدمی رو برای توسعه مناطق عقب افتاده رو از زاویه توطئه می بینه. اگر مردم یک کشور از اقوام مختلف با هم اختلاط نکنن مثل. اعضای یه خانواده اند که همه با هم قهرند و هیچ وقت همدیگر رو درک نکنند. ما همه انسانیم و باید یاد بگیرم در کنار هم و با هم زندگی کنیم. امروز تهدید همه فرهنگ احساس میکنند از طرف. فرهنگ مصرفی هالیوده و اون یک شکل شدن دنیا ست. همه به یک موزیک گوش بدن . همه یک جور غذا مصرف کنند همه یک جور لباس تن بکنند همه یکجور برقصند وووو که خود در دراز مدت. به فقیر تر شدن جامعه جهانی از نظر تنوع فرهنگی میشه.

  • منوچهر

    « ... علاوه بر این دولت به بهانه تامین امنیت سرمایه‌گذاران، کنترل‌های امنیتی و حضور نیروهای نظامی و امنینی در این مناطق افزایش خواهد یافت...» یعنی چی این؟ یعنی الان دولت نمیتونه اینکارو بکنه؟ از چی میترسه؟ اگر الان بخواد در مناطق مرزی کنترل امنیتی بیشتر بذاره و نیروهای نظامی بیشتر ببره، چی و کی جلوشو میگیره؟ عجب تحلیلی؟!

  • حقیقتگو

    آخوند بنفش روحانی انکار که مغزش بنفش شده است و نمی فهمد و یا نمی خواهد بفهمد که می فهمد علی خامنه ای و فک و فامیل ه و پاسدارها و بسیجی هاش تا بحال و به عنوان شکیکه لازم بوده سعی کردند و می کنند که سرمایه دار خارجی بترسد و نباید که لای لیست حقوق ها و حساب بانکی ها و مال و منالشان را ورق بزند !!سرمایه دار خارجی با دیدن امام زمان سرمایه دار نشده است که با سرمایه گذاری بدون تامین مالی و جانی آنهم در کشوریکه چندین قشون قلدر و فحاش و کافر و حجاب شناس حکومت می کنند و باعث چاق و چله شدن مارمولک ها به سوسمارها و تمساح های وحشی اسلامی شود.