ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف وزارت نیرو و ستاد احیا: انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه منتفی است

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی قابلیت انتقال به دریاچه ارومیه را ندارد.

عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی قابلیت انتقال به دریاچه ارومیه را ندارد و از نظر ستاد احیا این پروژه انتقال منتفی است.

دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، عیسی کلانتری سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، درباره طرح انتقال دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: «از نظرستاد احیای دریاچه ارومیه این موضوع منتفی است و هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد، زیرا املاح آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی دارای سولفاته و املاح دریاچه ارومیه دارای کلرات است، بنابراین این ساختارها با یکدیگر همخوانی ندارند.»

به‌گفته او وزارت نیرو در حال مطالعه در این زمینه است اما بعید است به نتیجه خاصی برسد.

علاوه بر عدم همخوانی ساختار دو دریاچه، مشکل پمپاژ آب از دریای خزر خود معضل عمده‌ای است. مدیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه دراین‌باره می‌گوید، هر متر مکعب پمپاژ آب از خزر به دریاچه ارومیه هشت تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد. بنابراین در صورتی که بخواهیم حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب را منتقل کنیم باید معادل کل تولید ناخالص ملی کشور هزینه کنیم که این کار توجیه اقتصادی ندارد.

در تیرماه ۱۳۹۳ داوود رضا عرب، سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گفته بود برای انتقال هر پنج مترمکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه به بیش از ۲/۵ دلار اعتبار لازم است و حتی اگر چنین اعتباری نیز وجود داشته باشد، این طرح در بهترین حالت به حدود ۱۳ سال زمان نیاز دارد.سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته بود به جای انتقال آب از دریای خزر، طرح انتقال آب از رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

موضوع انتقال آب دریای خزر به سایر نقاط ایران از جمله دریاچه ارومیه مدتی است که درکمیسیون ویژه‎ای در وزارت نیرو در حال بررسی است. اما ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو در مورد دریاچه ارومیه اختلاف نظر دارند.

در دو ماه اخیر در پی رهاسازی آب سد مهاباد، انتقال آب از سیمینه‌ رود و زرینه رود و اتصال رودخانه آجی‌چای و همچنین بارندگی‌های شدید، وضعیت دریاچه ارومیه کمی رو به بهبودی رفت و نهادهای بین‌المللی نیز به کمک این دریاچه شتافته‌اند.

کاهش مصرف آب یا محدودیت کشاورزی

عیسی کلانتری همچنین درباره محدودیت کشت در اطراف دریاچه ارومیه عنوان کرد، در حال حاضر قصد کاهش محدودیت کشت در حاشیه دریاچه ارومیه نداریم، بلکه کاهش مصرف آب کشاورزی را در دستور کار قرار داریم.

چندی پیش نیز وزارت نیروی ایران تنها شیوه احیای دریاچه ارومیه را کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در مناطق اطراف این دریاچه عنوان کرد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا  عدم کاهش دست‌کم ۴۰ درصدی مصارف آب در بخش کشاورزی، دریاچه ارومیه را با خطر مرگ مواجه خواهد کرد.

در ایران بین ۹۰ تا ۹۲  درصد از آبی که در ایران مصرف می‌شود، در زمین‌های کشاورزی است. این درحالی است که متوسط مصرف جهانی آب در بخش کشاورزی در جهان حدود ۷۰ درصد است.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است. این دریاچه در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم‌آبی روبه‌رو شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن، در اوایل پاییز پارسال تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.

از سال ۹۲ دولت یازدهم با تشکیل کار گروه‌های ویژه و ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش کرد تا بخش‌هایی از این دریاچه را احیا کند. در قالب این برنامه‌ها مقرر شده در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آبهای آزاد برسد.

برای اجرای این طرح در مدت  ۱۰ سال، ۲۹ پروژه و ۱۰۱ زیر پروژه معین شده و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز پیش بینی شده است.

اکنون در آخرین اظهارات پیرامون وضعیت این دریاچه معاون آب و آبفا وزارت نیرو می‌گوید حجم آب دریاچه در همسنجی با پارسال ۴۷ سانتیمتر افزایش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران پور

    درست است اضافه برداشت و عدم بهینه مصرف آب در همه جای ایران است، اما کشاورزی نامناسب، مزید بر علت است. متاسفانه علی رغم انتقاداتی به کشت محصولاتی مانند هندوانه شده، شنیده می شود که در فصل زمستان نوبرانه صیفی جات چون هندوانه نواحی خشکی مانند چاربهار به نقاط دیگر حمل میشود! هنواونه محصولی پر اب است که 99% اب است و برای رسیدن این چند کیلو آب هنوانه، چندین برابرش آب مصرف می شود و آن را با قیمت کمتر از نصف گلابی و یا یک دهم فندق میفروشند و بلکه صادر می شود!