ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد و نروژ کمترین شکاف جنسیتی را در زمینه اشتغال دارند

موسسه پژوهشی گلس‌دور در دسته بندی ۱۸ کشور اروپایی سوئد و نروژ را دارای بیشترین تعادل جنسیتی در محیط‌های کاری معرفی کرده و ایتالیا در این زمینه بدترین وضعیت را دارد.

با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه ورود زنان به محیط‌های کاری صورت گرفته، تبعیض جنسیتی هنوز در اروپا و آمریکا وجود دارد.

موسسه پژوهشی گلس‌دور در دسته بندی ۱۸ کشور اروپایی سوئد و نروژ را دارای بیشترین تعادل جنسیتی در محیط‌های کاری معرفی کرده و ایتالیا در این زمینه بدترین وضعیت را دارد.

تحقیق تازه گلس‌دور نشان می دهد که در کدام کشورها بیشترین برابری جنسی وجود دارد و در کدام شغل‌ها زنان کمترین میزان اشتغال را دارند و تفاوت دستمزد زنان و مردان چگونه با تشکیل خانواده و مادر شدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش این مساله را با در نظر گرفتن ۱۲ شاخص شامل تعداد زنان و مردان شاغل، تعداد مدیران زن و شکاف جنسیتی در استخدام و شکاف جنسیتی در دستمزد بررسی کرده است.

کشورهای اسکاندیناوی سوئد، نروژ و فنلاند در این زمینه بهترین نتایج را به دست آورده‌اند و ایتالیا و یونان بدترین وضعیت را دارند. آمریکا تقریبا در میانه ایستاده و رتبه ۸ را در میان ۱۸ کشور به دست آورده است.

آلمان در میان ۱۸ کشور اروپایی رتبه‌ ۱۵ جدول را به دست آورده و  تعداد زنان مدیر در این کشور یا زنانی که در شغل‌هایی با تخصص بالا کار می‌کنند، کمتر از میانگین متوسط است.

پیش‌تر این وب سایت با توجه به تفاوت‌هایی مثل سن، میزان تحصیلات، سابقه کاری، عنوان شغلی و موقعیت، اعلام کرده بود که  فقط  ۵.۶ درصد شکاف عمیق بین زنان و مردان در زمینه اشتغال وجود دارد. اما این یافته توضیح نمی‌داد که تفاوت‌هایی مثل تعصبات فردی کارفرمایان و نحوه مذاکره با زنان و مردان و یا تفاوت‌های دیگر چه تاثیری در ایجاد شکاف جنسیتی در مشاغل دارد.

البته یافته‌های گلس دور در همه مشاغل شکاف ۵ درصدی را نشان نداده است. در برخی از مشاغل این شکاف بسیار بیشتر از ۵ درصد است؛ در مشاغلی مانند برنامه‌نویسی کامپیوتری، سرآشپزی و دندان پزشکی این شکاف ۲۸ درصد است.

در شغل‌هایی مثل مدیریت سطح بالا، این فاصله ۲۷ درصد است و در مشاغلی مانند تکنسین‌ پزشکی و خرده فروشی شکاف جنسیتی تا بیش از سه برابر نیز وجود دارد.

گزارش سال ۲۰۱۴ مجمع اقتصاد جهانی نشان می‌ دهد که ایران با کسب رتبه جهانی ۱۳۷ در بین ۱۴۲ کشور مورد بررسی، وضعیت مطلوبی در برابری جنسیتی در حوزه اشتغال ندارد.

در همین زمینه: 

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.