ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکومت افغانستان مرگ رهبر طالبان را تأیید کرد

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد مرگ ملا منصور برای آن بخش از طالبان که خواستار برقراری صلح هستند فرصتی به وجود خواهد آورد که به پروسه صلح بپیوندند.

دولت کابل و شماری از مقامات ارشد طالبان تایید کردند که ملا اختر منصور، رهبر طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی به مرز افغانستان و پاکستان کشته شد.

ملا اختر منصور، رهبر طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی هدف قرار گرفت

فرمانده ارشد طالبان، ملا عبدالرئوف به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته «ملا اختر منصور جمعه شب در حمله پهپادهای آمریکایی در منطقه‌ای در مرز افغانستان و پاکستان کشته شد.»

تا کنون هیچ مقامی از طالبان خبر کشته شدن رهبر این گروه را تأیید نکرده بود.

همزمان ارگ ریاست جمهوری افغانستان مرگ ملا اختر منصور را تأیید و این خبر را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد.

همچنین دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد در صورتی که ملا منصور کشته شده باشد فرصتی برای آن بخش از طالبان که خواستار برقراری صلح هستند به وجود خواهد آمد که به پروسه صلح بپیوندند.

همزمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته او به طور مستقیم با مذاکرات صلح و روند آشتی ملی مخالف بود و مرگ او برای افغان‌ها آغازی برای توقف جنگ خواهد بود.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون شنبه ۲۱ مه/ اول خرداد خبر این حمله را تأیید کرد اما گفت که پنتاگون تاکنون از سرنوشت ملا منصور خبر قابل تأییدی دریافت نکرده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ملا اختر منصور مانع اصلی برای برقراری صلح و آشتی میان دولت افغانستان و طالبان بود. او مقام‌های این گروه را از شرکت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان منع می‌کرد.»

این حملات هوایی به دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده انجام شد و هدف اصلی پهپادهای آمریکا یافتن محل اخفای رهبر طالبان در مرز افغانستان و پاکستان بود. پنتاگون تأیید می‌کند که خودروی حامل رهبر طالبان را هدف قرار داده است.

ملا اختر منصور کیست؟

  • ملا اختر محمد منصور در اوایل دهه ۱۹۶۰ در ولایت قندهار متولد شد. ولایت قندهار نخستین ولایتی بود که به دست طالبان در سال ۱۹۹۴ تصرف شد و مجاهدین از آن رانده شدند. گفته می‌شود ملا اختر منصور نیز در جمع اصلی طالبان برای تصرف قندهار حضور مؤثر داشته است.
  • ملا منصور در زمان حگومت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ وزیر هوانوردی افغانستان بود. به گزارش سازمان ملل متحد در این دوره  ملا منصور نقش عمده‌ای در قاچاق مود مخدر داشت.
  • ملا منصور همواره از افراد نزدیک به ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان شمرده شده است.
  • پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا در سال ۲۰۰۱ و سرنگونی دولت طالبان، ملا منصور به عضویت شورای عالی طالبان منصوب شد. شورای عالی طالبان شورایی بود متشکل از هفت نفر که تصمیمات عمده را اتخاذ می‌کردند. در این دوران ملا اختر منصور به عنوان والی خودخوانده ولایت قندهار نیز منصوب شد.
  • در ژوئیه سال گذشته و پس از تأیید مرگ ملاعمر رهبر طالبان توسط اعضای این گروه، فرماندهان ارشد طالبان ملا اختر منصور را به عنوان رهبر جدید این گروه برگزیدند. در بیانیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر منتشر کرد ذکر شده که  بسیاری از شیوخ طالبان با ملا اختر منصور به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کردند.

بیشتر بخوانید
https://www.radiozamaneh.com/231017

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.