ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریاست جنتی و «خالی‌بازی» اعتدال‌گرایان

هیوا رضاپور- رئیس شدن جنتی در خبرگان رهبری پیامی آشکار برای اعتدال‌گرایان دارد که به هر قیمتی در انتخابات باقی ماندند. در غیاب تندروهای نامدار، نسل جوان‌تر آن‌ها به خبرگان رسیده است.

سهم جریان «امید و اعتدال» در هیئت رئیسه خبرگان رهبری صفر است و جنتی با بیش از نیمی از آرا به ریاست مجلسی رسیده که ممکن است در باره رهبر آینده ایران تصمیم بگیرد. ریاست او معنایی به غیر از شکست «اعتدال‌گرایان» دارد؟

شرایط احمد جنتی در مجلس خبرگان می‌تواند یادآور وضعیت اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی باشد. در انتخابات آن دوره هاشمی تا پیش از ابطال برخی از صندوق‌ها و بازماندن علیرضا رجایی از مجلس، آخرین منتخب تهران بود، وضعیتی مشابه احمد جنتی در انتخابات خبرگان رهبری.

اصلاح‌طلبان جوان سرخوش از پیروزی اعلام کردند که «اجازه نخواهند داد نفر سی‌ام رئیس مجلس شود». هاشمی آن روزها هم با علم به این‌که شانسی برای ریاست مجلس ندارد، انصراف داد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرعت‌گیر اصلاح‌طلبان مجلس‌نشین تبدیل شد.

نزدیک به دو دهه پس از آن روزها، اصلاح‌طلبان برای بازگشت حداقلی به نهادهای قدرت به هاشمی رفسنجانی پناه بردند و در انتخابات خبرگان به‌رغم این‌که بسیاری از داوطلبان نزدیک به آنان رد صلاحیت شدند، به فهرستی رای دادند که بیش از آن‌که همسو با برنامه‌هایشان باشد، در برگیرنده روحانیون تندرویی بود که پیش از این مخالفت خود با «اصلاح‌طلبان دوم خردادی» را علنی کرده‌ بودند.

سهم اعتدالیون؛ زیر صفر

با این حال فردای انتخابات خبرگان، اصلاح‌طلبان و حامیان دولت راهیابی کسانی را که نامشان در «فهرست امید و اعتدال» قرار گرفته بود، به پیروزی تعبیر کردند و سرخوش از این پیروزی خیالی، احتمال ریاست میانه‌روها در خبرگان رهبری و نقش ویژه هاشمی در شرایط حساس را پررنگ‌تر از آنچه که بود نشان دادند.

اما در انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری اگر هاشمی شاهرودی را با تردید تنها گزینه نزدیک به میانه‌رو‌ها بدانیم، آن‌ها هیچ سهمی ندارند و احمد جنتی در مقام دبیر شورای نگهبان بر کرسی ریاست نشسته است. مهم‌تر از ریاست جنتی ۵۱ رای است که او به عنوان بازمانده مثلث موسوم به «جیم» در انتخابات به دست آورد.

علاوه بر جنتی، احمد خاتمی، رئیسی و موحدی کرمانی و دری نجفی دیگر اعضای هیئت رئیسه هستند که رابطه نزدیکی با نهادهای امنیتی و بیت رهبری دارند. حسینی بوشهری و هاشمی شاهرودی دو عضو دیگر هیئت رئیسه نیز قرابت بیشتری با اصول‌گرایان تندرو دارند تا میانه‌روهای نزدیک به هاشمی.

ترکیب هیئت رئیسه مجلس اگرچه از سوی هاشمی رفسنجانی که پیش از این هم اعلام کرده بود که نامزد ریاست نخواهد شد، مناسب توصیف شده اما معنایی جز شکست «اعتدال‌گرایان» و هاشمی در انتخابات خبرگان ندارد. اگر تعداد آرای جنتی را به عنوان حداکثر توان اصول‌گرایان تندرو بدانیم، آن‌وقت سهم نیروهای میانه‌رو که عنوان «اعتدالی» را برای خود برگزیده‌اند ۳۷ رای است که در شرایط حساس مورد نظر هم به کار آن‌ها نخواهد آمد.

«راستگو»های مجلس‌ نشین

تکرار این وضعیت در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم امکان‌پذیر است. در حالی که گروهی از اصلاح‌طلبان بر ریاست محمدرضا عارف تاکید دارند، چرخش برخی از منتخبان «فهرست امید» به سمت فراکسیون اصول‌گرایان و به صورت مشخص لاریجانی شانس ریاست منتخب اول تهران را به حداقل ممکن رسانده است.

اگرچه تحلیل‌گران و رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و دولت نفس راه‌یابی دوباره گروهی از اصلاح‌طلبان تعدیل شده به نهادهای قدرت را پیروزی می‌دانند و بر ضرورت تفاهم با جریان «عاقل و معتدل» اصول‌گرایان تاکید دارند تا از بازگشت دوباره «جریان احمدی‌نژادی» به قدرت جلوگیری کنند، اما این وضعیت و هراسی که این گروه و رسانه‌های نزدیک به آن‌ مداوم به جامعه تزریق می‌کند، نتیجه‌اش به غیر از تداوم قدرت محافظه‌کاران چه خواهد بود؟

شاید «اصلاح‌طلبان معتدل شده» که نزدیک به دو دهه قبل ریاست هاشمی رفسنجانی را برنمی‌تافتند، باید به خود بازگردند و  انتخابات شورای شهر تهران را به یاد آورند که الهه راستگو در لحظه سرنوشت انتخاب شهردار به سمت قالیباف چرخید و از خود بپرسند که چند الهه راستگو با حمایت این جریان به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رسیدند و نقش آن‌ها در وعده‌های اعتدال‌گرایان چه خواهد بود؟

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    روزنامه آفتاب یزد با عنوان «(حسن خمینی) نیامد! جنتی رئیس شد!» نوشت: انتخاب جنتی بیانگر نوعی عدم یکپارچگی و تشتت در بین گروهی از نمایندگان خبرگان است. ان.بی.سی.نیوز آمریکا طی یک گزارش تحلیلی از انتخاب جنتی تصریح کرد که این انتخاب نشان می‌دهد، به‌رغم پیروزی باند رفسنجانی و روحانی در انتخابات، باند خامنه‌ای هم‌چنان بر برخی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مؤسسات رژیم سلطه دارد... دیلی‌تلگراف در انگلستان نوشت: «یکی از بدنام‌ترین تندروهای (رژیم) ایران که خواهان آن شده که رژیم، منتقدان را بدون دل‌سوزی و نرمش به‌قتل برساند، رئیس مجلسی... شد که مسئولیت انتخاب ولی‌فقیه بعدی را دارد» . خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآوری می‌کند که جنتی کسی است که بعد از قیام سال 2009 (1388)، به اعدام فعالان اپوزیسیون فراخوان داد و در سال 2003 از عراقیان خواست علیه نیروهای آمریکایی، دست به‌عملیات انتحاری بزنند.!!

  • احمد

    سئوال: از برای مُردگان در مجلس مُردگان که به رای جمیع مُردگان در آن مجلس راه یافته اند چه اهمیتی که رییسشان چه کسی باشد؟ که مُرده مُرده است چه از برایش مقبره باشکوه بنا سازند و چه عکسش را همه جا آویزان کنند و چه بدتر از همه آنکه تصور کند زنده است و یا نقش یک زنده را بازی کرده و نداند که مُرده است و اصلأ هم نمیداند که حیات و یا زنده بودن چه معنا و مفهومی دارد. آیا واقعأ اینطور نیست؟

  • علی

    رهائی از شر جنتی در شورای نگهبان! انتخاب احمد جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان، یک خبر به ظاهر مهم و پیروزی بود، برای بازندگان انتخابات. اما واقعیت این است که خبر مهمی هم نبود. شاید یگانه اهمیت آن چنین باشد که با این انتخاب بالاخره وی از راس شورای نگهبان کنار گذاشته می شود و شورای نگهبان از رهبری یک نفره و خودسرانه در می آید! بنظر می سد که همه آنها که در مجلس خبرگان سرشان در حساب است و از بالا و پائین حکومت با خبرند، با این برداشت از ریاست جنتی بر مجلس خبرگان مخالف نباشند. انتخابی توافق شده برای جاکن کردن جنتی از دبیری شورای نگهبان و در یک چرخش دیگر، پائین آمدن از کرسی ریاست مجلس خبرگان. شاید خودش هم میدانست و به همین دلیل تا دو شب پیش پیشنهادهایی که برای نامزدی ریاست مجلس خبرگان به او کرده بودند را رد کرده بود تا دبیری تک نفره شورای نگهبان را از کف ندهد! حتا اظهار نظرهائی که در پایان جلسه روز گذشته در باره این انتخاب شد نیز علیرغم به کار گیری جملات دیپلماتیک، همین را می رساند. این که همه توافق کردند او را رئیس مجلس خبرگانی که فعلن از بی خاصیت ترین ارگان ها و نهادهای حکومتی است بکنند تا از شرش در شورای نگهبان خلاص شوند و سپس در بزنگاهی دیگر که مجلس خبرگان به ریاست فردی کارکشته و سیاستمدار نیازمند است او را کنار بگذارند. این جمله رفسنجانی در باره انتخابات هیات رئیسه مجلس جدید خبرگان همین معنا را می رساند. او در یک مصاحبه کوتاه گفت، انتخابات هیات رئیسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره انجام شد. ترکیب هیأت رئیسه این دوره خیلی خوب است. توجه! "ترکیب هیات رئیسه و نه رئیس!"

  • سیما

    فقط باید گفت دست مریزاد به مردم کم خردی که خود را با بازی "جیم" به عرصه انتخابات رساندند و به هر دیو و دد و حشمی رای دادند که مثلاً آن سه نفر رای نیاورند غافل از اینکه مکر دولت اسلامی علی خامنه ای (داعخ) بیش از عقل آنهاست. قدری پیشتر "هخا" یک ملت را بازی داد و حالا "جیم" و "هخل". کاش ایرانی ها صفحه انتخابات شناسنامه هایشان را برای همیشه بکنند.

  • سید

    به جنتی نگاه کنید ازنگاه هاشمی چقدرترسیده انگارعزرائیل داردبه جنتی نگاه میکند شیخ احمدداردنفس های اخررامیکشد.واماریاست جنتی وسهم تدبیر وامید بنده به بازی هاشمی شک ندارم زیراین عمامه مغزغریب وعجیبی است شک نکنید اگردست ایشان راهمه بتوانند بخوانندان وقت دیگرهاشمی نیست