ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سرنوشت سائوپولو در انتظار تهران»

اقتصاد ایران تحت سلطه سرمایه مالی و تجاری است و دولت ناتوان از انجام مسئولیت‌هایش. حسین راغفر می‌گوید که با این وضعیت در تهران تنها ثروتمندان در امان خواهند بود.

حسین راغفر می‌گوید که تهران به سمت «سائوپولویی شدن » پیش می‌رود و در این شهر «تنها ثروتمندانی در امان هستند که توانسته‌اند برای خود تیم حفاظت امنیتی داشته باشند.»

شمار دست‌فروشان در ایران روز به روز افزایش می‌یابد. راغفر می‌گوید که «تهران به سمت سائوپلو شدن پیش می‌رود.»

حسین راغفر مدرس دانشگاه الزهرا تهران در نشستی که با عنوان «دست‌فروشی و مساله رفاه زمینه‌ها، پیامدها، راهکارها» برگزار شد، افزایش دست‌فروشی را محصول «جهانی شدن، رشد شهرنشینی، ناتوانی اقتصاد ملی در خلق شغل رسمی، نابرابری و فقر و فساد ساخت یافته» دانست.

او ساختار اقتصاد ایران را «تحت سلطه سرمایه‌داری مالی و تجاری» خواند و گفت که « دولت در این ساختار قادر به ایجاد شغل رسمی نیست و برای همین ما با هجوم جوانان و تحصیل‌کردگان بیکار به بازار مشاغل غیر رسمی و دست‌فروشی روبرو هستیم.»

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا آمار بالای بیکاری و عدم تناسب میان سطح دستمزد و هزینه‌های زندگی افراد سرپرست خانواده را از عوامل موثر بر افزایش دستفروشی دانست.

فعالیت‌های نامولد

راغفر همچنین با بیان اینکه سهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و کشاورزی ایران کمتر از نصف سرمایه در بخش خدمات است، گفت که «بخش خدمات در ایران فعالیت‌های نامولد است و خلق شغل نمی‌کند».

پژوهشگر مسئله فقر، سهم بخش خدمات از درآمد حاصل از تورم را ۳٫۵ برابر بیشتر از بخش‌های صنعت و کشاورزی دانست و گفت: «در این وضعیت اگر شما پولتان را به بخش پولی، خرید و فروش پول و سوداگری وارد کرده باشید ۳٫۵ برابر بیشتر فقط از تورم درآمد داشته‌اید.»

او با بیان این‌که اقتصاد ایران نیاز به اصلاح ساختاری دارد گفت: «بدون اصلاح ساختاری فارغ از اینکه کدام دولت بر سرکار است، برنامه توسعه بی معنا و غیرقابل اجرا است.»

راغفر تضعیف اقتصاد رسمی در برابر رشد اقتصاد غیر رسمی و شکل‌گیری اقتصاد زیر زمینی و مافیایی را پیامد چنین وضعیتی دانست و گفت: «وقتی دولت توان انتظام‌بخشی به روابط و انجام مسئولیت ندارد، اشکال دیگری از انتظام‌بخشی شکل می‌گیرد».

سایه سنگین مافیا در اقتصاد ایران

او « انتظام بخشی مافیایی» را یکی از شکل‌های جایگزین در غیاب دولت برشمرد و گفت: «این اتفاق در حوزه دست‌فروشی هم رخ داده است.»

این استاد دانشگاه در توصیف وضعیت گفت: « مکان‌هایی وجود دارد که شلوغ‌تر و تجاری‌تر است و رقابت بر سر این مکان‌ها میان دستفروشان شکل می‌گیرد و اگر کسی این روابط را تنظیم نکند، نرخ خشونت و تعارض میان دستفروشان رشد می‌کند.»

راغفر عنوان کرد که هم اکنون این مافیا شکل گرفته و گفت: «دستفروشان باید بخشی از درآمد و ارزش افزوده‌ای که تولید می‌کنند را به این مافیا و زورگیرها بدهند و در مقابل این‌ها هم خدماتی مثل حفاظت در برابر ماموران سد معبر شهرداری ارائه می‌دهند».

او شکل‌گیری مافیا را تنها مربوط به دست‌فروشان ندانست و گفت که « در سایر بخش‌های اقتصاد ایران هم ما شاهد مافیا هستیم».

به گفته راغفر، این وضعیت موجب افزایش خشونت، شکل‌گیری باندهای زیرزمینی، افزایش جرم و فرسایش اجتماعی می‌شود: «شهر ما به سمت سائوپولویی شدن پیش می‌رود.»

او در توضیح این وضعیت گفت: «در شهر سائوپولو برزیل تنها ثروتمندانی در امان هستند که توانسته‌اند برای خود تیم حفاظت امنیتی داشته باشند و سایر مردم شهر هر روز با وحشت حضور گروه‌های مافیایی و غارت اموال خود روبه‌رو هستند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.