ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹۵۲ کشته در حمله به بیمارستان‌ها در دو سال گذشته

بیش از ۶۰ درصد از این حملات عمدی تلقی می‌شوند

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، درنتیجه ۵۹۴ حمله بین ژانویه ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۵ به مراکز درمانی و بهداشتی در ۱۹ کشور مختلف، ۹۵۹ نفر کشته ۱۵۶۱ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز پنج شنبه ۲۶ مه/۶ خرداد گفته است که در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در حمله به مراکز بهداشتی در سراسر جهان کشته شدند.

یادبود ۱۴ پزشک و درمانگری که در نتیجه حمله هوایی آمریکا به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در ولایت کندز افغانستان کشته شدند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، درنتیجه ۵۹۴ حمله بین ژانویه ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۵ به مراکز درمانی و بهداشتی در ۱۹ کشور مختلف، ۹۵۹ نفر کشته ۱۵۶۱ نفر زخمی شده‌اند.

تقریباً ۴۰ درصد از حملات به مراکز بهداشتی در سوریه بوده است. سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است و بیشترین حمله‌ها به صورت عمدی و به بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و مراکز درمانی سیار بوده و حتی خود کارکنان حوزه بهداشت و درمان، از جمله پزشک‌ها و پرستاران هم مورد حمله قرار گرفته‌اند.

از ۹۵۹ نفر کشته در دو سال اخیر، ۳۵۲ نفر در سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. پس از سوریه، نوار غزه و کرانه غربی در کشور فلسطین و سپس عراق، پاکستان و لیبی بیشترین تعداد کشته‌های جنگی درنتیجه حمله به مراکز درمانی را داشته‌اند.

طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی ۶۲ درصد از تمام حملات عمدی بوده‌اند و به قصد ایجاد اختلال در خدمات بهداشتی و پزشکی یا نابود کردن زیرساخت‌های درمانی صورت گرفته‌اند.

بروس ایلوارد، پزشک و مدیر اجرایی برنامه اورژانس سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه ۲۶ مه در یک نشست خبری گفت: «حمله به مراکز درمانی به مناطق جنگی محدود نمی‌شود. حملات اتفاقی هم نیستند. اکثریت این حملات عمدی هستند.»

ایلوارد در ادامه وضعیت حمله به مراکز درمانی را بحرانی خواند و گفت این سازمان برای فرستادن نیرو به مناطقی که به اشکال مختلف درگیر جنگ‌های داخلی و قومی هستند، دچار مشکل جدی شده است: «روزبه‌روز فرستادن نیرو [درمانی] به این مناطق سخت‌تر می‌شود. استقرار نیروها در این مناطق هم سخت‌تر شده و امن نگه‌داشتن نیروها هم سخت‌تر شده است. حالا باید اطمینان حاصل کنیم که زنده برمی‌گردند، چه رسد به اینکه در وضعیت بحرانی دوام پیدا کنند.»

ایلوارد از آخرین نمونه از این حملات مثال آورد: «دو روز پیش در شهر لاذقیه سوریه، یک بمب‌گذار انتحاری به یکی از بیمارستان‌های اصلی شهر حمله کرد و موجب کشته شدن ۴۰ نفر شد.»

در ماه اکتبر ۲۰۱۵ هم حمله هوایی ایالات متحده آمریکا به یک مرکز «پزشکان بدون مرز» در ولایت کندز افغانستان موجب کشته شدن ۴۲ نفر و زخمی شدن ۳۷ نفر دیگر شد.

در سال ۲۰۱۵، بیمارستان‌های مرتبط با «پزشکان بدون مرز» پیش از بیش مورد حمله قرار گرفتند. ۷۵ بیمارستان مرتبط با این سازمان در سال ۲۰۱۵ رسماً بمبباران شدند. ژونن لئو، پزشک مدیر کنونی سازمان بین‌المللی «پزشکان بدون مرز» می‌گوید: «از یمن تا سوریه، از جمهوری آفریقای مرکزی تا نیجر، امکانات بهداشتی و پزشکی را غارت می‌کنند، می‌سوزانند و بمباران می‌کنند. بیماران را در تخت بیمارستان قتل عام می‌کنند.»

لئو می‌گوید که ستیزه‌جویان پزشکان و پرستاران سازمان «پزشکان بدون مرز» را هم هدف قرار می‌دهند: «کارکنان بهداشتی را می‌ربایند، کتک می‌زنند و یا آنها را می‌کشند.»

به گزارش سازمان بهداشت جهانی ۵۳ درصد از حملات دو سال گذشته به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توسط دولت‌ها صورت گرفته است؛۳۰ درصد این حملات توسط نیروهای شبه‌نظامی یا ستیزه‌جو بوده و منبع ۱۷ درصد از حملات همچنان ناشناخته باقی‌مانده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.