ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الجبیر: ایران در پی برقراری امپراتوری خود تا دریای مدیترانه است

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود نسبت به حضور ایران در منطقه خاورمیانه هشدار داد. او همچنین گفت برای شکست داعش باید به عملیات زمینی روی آورد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با یک روزنامه آلمانی از حضور ایران در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد و هدف جمهوری اسلامی را برقراری امپراتوری خود در منطقه دانست. او همچنین استفاده از نیروی زمینی را در پیروزی بر داعش مهم دانست.

عادل الجبیر از ایران خواست تا به امور داخلی خود بپردازد و با همسایگانش زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشد.

سایت روزنامه فرانکفورتر آلگماینه آلمان جمعه ۲۷ مه / ۷ خرداد اعلام کرد که با عادل الجبیر مصاحبه‌ای انجام داده که او در آن درباره نقش ایران در منطقه، چگونگی مقابله با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و پناهجویان سوری در عربستان سعودی صحبت کرده است.

فرانکفورتر آلگماینه نوشته است متن کامل این گفت‌وگو در شماره روز شنبه ۲۸ مه / ۸ خرداد منتشر خواهد شد با این حال این روزنامه فرازهایی از این مصاحبه را منتشر کرده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این مصاحبه نسبت به «نقشه‌های ایران برای دستیابی مجدد به امپراتوری فارسی تا دریای مدیترانه» هشدار داده است.

الجبیر از ایران خواسته است تا به امور داخلی خود بپردازد و با همسایگانش زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشد.

روابط ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به‌شدت رو به تیرگی گرایید و پس از حمله به مقرهای دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد در دی‌ماه سال گذشته، عربستان سعودی کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد. از آن زمان تا کنون تنش بین دو کشور، به‌ویژه در مورد اعزام حجاج به عربستان سعودی، همچنان باقی ا‌ست.

درباره مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی، الجبیر خواهان لغو موقعیت و مجوز واعظانی شد که مبلغ نامدارایی هستند. او همچنین گفت باید بر آن‌چه در مساجد عربستان سعودی گفته می‌شود نظارت کرد.

در مورد مبارزه با داعش، وزیر خارجه عربستان سعودی معتقد است بدون شرکت نیروهای زمینی نمی‌توان این گروه را شکست داد. او گفته است افزون بر این باید بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پیروز شد و حمایت از نیروهای اپوزیسیون را بیشتر کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان سعودی اعلام کرد که اگر ائتلاف جهانی ضد داعش به‌رهبری آمریکا موافق باشد عربستان سعودی حاضر است نیروی زمینی خود را وارد سوریه کند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از پیشنهاد عربستان سعودی استقبال کرد.

به‌گفته عادل الجبیر از آغاز بحران سوریه عربستان سعودی دو میلیون سوری را پذیرفته است که از این تعداد هنوز ۷۰۰ هزار نفر در عربستان سعودی به‌سر می‌برند.

او همچنین گفته است که عربستان سعودی به پناهجویان و اردوگاه‌های آن‌ها در ترکیه، اردن و لبنان بیش از یک میلیارد دلار کمک کرده است.

الجبیر افزود هیچ کشوری ـ به استثنای آلمان ـ به این اندازه به پناهجویان کمک نکرده است.

در یکی از گزارش‌های اخیر بانک جهانی درباره منطقه خاورمیانه آمده بود که کشورهای همسایه سوریه به‌دلیل جمعیت زیاد پناهجویان سوری در این کشورها با مشکل مالی بزرگی مواجه شده‌اند. در این کشورها چهار میلیون پناهجوی سوری به‌سر می‌برند. در داخل سوریه نیز حدود ۱۳ میلیون نفر آواره شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مغال

    خیلی واضح است دیکتاوری منطقه و مرتجعان مذهی ولای و وهابی و تکفیری میخواهند جنگهای ضد بشری شان در به نزاع قومی فروبکاهند. بیچاره مردم فارسی زبان ایران، که اسم ایشان کثافت کاری دیکتاتورها ماست مالی میکنند. چقدر مردم مردم منطقه باید احمق باشند که چرندیات سعودی تروریست پرور وهابی را باور کنند

  • راد

    دوره امپراتوری ها بسر رسیده ولی خاورمیانه ای های عقب افتاده هنوز دارند سر چنین چیز موهومی با هم دشمنی می کنند و از تبعات این دشمنی وضع وخیم این منطقه ست.

  • nader

    روزنامه فرانسوی «فیگارو» در شماره چهارشنبه ۲۵ مه خود نوشته است که چند فرمانده القاعده که اخیرا از زندان‌های ایران آزاد شده‌اند، به سوریه رفته و به گروه جبهه النصره پیوسته‌اند. روزنامه فیگارو در صفحات بین‌الملل روز چهارشنبه خود، در دو مقاله، به مساله آزاد شدن چند رهبر القاعده از زندان‌های ایران و پیامدهای آن بر منطقه پرداخته است. این روزنامه فرانسوی در یکی از مقاله‌های خود نوشته است:‌ «این رهبران آزاد شده که پنج نفر از کادرهای قدیمی و سطح بالای القاعده به شمار می‌آیند، می‌توانند در صورت پیوستن به النصره، موقعیت این گروه را به کلی دگرگون کنند و توان آن را به شدت بالا ببرند». فیگارو هم چنین مقاله‌ای دیگر، به معرفی سیف العدل مهم‌ترین شخصیت القاعده که به تازگی از زندان‌های ایران آزاد شده پرداخته و او را عضو شورای مدیران اجرایی القاعده، مامور شماره یک تامین امنیت شخص بن اسامه لادن (رهبر پیشن این گروه) و نیز مدیر تدارک بسیاری از عملیات تروریستی این گروه تا سال ۲۰۰۱دانسته است. این افسر مصری که پس از حادثه ترور انور السادات رئیس جمهوری اسبق مصر مجبور به ترک کشور شد بعدها به بن لادن پیوست و همواره از رهبران درجه اول این سازمان بوده است. او اینک پس از آزادی از زندان‌های ایران به القاعده پیوسته است.

  • آتش سرد

    باعث تاسف است! این نزاع های فزون خواهانه حکومت ها. براستی چه سودی می برند این کشورها و مردم تحت سلطه حاکمان منطقه از آتش جنگ و تحمیل هزینه ها بر خود و دیگران؟! این همه شورش و جنگ داخلی و نیابتی… چه سودی حتی برای این حاکمیت ها دارد؟ تاریخ جهان و البته منطقه غرب آسیا/شرق میانی و نزدیک، مملو از حرب و جرح مردمان است! نتیجه بوده؟! پس رفت و عقب ماندگی در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی…! منابع محدود و فرصت های زندگی بهتر از دست می رود! نسل ها می سوزند، آه کشان رو بر بستر مرگ می بندند! آه و افسوس جهانی در برگرفته!

  • سیما

    اگر از این امپراطوری حتی یک ریال برای ایران و ایرانیان حاصل میشد من یکی بسیار مفتخر هم بودم. ولی ایران امروز از شرق دور تا غرب غور را با دلارهای نفتی خود فرش کرده و بر روی نقشه این دست و دلبازی ها فقط اکثریت مردم خودش است که بی نصیب مانده. تازه به این حماقت بین المللی خود نفوذ هم می گویند! این چجور جهانگشایی است؟ مدل ایرانی-اسلامی؟