ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دولت کارگران را سرکوب مزدی می‌کند»

تعطیلی واحدهای تولیدی ادامه دارد. مسئولان خانه کارگر سیاست‌ دولت را موفق می‌دانند اما نماینده کارگران در شورایعالی کار می‌گوید دولت کارفرمای بزرگ در زدن از حقوق نیروی کار است.

کارگران همچنان نگران معیشت و آینده خود هستند. شکاف درآمد و هزینه خانوارهای کارگری روز به روز افزایش می‌یابد و بیکارسازی کارگران ادامه دارد. فعالان کارگری می‌گویند که دولت کارگران را سرکوب مزدی می‌کند.

کاشی بروجرد دومین کارخانه تولید کننده کاشی و سرامیک این شهر است که تعطیل می‌شود. پیش از این کارخانه‌ سامان تعطیل شده و کارگران همچنان به دنبال دستمزد معوقه خود هستند.

خبرگزاری‌های ایران پنجشنبه ششم و جمعه هفتم خرداد در دو خبر جداگانه از بیکار شدن نزدیک به ۲هزار کارگر خبر دادند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا به نقل از معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گزارش کرد که از یک هزار و ۸۰۰ کارگر اصفهانی در دو ماه نخست امسال کار خود را از دست داده و بیکار شدند.

محسن نیرومند تعطیلی واحدهای تولیدی را علت بیکار شدن این کارگران اعلام کرد و گفت: «تنها اقدامی که برای حمایت از کارگران می‌توانیم انجام بدهیم، پوشش بیمه بیکاری است».

همچنین پایگاه خبری «بازتاب بروجرد» شامگاه پنجشنبه ششم خرداد از تعطیلی کارخانه کاشی جم بروجرد و بیکار شدن دست‌کم ۱۲۰ کارگر این کارخانه خبر داد.

کامران فرشید رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد دلیل تعطیلی این کارخانه را «کوتاهی مسئولان اداره صنعت و تجارت» عنوان کرد و گفت که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت باید راهکاری برای فروش محصولات تولید شده در این کارخانه پیدا کنند.

زمستان سال گذشته و به دنبال افزایش موجودی انبار تولید کنندگان کاشی و سرامیک، اتحادیه تولیدکنندگان این صنف در نامه‌ای از همه تولید کنندگان خواست که حجم تولیدات خود را کاهش دهند.

علاوه بر این در روزهای گذشته نیز خبرهایی مبنی بر اخراج و بیکاری بیش از ۵۰۰ کارگر در واحدهای صنعتی و تولیدی منتشر شده است. تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در حالی ادامه دارد که مقام‌های دولتی در ماه‌های گذشته وعده کردند که با تزریق نقدینگی و افزایش حمایت‌های دولتی واحدهای راکد و نیمه راکد را احیاء کنند.

نگرانی‌های معیشتی جامعه‌ کارگری

علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در کنگره سالانه این تشکل همسو با دولت در حالی‌که از سیاست‌های اقتصادی دولت دفاع می‌کرد، گفت: «جامعه کارگری کشور نگران زندگی و آینده دهک‌های کم درآمد است.»

او اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها همزمان با افزایش قیمت کالاها را در معیشت فقرا بی‌تاثیر دانست و گفت که «ضریب جینی توزیع ثروت نشان دهنده این است که ۹۶ درصد از افراد جامعه کسانی هستند که در توزیع ضریب جینی نقش بسیار کوچکی دارند».

حسن صادقی دیگر عضو مرکزی خانه کارگر هم در این کنگره از تداوم نگرانی کارگران و بازنشستگان خبر داد و گفت: «کارگران شاغل و بازنشسته هنوز از بابت تامین معاش خود با مشکل مواجه هستند و نبود امنیت شغلی همچنان برای نیروی کار یک دغدغه محسوب می‌شود.»

در حالیکه دو عضو مرکزی خانه کارگر برنامه‌های دولت را مثبت و به نفع کارگران ارزیابی کردند، فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار به خبرگزاری مهر گفت که «وزارت کار امروز خود به کارفرمای بزرگ تبدیل شده است و سرکوب مزدی برای کارگران اتفاق افتاده است.»

او میزان افزایش دستمزدها در سه سال گذشته را ۶٫۸ درصد عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که سبد هزینه‌ها ۷۸ درصد رشد داشته است.»

توفیقی با بیان این‌که «دولت می تواند از طریق کاهش و تخفیف مالیاتی و کاهش سهم بیمه کارگر و کارفرما در کنار پرداختن یارانه سهم تولید به صورت مستقیم در بهبود معیشت نیروی کار فعالیت کند»، گفت: «وقتی علاقه ای در دولت برای انجام و پیگیری اینگونه امور نیست، دم دست ترین کار سرکوب مزدی و زدن از حقوق نیروی کار است.»

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت که وزارت کار به جای این‌که "به فکر بهبود معیشت کارگران باشد دغدغه‌های غیر معیشتی و غیر اشتغالی دارد و هنوز این شهامت را پیدا نکرده که از دولت بخواهد افزایش ۲۰ هزار تومان حق مسکن را تصویب کند."

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی بیش از هفت هزار واحد صنعتی و تولیدی ایران راکد و نیمه تعطیل هستند. دولت وعده کرده که تا پایان امسال بخشی از این واحدها را احیاء و به مدار تولید بازگرداند. دولت اسفند سال گذشته به بهانه وضعیت رکودی مانع از افزایش دستمزد بر اساس تورم سبد کالاهای ضروری شد و همسو با نماینده کارفرمایان حداقل دستمزد را بر اساس نرخ تورم رسمی افزایش داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آتش سرد

    متاسفانه تحریم های فلج کننده چند سال اخیر، مشخصا تحریم بانکی و تبادلات ارزی، بر واردات و صادرات تاثیر منفی گذاشت، وگرنه صادرات کالای اضفی میتواند راه حلی برای برون رفت از انباشت کالا و زیان خواب سرمایه و عدم گردش مالی باشد. اگر امکانت صادراتی مهیا باشد کمتر با این معضلات بیکاری ناشی تعطیلی واخدها تولیدی و یا کاهش تولید روبه رو می شویم.