ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض سیاستمداران سنی عراق به حضور قاسم سلیمانی در عملیات فلوجه

همزمان با محاصره کامل فلوجه به‌دست شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق، شماری از سیاستمداران سنی این کشور حضور قاسم سلیمانی در خط مقدم عملیات بازپسگیری شهر فلوجه را محکوم کردند.

در حالی که خبرها از عراق حاکی از محاصره کامل فلوجه است، شماری از سیاستمداران اهل سنت عراق شنبه ۲۸ مه/هشت خرداد، دیدار قاسم سلیمانی با رهبران شبه نظامیان شیعه «حشد شعبی» در حاشیه عملیات آزادسازی شهر عمدتاً سنی‌نشین فلوجه را به شدت محکوم کردند.

بسیاری از رسانه ها در توضیح این عکس نوشتند «قاسم سلیمانی در اتاق عملیات بازپسگیری فلوجه»

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل ضمن سفر به روستاهای حاشیه فلوجه با بسیاری از فرماندهان نیروهای شبه‌نظامی شیعه نیز ملاقات کرد. رسانه‌های ایران نیز در روزهای اخیر تصاویری از ملاقات قاسم سلیمانی با رهبران ائتلاف شبه نظامیان شیعه و گرو‌های موسوم به بسیج مردمی منتشر کرده است.

این دومین بار است که قاسم سلیمانی در مناطق جنگی عراق و در خط مقدم نبرد علیه داعش ظاهر می‌شود. آوریل سال گذشته، در جریان عملیات آزادسازی تکریت نیز بارها تصاویری از او منتشر شده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه نماینده پارلمان عراق نوشت: «دیدار فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران با شبه نظامیان شیعه تنش‌های فرقه‌ای موجود میان شیعه و سنی در عراق را تشدید کرده و شک و تردید نسبت به اظهارات دولت عراق مبنی بر رهبری جنگ علیه نیروهای دولت اسلامی(داعش) را افزایش می‌دهد.»

نماینده مردم فلوجه در پارلمان عراق نیز گفت: «مطلقاً از قاسم سلیمانی در فلوجه استقبال نمی‌شود. حضور بارز سلیمانی در فلوجه مشکوک به نظر می‌رسد و دلیل نگرانی من است.»

همزمان عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که برای ریاض حضور قاسم سلیمانی در عملیات بازپسگیری فلوجه «بسیار منفی» تلقی می‌شود.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود قاسم سلیمانی به درخواست دولت عراق در این کشور فعالیت دارد.

دولت عراق بارها ادعا کرده است که عملیات آزادسازی شهرهای عراق تنها به رهبری و هماهنگی ارتش این کشور صورت می‌گیرد و ایران تنها نقش مستشاری در جنگ علیه داعش را برعهده دارد.

با این حال تعداد نیروهای شبه نظامی شیعه عمدتاً طرفدار ایران در عراق  از ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

فلوجه به محاصره کامل درآمد

در همین حال ارتش عراق روز شنبه ۲۸ مه/هشت خرداد اعلام کرد که نیروهای دولتی شهر فلوجه را به طور کامل محاصره کردند و  فاز اول عملیات آزادسازی این شهر پایان یافته است.

نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی از پنج روز قبل عملیات بازپس‌گیری فلوجه از دست نیروهای داعش را آغاز کردند

با این حال برآیندها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ هزار نفر از شهروندان غیر نظامی فلوجه در این شهر گیر افتاده‌اند.

به گزارش سازمان ملل متحد طی یک هفته گذشته و با آغاز عملیات آزادساری فلوجه بیش از ۸۰۰ نفر موفق به فرار از این شهر شدند.

تنها در روز گذشته با پیشروی ارتش عراق و  نیروهای شبه‌نظامی شیعی «حشد شعبی» به سمت فلوجه، بیش از ۴۰۰ تن از شهروندان فلوجه موفق به فرار از شهر شدند.

نصر مفلاحی، مدیر شورای پناهندگان در عراق می‌گوید:«وضعیت در داخل شهر فلوجه روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.»

سازمان ملل متحد نیز در گزارشی در همین زمینه اعلام کرد، بسیاری از شهروندان از قحطی و گرسنگی موجود در فلوجه جان می‌دهند و داعش تمام راه‌های فرار مردم از این شهر را بسته است.

یک سخنگوی ارتش آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد، درجریان حملات هوایی در حمایت از ارتش عراق و علیه مواضع گروه داعش در شهر فلوجه دست‌کم ۷۰ پیکارجوی اسلامگرا از جمله یکی از فرماندهان ارشد این گروه کشته شده‌ است.

نیروهای داعش در سال ۲۰۱۴ کنترل شهر بزرگ و سنی‌نشین فلوجه که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد واقع شده است را به دست گرفتند.

نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی از پنج روز قبل عملیات بازپس‌گیری فلوجه از دست نیروهای داعش را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • persian

    امری بدیهی است که مردم کشورها دوست ندارند خراجی در امور داخلی شان دخالت کنند. ولی در عراق، پاردوکسکال شده داستان. شیر تو شیر عراق و سوریه و حتی یمن.. تین مردم نگون بخت، به بدی اتفاقات تاریخی، چند گروه اتنیک و مذهبی، از بقیه هم گروهاشان جدا و در واحد مصنوعی-دست ساخته استعمار، در قالب کشوری هستند، میخواهند بر روی پایگان سست و لرزان بی هوتی ملی، چکار کنند؟ عراق و سوریه به مرحله ای رسیده اند که بایست به انها کمک کنند کشورهای قدرتمند جهان، ولی جنگ نیابتی و منفعت طلبی بازیگران خراجی نمیگذارد. شایعاتی است که همان سیاستمدان مهم سنی-عربی عراق، تسهیل کنند و همکار داعش هستند، خیانت های آشکار سنی های عرب و برخی گروههای غیر شیعه موجب سقوط شهرهای بزرگی مثل موصل شده است. اما کاملا محرز است رژیمهای ایران و سعودی و تقریبا همه بازیگران خارجی، بیشتر از آنکه به فکر مردم عراق باشند دنیال منافع خودشان هستند. اما الان مقطعی است که عراقیها از کمک استقبال کنند جهت پایان دادن به جنگ داخلی.