ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم حج برای ایرانی‌ها لغو شد

به دنبال تیره شدن روابط ایران و عربستان سعودی و مذاکرات بی‌نتیجه روزهای اخیر برای تأمین امنیت حجاج ایرانی، سرانجام ایران تصمیم گرفت در مراسم حج امسال شرکت نکند.

در ادامه تنش‌های موجود بین دو دولت ایران و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت به دلیل آن‌چه عدم تأمین امنیت زائران ایرانی می‌نامد، ایرانی‌ها در مراسم حج امسال شرکت نکنند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت ایران یکشنبه ۹ خرداد گفت: «با توجه به نپذیرفتن شرط امنیت زائران ایرانی از سوی عربستان حج تمتع امسال برگزار نمی‌شود.»

به‌گفته محمدی یکی از شروط اصلی ایران برای اعزام زائران به مراسم حج، برقراری امنیت آن‌ها از سوی عربستان سعودی بود که این شرط را سعودی‌ها نپذیرفتند.

ایران و عربستان سعودی در روزهای اخیر دو دوره مذاکره در این زمینه داشتند اما این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

خبرگزاری فارس نیز روز یکشنبه به‌نقل از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت قرار بود مقامات ایرانی تا روز یکشنبه صبر کنند تا اگر مقامات سعودی به خواسته آن‌ها پاسخ دادند موضوع مراسم حج دنبال شود.

جنتی گفت: «با توجه به نوع برخورد و گفتار مقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیئت ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی‌ها، عملاً انجام فریضه حج امکان‌پذیر نیست.»

قرار است سازمان حج و زیارت فردا (دوشنبه) بیانیه‌ای در این‌باره منتشر کند.

جنتی با اشاره به رویداد منا در سال گذشته، آن را ناشی از کوتاهی مسئولان سعودی دانست و گفت در سال‌های قبل از آن نیز «دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت می‌گرفت» و ایران هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندانش در عربستان سعودی ندارد.

در حادثه منطقه منا در شهر مکه، (دوم مهر ۱۳۹۴ / ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵) به‌دلیل ازدحام جمعیتِ زائران، بیش از دو هزار نفر جان باختند که تعداد کشته شدگان ایرانی در این رویداد ۴۶۴ نفر اعلام شد. در پی این حادثه تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی ایجاد شد زیرا مقامات ایران مسئول این رویداد را عربستان سعودی می‌دانستند. آمار دقیق کشته‌شدگان این حادثه هنوز روشن نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «استنباط من این است که یک تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به‌طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به‌جای آورند صورت گرفت. لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.»

پیشینه تنش بین ایران و عربستان بر سر مراسم حج به کشتار حجاج در مکه در روز ۹ مرداد ۱۳۶۶ (۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷) باز می‌گردد. در آن زمان زائران ایرانی در مراسم حج شعارهای سیاسی سر دادند و نیروهای امنیتی سعودی به روی آن‌ها آتش گشودند. در جریان این درگیری‌ها  ۲۷۵ تن از حجاج ایرانی، ۸۵ تن از مأموران پلیس سعودی و ۴۵ تن از حجاج دیگر کشورها کشته و شماری نیز زخمی شدند. پس از این رویداد عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

برخی از مقامات ایرانی، از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری، جانشین وقت آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران، مسئولیت این کشتار را تنها برعهده مقامات سعودی نگذاشتند و تندروی و بی‌برنامگی ایران را نیز در آن دخیل دانستند.

روابط ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به‌شدت رو به تیرگی گرایید و پس از حمله به مقرهای دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد در دی‌ماه سال گذشته، عربستان سعودی کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد. از آن زمان تا کنون تنش بین دو کشور همچنان باقی ا‌ست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    تفرقه افکن عظما خمینی همواره دم از «وحدت کلمه» میزد در حالیکه هرگز و هرگز آنرا معنا نکرد. با کش دادن ۸ ساله جنگ خانمانسوز بین مسلمانان ایران و عراق بیش از بیش نفاق آفرین گشت. خود هم هرگز مراسم حج را بجا نیاورد. و حال تفرقه افکن عظمای دیگر خامنه ای هم که خود هرگز مناسک حج را بجا نیاورده با لغو حج برای ایرانیان قدمی جدید در نفاق افکنی بین مسلمانان برداشته و شک نداشته باشیم که بزودی زیارت از کربلا را جایگزین جمع تمتع از برای ایرانیان گوسپند صفت و دنباله رو خواهد کرد. و بطور کلی حجی که به شکل قرعه کشی بوده وجنبه نمایشی داشته و همواره از برای رفع تکلیف و از برای کسب عناوین پوشالی و فریبنده «حاج آقا و یا حاجیه خانم» توسط ایرانیان صورت میگرفته همان بهتر که لغو شود.

  • حسین

    خبر خوشحال کننده ای بود

  • nader

    فیلم؛ حمله شجاعانه دختران آزاده ترکیه به آخوندها چند تن از دختران شجاع و آزاده ترکیه در خیابان به تعدادی آخوند مرتجع حمله کردند و آنها را فراری دادند www.youtube.com/watch?v=9NhBF5mjmlE

  • بهنام

    به قول مقام عظمای وقاحت : ( خوب به درک ) همه میدانند مقصر اصلی کیست > و هر چه خواهش و التماس کردند به عربها > نه به خاطر حج بود > بلکه به خاطر سود این کار بود برای حکومت > و الی هیچیک از حضرات دلش به حال انسانهای بیچاره ای که شاید به خاطر منافع حضرات > تلف شدند نمیسوزد و اهداف خاص سیاسی را از این شو نمایشی دنبال میکردند . پس همان بهتر که راهشان ندادند تا بروند به بت پرستی و مشتی خاک و سنگ قدیمی را پرستش کنند .

  • reza

    بهترین روشِ علاج حجاج ایرانی خانم و آقایی درشهر میانه آذربایجان شرقی میروند میدانی که کارگران در آن می ایستند تا به کار بروند میگویند, به سه کارگر نیاز دارند ولی بیشتر از بیست هزار تومان برای یک روز کار به آنها نمیدهند. خیلی ها عقب گرد میکنند و نمیروند ولی از میان آن همه کارگر سه نفر که نیاز مند بودند به ناچار برای بیست هزار تومان همراه آن زن و مرد میروند که کار کنند. وقتی به خانه آن زن و مرد میرسند حسابی مورد پذیرایی قرار میگیرند. سپس یکی از کارگران میگوید که کار ما را بگویید تا کار کنیم. صاحبکار میگوید ما کاری نداریم که انجام بدهید فقط چند لحظه صبر کنید تا دستمزدتان را بیاورم بدهم ; پس از دقایقی صاحب خانه با شش میلیون تومان پول نقد وارد اتاق میشود و به هر نفر از کارگران دو میلیون تومان میدهد و میگوید که این شش میلیون پول حج مان بود که انصراف دادیم و شما که به خاطر بیست هزار تومان مجبور شدید بیایید کار کنید حتما خیلی نیازمندید و این پول را به شما میدهیم که شاید خدا هم از ما راضی باشد. نفس خود قربان نما در راه او نی که خون جاری کنی در آب جو