ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زئوس درباره سروش و رؤیاهای رسولانه

این ویدئو که در یوتیوب منتشر شده، دیدگاه سروش درباره رؤیای رسولانه را به زبانی خودمانی و بی‌تعارف و تکلف توضیح می‌دهد.

عبدالکریم سروش، روشنفکر دینی، به نظر خود درباره منشاء قرآن صراحت بخشیده است. او نظر استاندارد اسلامی را به چالش کشیده، نظری که منشاء قرآن را به رسالت برمی‌گرداند، به چیزی که به زبان امروزی به آن "پُست" می‌گوییم. خدا پیام می‌فرستاده، و پست‌چی‌ای به نام جبرئیل این پیام را به محمد می‌رسانده و محمد عین پیام را به پیروانش ابلاغ می‌کرده. واقعا این گونه ارسال چه لزومی داشته؟ در عصر اینترنت، ایمیل و زوال اداره سنتی پست، سروش هم به داستان استاندارد پست الاهی شک کرده و پیشنهاد کرده که ماجرا را به صورت "رؤیا" در نظر گیریم، رؤیای رسولانه، به جای نظریه پست. ارسالی هم اگر رخ داده در خواب اتفاق افتاده است.

ویدئوی زیر که در یوتیوب منتشر شده، دیدگاه سروش درباره رؤیای رسولانه را به زبانی خودمانی و بی‌تعارف و تکلف توضیح می‌دهد. این ویدئو از مجموعه‌ای است به نام  "من زئوس هستم"، مجموعه‌ای در نقد باورهای دینی.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیرحسین زنگویی زاده

    به نظر من زئوس خیلی بی منطق و خیلی سطحی با رویاهای رسولانه برخورد کرد البته اکثر ویدئو هاش اینطوریه

  • mehrdad

    آزادی بیان یعنی همین که یک نفر بتونه نظرشو آزادانه بگه . بعضی ها ایراد میگیرند از رادیو زمانه که چرا نقد اکبر گنجی به سخنان دکتر سروش و یا همین کلیپ رو گذاشته. خب پس باید چیکار کنه ؟ یک نفر از رادیو زمانه بیاد روی یک نظر از شخص دیگه نظر بده که ایا این نظرش درسته یا درست نیست ، اونوقت ما اونو بزاریم در سایت ؟!! این یعنی همان فیلتر و سانسور شدن مطالب. با این وضعیت که دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه و همه نظرات به یک سو که همانا سوی فکری مسئول یک رسانه هست سوق پیدا میکنه .

  • ستاره

    من هم یک بی خدا هستم، با این همه این کلیپ با این که حرف درستی می زد به صورت پیش فرض برحق تهیه شده بود و نه بی طرف که به مخاطب اجازه تفکر گیری بدهد، اگر چه خداپرستان با فکر و نقادی بیگانه اند.ضمناً این موضوع کمدی نیست و این شخصیت کارتونی یک موضوع جدی را به گونه‌ای طنز بیان می کرد!

  • خسرو

    دشمنی و تحریف به سخنان دکتر سروش را از بهتر نمیتوان ، آشکار کرد ، مغرضین و منحرفبن سعی در بهره جویی و سو استفاده و دشمنی با اسلام و مسلمانان ، هستند و خراب نمودن این استاد و آتو بدست دادن ، تندروها ، داعشیان شیعه و سنی هستند و لذا روشنفکران دینی و پیروان آنها باید بهوش باشند .

  • ستوده

    نام فیلم مستند مورد اشاره: The Unbelievers 2013 با مشارکت ریچارد داوکینز ----------------------------------------- بنظرم متاسفانه داوکینز در ایران، نشانه های از تعصب اتائیستی از خود بروز میدهد. او و همکار و طرفدارانش مرتب از اخلاق و مدارا و روادرای میگویند و در کمال در همان فیلم بارها پرخاشگری میکنند و نامداریی! ------------- سکولاردموکراسی لزوما انچیزی نیست که امثال داوکینز متعصابه دنبالش هستند. سکولار دموکراسی بهشت نیست ولی جهنم هم نیست. عالم دلهره برزخی هم نیست. سکولار دموکراسی تمثل جهان بهتر است پیش از جهان باز بهتر!

  • ستوده

    هر چند تجربه دیگران، موجب مبشود با تغییر و تحول با وام گیری از دیگران سریعتر انجام دهیم ولی باز هم به دوره گذار کوتاه مدت نیازمندیم. گسترش سواد و و جود عصر اطلع رسانی آزاد انفورماتیک، مردم سریهتر و راحت تر آماده تحول میکند. همچنین اصلا موافق این نیستم که سکولاردموکراسی علی اینکه میدانم بهترنی نظام اداره کردن گشورها و جهان است، نهایت کمال انسانی باشد!نه! یا اینکه ناباوری بهترین شکلل اعتقاد.نه! یادم هست دو تن از ناباوران زنده حاضر فیلم مستندی ساخته اند که به دور دنیا میروند و سخنرانی میکنند و در ظاهر شیک حتی با مسلمان زادگانی بحث میکنند! در ای میان، یکی از ان دو ناباور و آتئیست تر پاسخ پرسشی که میگوید ارزوی شما چیست، میگوید(نقل به مضمون): آرزو دارم همه ناباور باشند و کسی مخالفتی با ناباوری نکند! در بطن این آرزو، حقیقت هولناکی نهفته است، همان چیزی که باورمندان متعصب و افراطی (پرخاشگرو ستکار) به خدا و دین دارند، عدم رواداری! عدم رواداری ریشه خشونت وظلم بر دیگر باورمندان متقاوت است.

  • ستوده

    من همینجا پیشنهاد میکنم، سایت ارجمند رادیو زمانه، مقداری در سیستم کامنت تغییر بدهد و امکانی مثل پیش نمایش اختیاری کامنت فراهم کند تا اشتباهات تایپی ککتر شود، و ایمیل اختیاری کند و سیستم کچا اگر خواست بگذارد از کپچای دکمه ای استفاده کند بجای تایپی. تا کامنت گذار با راحتی نظرش ارسال کند.

  • ستوده

    ترس دیکتاتورهای مذهبی از روشنفکری دینی را در سخنانشان میتوان دیدف هماره از کلیدواژه هایی چون استحاله، نفوذ، توطئه، فتنه، … میگویند. آنها بخوبی نقش ارزشمند روشنفکری دینی در رهایی مردم از اسارت جهل و ظلم تحجر مذهبی دریافته اند. روشنفکری دینی – علی رغم انتقادها- بت “تقدس” دین و مذهب میشکند و اذهان دین داران از تعصب خشونت بار دینی و مذهبی آزاد میکند. انسان مذهبی متعصب، همچو بیمار روانی اسیر دیو افراط است که با داروی روشنفکری آماده درمان میشود. زبان روشنفکری دینی، زبانی میانی است تا متعصب خشن مدینی رام کرده و او آماده تحول به انسانی آرام و اخلاقی کند.

  • ستوده

    جنابان آدم صادق بهنام و دیگران، بر فرض اصل نظر شما درست است. اما ما در جهان ایده آلیستی زندگی نمیکند. در این جهان دلپذیر و ارمانی برخی از ما گمان میکنیم، همزمان داعشی ها هم هستند، در همین چند دهه پیش کسانی مثل هیتلر بودند که خودخوانده آرایی پنداشته و آن را نژاد برتر میدانستند! آیا به ناگه اروپا سکولار دموکرات از دل جهالت دین سالاری قرن چهاردهم میلادی در اروپا ظهور کرد؟ آن زمان مردم تفتیش عقاید میکردند و گالیه ها را به جرم علم گرایی وادار به توبه میکردند؟! سکولاردموکراسی اروپا و عالم گیر یاین منش موفق و بهتر، به یکباره نبود. پروتستانیزم آمد و عصر روشنگری. کانت خداباور بود، چقدر طول کشید که نیچه بیاد؟ با این وجود هنوز هم سکولار دموکراسی این اجازه میدهد که سایر عقاید حیات داشته باشند تا زمانی که مخل نظام موفق و بهتر سکولار دموکراسی نباشند. چرا؟ چون ذات سکولاردموکراسی بر روادرای است. سکولار دموکراسی خود مدیون اندیشه و متفاوت اندیشیدن است. در این زمان در ایران و کشورهای مشابه، متحجرترین و دگم اندیش ترین فرقه ها مردم در اسارت گرفته اند. مردمی از بدو تولد در گوششان عقاید نجوا و هر روزه بمبارن عقیدتی میشوند و اجازه نمدهند به این کودکان حتی به سن بلوغ جنسی برسند تا کمی آزادتر در شناخت و انتخاب باشند. روشنفکری دینی، چه درست باشد و چه نباشد، گریزگاهی برای اسران فکری عقاید داعشی وار است. پل گذری برای مردم، که راحت تر خود از اسارت تحجر مذهبی رهایی بخشند. من خود اینگونه بود نجات یافتم.

  • م.ن.

    فارق از درستی و یا نادرستی گفته ها و نظریه دکتر سروش، سوء استفاده از صحبت ایشان و بیان این مطالب در هیئت پیر مردی انیمیشنی، با لحنی تمسخر آمیز و حق به جانب چیزی از بزرگی دکتر سروش کم نمیکند. همچنین از اینکه من به عنوان یک مخاطب عام نظریه ایشان را می پذیرم یا خیر، که اعتقاد دارم نظریه ایشان واقعا قابل تامل است، اما عملِ رادیو زمانه به عنوان یک وبسایت خبری پر مخاطب و معتبر برای اشتراک گذاری این ویدئوی سخیف در شائن این وبسایل خبری نیست. حال آنکه اگر همین مطالب به شکلی جدی و بی غرض مطرح میشد، خالی از اشکال بود. در پایان، در وصف بزرگی دکتر سروش همین بس که ایشان فی الواقع با تکیه بر یک عمر مطالعه و تحقیق به این جمعبندی و نظریه رسیده اند و همچنین شجاعت بیان آن را دارند. به امید روزی که به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم و برای اصلاح خود پیش تلاش کنیم. دنیای ما دنیای نسبیت است. هیج کَس کامل و هیج چیزی قطعی نیست. هر لحظه ممکن است من و تو در موضع اشتباهی باشیم.

  • kamyar

    این ویدیو شما برخلاف ادعاع شما بین نظرات سروش به زبان ساده نبود. حتی بامزه هم نبود. تحریف نظرات سروش بود و تحقیر دین باورن. من به عنوان یک خدا ناباور (آتئیست) که همیشه با صدای بلند اعتقاد خودم رو بین می‌کنم، از این تعارض برخورد شما و امسال شما شرم می‌کنم. در رفتار و منش شما مثل حزب‌ا‌لله و روزنامه کیهان دین باورن هستید

  • بهنام

    جالب بود و هر چه بیشتر میگذرد مردمان جهان و به خصوص ملت مظلوم ایران بیشتر پی به کذب بودن دین من در آوردی محمد کذاب برده و از دین و مذهب گریزان میشوند . البته اشخاصی مانند دکتر سروش هم ، تنها ماله کشی دینی بیش نیستند که میخواهند دین و مذهب را با زندگی انسان امروزی مطابقت داده و از دین و مذهب اسلام ، چهره ای لطیف و خوشایند بسازند و تمامی خشونتها و جنایتهایی که بر اثر احکام من در آوردی اسلام بر مردم جهان وارد میگردد را تلطیف نموده و تبرئه سازند . به امید نابودی کلیه ادیان و مذاهب من در آوردی ئر جهان ، به خصوص اسلام ناب محمد کذاب .

  • صادق

    انچه شگفتی ادمی را بر می انگیزاند،اینکه ،که چرا با این نگاه سروش چه الزامی است که هنوز سروش مسلمان است پارادوکس از این اشکار تر در تناقضی که سروش به ان گرفتار است

  • آدم

    سروش بايد از خودش شرم كند. بايد از ملت ايران پوزش خواهى كند. روشن فكر دينى ديگر چه صيغه ايست؟ ما نتيجه گرفتيم كه دين بطور كلى دين دشمن مردم ايران است . هيچ بحثى هم در اين مورد چه از جانب سروش *** به وطن باشد چه از جانب هر *** ديگرى مثل خاتمى كروبى موسوى و هر ايرانى تازه بدوران رسيده ديگرى ايدولوژى در هر شكلى دشمن است . مذهبى و غير مذهبى ندارد امثال سروش و شريعتى و از اين دست جاده صاف كن اين دين جنايتكار فعلاً حاكم بر ايران هستند. اي سروش ما از تو و هم پالكيهاى تو متنفريم.