ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دشنام‌گویی شرعی در صدا و سیما: از دیوث سیاسی تا دیوث فرهنگی

جوادی آملی واژه «دیوث» را وارد فرهنگ سیاسی ایران کرد. یک منتقد سینمایی در شبکه سوم، کمال تبریزی را به دیوثی فرهنگی متهم کرد. اعتراض‌ها بالا گرفته است.

پس از آنکه آیت‌الله جوادی آملی در ملاقات با محمد رضا عارف، نماینده مردم تهران، واژه «دیوث سیاسی» را برای بیان کردن نظراتش درباره کسانی که به گمان او راه را برای ورود بیگانگان باز می‌کنند به کار گرفت، مسعود فراستی، یک منتقد سینمایی در برنامه تلویزیونی «هفت»، در نقد فیلم «دونده زمین» ساخته کمال تبریزی، کارگردان این فیلم را به بی‌غیرتی متهم کرد و از او به عنوان یک دیوث فرهنگی نام برد.

مسعود فراستی در برنامه هفت: دشنام‌گویی شرعی

این نخستین بار است که با تکیه بر دایره واژگانی یک مرجع تقلید، دشنام‌گویی و توهین به دیگران از رسانه‌های رسمی جنبه شرعی پیدا می‌کند. کمال تبریزی در اعتراض به این رویداد توهین‌آمیز، ساخت سریال «سرزمین کهن» را متوقف کرد. واکنش‌ها و اعتراض‌ها به دشنام‌گویی شرعی از تلویزیون جمهوری اسلامی در پوشش یک برنامه سینمایی همچنان ادامه دارد.

کمال تبریزی، درماندگی و اعتراض به شبکه سوم

فیلم «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده، در دوران احمدی‌نژاد توقیف شد، اما از ۱۵ اردیبهشت سال جاری در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است. در برنامه «هفت» مسعود فراستی در نقد این فیلم گفته بود: « فیلم تبریزی به‌شدت بی‌غیرت است. همان بی‌غیرتی که اخیراً آقای جوادی آملی به آن اشاره کردند. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متأسفانه در این فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی هست.»

«دونده زمین» درباره یک دونده ژاپنی است که عهد کرده دور دنیا بدود و در طول راه به سرطان مبتلا می‌شود و گذرش هم به ایران می‌افتد. مردم که از مشکلات دوران احمدی‌نژاد رنج می‌برند، شادی را از یاد برده‌اند. حضور این دونده اما رویدادهای تازه‌ای را در زندگی آن‌ها رقم می‌زند.

کمال تبریزی در گفت‌و گویی که خبرگزاری دانشجویان ایران با او انجام داد اعلام کرد که مذاکراتش با مسئولان شبکه سه برای عذرخواهی مسعود فراستی به جایی نرسیده و به این دلیل که از حمایت کامل مدیران تلویزیون دولتی ایران برخوردار نیست، ساخت دوره سوم سریال «سرزمین کهن» را متوقف می‌کند.

غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه

پس از آنکه دامنه اعتراضات به دشنام‌گویی شرعی در شبکه سه بالا گرفت، غلامرضا میرحسینی، مدیر این شبکه اعلام کرد که «رسالت برنامه هفت نقد سینمای ایران و ترسیم سینمای مطلوب است» و به همین جهت نه تنها از کمال تبریزی دلجویی نمی‌شود، بلکه این برنامه «همچنان با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.»

اصغر فرهادی، سینماگر سرشناس ایرانی از خانه سینما خواست که در حمایت از آبروی سینماگرانی مانند کمال تبریزی بکوشد. او گفت باید حرمت کمال تبریزی را نگه داشت.

سپس رضا میرکریمی، مدیر عامل خانه سینما وارد میدان شد و از به کارگیری واژه‌های توهین‌آمیز و تخریب شخصیت‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها، رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون هم از فحاشی در رسانه رهبر انتقاد کرده است.

کمال تبریزی هم در این میان در برنامه اینترنتی ۳۵ به توهین شرعی در رسانه رهبر پاسخ داده است. او دلیل این دشنام‌گویی‌ها را تنگ‌نظری منتقدان و عدم اقبال آن‌ها در صحنه جهانی خوانده است.

فرازهایی از سخنان کمال تبریزی در برنامه ۳۵:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    سلام دیوث یعنی بی غیرت. چرا از دیوث و دیوثان مذهبی که همین آخوندها هستند حرفی زده نمیشود. که ملت رو به فلاکت و بدبختی کشانده اند حرفی زده نمیشود. این ها یی که هیچ غیرتی به مردم ایران ندارند.

  • حقیقتگو

    آیت الله جواد آملی همانند بقیه قشون آخوندی خودشون رو خدای دربست کشور ایران میدانند و مردمان را برده های اسلامی و موجودات متعلق به خودشان میدانند بنابرین خدا و خدایان ایران مجوز خدادادی برپا کردن بهشت و روزقیامت سی وچندساله آخوندی توام با فحاشی و توهین وکشتار برده گان را دارند و از اهداف و گفتارپلیدشان در مقابل برده گان اسلامیشون ترس و واهمه ای و شرمندگی ندارند

  • اردلان

    دقیقا ایشون دیوث فرهنگی هستند چون به همراه حاتمی کیا به دیدار جوانکش و ستمگر ضحاک زمان خامنه ای تشریف برده بودند به پروستات بوسی مقام معظم ضحاک تشریف بردند .ایشون کارگردان مردمی نیستند و دلقکی هستند از همراهان حاتمی کیا که پرستنده ی سپاهیان آدمکش هستند

  • سیما

    "دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیاثت ماست" . امام خمینی

  • یک شهروند

    گروه های چپ زندانی در اوایل انقلاب این آقای منتقد را میشناسند. چگونه تواب شد و اساسی لو داد دیگران را. حالا که تلویزیون از ایشان حمایت می کند می توان سره را از ناسره شناخت. که چقدر باید عزیز کرده باشی که در برابر بی اخلاقی پشتیبانی شوی. حالا از منتقد مورد وثوق سیمای واقعی جمهوری اسلامی باید پرسید از دیاثت در نقد فیلم صحبت کنند.

  • کرکر

    دیگه این واژه دیاثت هم افتاد تو دهن دیوث ها