ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان آلمان واقعیت «نسل‌کشی» ارامنه در ترکیه را به‌رسمیت شناخت

در حالی‌که ترکیه تمام تلاش خود را کرده بود تا مانع از پارلمان آلمان در به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه شود اما «بوندس‌تاگ» آن را با اکثریت مطلق تصویب کرد. در پی آن ترکیه سفیر خود را از برلین فراخواند.

با به‌رسمیت شناختن کشتار ارامنه ترکیه به‌عنوان «نسل‌کشی» در «بوندس‌تاگ»، پارلمان آلمان، روابط آلمان و ترکیه به تنش کشیده شد.

«بوندس‌تاگ»، پارلمان آلمان

پارلمان آلمان پنج‌شنبه دوم ژوئن / ۱۳ خرداد با اکثریت مطلق و تنها با یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع «نسل‌کشی» ارامنه در ترکیه، در زمان امپراتوری عثمانی را به‌رسمیت شناخت.

«بوندس‌تاگ» در حالی این تصمیم را گرفت که در روزهای اخیر بررسی موضوع «نسل‌کشی» ارامنه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آلمان و ترکیه داشت و برخی آن را «آزمایشی در روابط دیپلماتیک» دو کشور ارزیابی می‌کردند.

رسانه‌های آلمان این پرسش را مطرح می‌کردند که آیا به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه در ترکیه بر توافق‌های مربوط به پناهجویان تأثیر منفی خواهد گذاشت با خیر.

دولت ترکیه نیز در روزهای گذشته بارها نسبت به تصویب این موضوع هشدار داده و آن را غیرقابل قبول دانسته بودند.

ظهر پنج‌شنبه، بلافاصله پس از به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی» ارامنه توسط پارلمان آلمان روزنامه‌های «ینی شفق» و «صباح» ترکیه خبر دادند که حسین آونی کارسلی‌اوغلو، سفیر این کشور در برلین در اعتراض به این اقدام «بوندس‌تاگ» به آنکارا فراخوانده شد.

اتحادیه اروپا «نسل‌کشی» ارامنه را در سال ۱۹۸۷ به‌رسمیت شناخت. پارلمان اروپا در بهار ۲۰۱۴ نیز در قطعنامه‌ای از ترکیه خواست تا قتل عام ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد و به روند شتاب گیری آشتی بین دو ملت ارمنستان و ترکیه، کمک کند.

در سال ۲۰۱۴ زمانی که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بود، برای نخستین بار بدون پذیرش نسل‌کشی ارامنه این کشتار را به آن‌ها تسلیت گفت.

دولت ترکیه کشتار ارامنه را به‌عنوان «نسل‌کشی» به‌رسمیت نمی‌شناسد چرا که به اعتقاد این دولت در کشتار اوایل قرن بیستم، ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ارمنی جان خود را از دست داده‌اند و این تعداد تلفات «نسل‌کشی» محسوب نمی‌شود. اما ارامنه می‌گویند در سال ۱۹۱۵، یک‌ونیم میلیون ارمنی توسط ترک‌ها کشته شده‌اند و این کشتار «نسل‌کشی» بوده است.

در کنار ارامنه، آسوریان، یونانیان و مسیحیان ارتدوکس نیز در سال ۱۹۱۵ کشته شدند.

در همین زمینه

https://www.radiozamaneh.com/231578
https://www.radiozamaneh.com/216404

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.