ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت ایران: سرانجام دبیرکل اوپک را انتخاب کردیم

محمد بارکیندو از نیجریه دبیر کل جدید اوپک است. او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ رئیس شرکت ملی نفت نیجریه بوده است.

۱۳ کشور عضو اوپک سرانجام پس از سه سال توانستند بر سر دبیرکل این سازمان به توافق برسند.  محمد بارکیندو از نیجریه دبیر کل جدید اوپک است. او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ رئیس شرکت ملی نفت نیجریه بوده است.

کشورهای صادر کننده نفت در سه سال گذشته نتوانسته بودند در باره دبیرکل جدید به توافق برسند. هر بار دوره دبیرکلی عبدالله سالم البدری لیبیایی به صورت موقت تمدید می‌شد.

اگرچه وزرای نفت شرکت کننده در نشست ۱۶۹ اوپک فضای این نشست را رضایت بخش خواندند، اما آن‌ها نتوانستند در باره میزان کاهش تولید نفت و سهمیه بندی اعضا به توافق برسند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان نشست ۱۶۹ که به گزارش خبرگزاری‌ها «پشت درهای بسته» برگزار شد، گفت: «جلسه خوب و آرامی بود و سرانجام دبیرکل را انتخاب کردیم».

خبرگزاری ها همچنین از اعلام رضایت خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی و انیس صالح سرپرست وزارت انرژی کویت خبر دادند. ایران و عربستان به عنوان دو رقیب منطقه‌ای در سه سال گذشته مانع توافق و اجماع اعضای اوپک شده بودند.

کاهش سهمیه شاید وقتی دیگر

محمد بارکیندو، دبیر کل جدید اوپک از نیجریه
محمد بارکیندو، دبیر کل جدید اوپک از نیجریه

اعضای اوپک با بازگشت گابن به جمع کشورهای صادر کننده نفت موافقت کردند اما همان‌گونه که انتظار می‌رفت در دستیابی به یک توافق برای کاهش تولید روزانه نفت و سهمیه‌بندی اعضا ناکام ماندند. وزیر نفت ایران پیش از برگزاری نشست ۱۶۹ گفته بود که کاهش سقف تولید بدون تعیین سهمیه بندی ممکن نیست.

اوپک زمستان سال گذشته به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت «طرح فریز نفتی» را به اعضا پیشنهاد کرد اما این طرح با مخالفت ایران روبرو شد. مقام‌های ایرانی این طرح را در راستای جلوگیری از بازگشت دوباره ایران به بازار نفت دانسته بودند.

لغو برخی از تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران، سرمایه‌گذاری عراق در صنایع نفتی و افزایش تولید روزانه در این کشور و بازگشت دوباره لیبی به جمع کشورهای صادر کننده نفت در سال‌های گذشته میزان تولید کشورهای عضو اوپک را افزایش داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.