ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف سعودی در لیست سیاه نقض حقوق کودکان سازمان ملل

دبیر‌کل سازمان ملل متحد، از قرار گرفتن ائتلاف سعودی علیه یمن در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک خبر داد. دولت‌ها و گروه‌های ناقض حقوق کودکان، سالانه به این لیست اضافه می‌شوند.

بان کی مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، از قرار گرفتن ائتلاف عربی علیه یمن در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک خبر داد. دولت‌ها و گروه‌های ناقض حقوق کودکان، سالانه به این لیست اضافه می‌شوند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان در طول حمله‌های سال گذشته خود به یمن، باعث کشته و زخمی شدن ۶۰ درصد از کودکان قربانی در این جنگ شده است.

بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل که روز پنج‌شنبه دوم ماه می/ سیزدهم خرداد ماه منتشر شده است، ۵۱۰ کودک به دنبال حمله‌های ائتلاف عربی کشته و ۶۶۷ کودک دیگر هم زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، ائتلاف عربی علیه یمن از ماه مارچ سال گذشته شکل گرفت و حمله‌هایش را به یمن آغاز کرد. هدف از این حمله‌ها جلوگیری از به قدرت رسیدن دوباره علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری سابق یمن بوده که مورد حمایت پیکارجویان حوثی نزدیک به ایران است.

گزارش دبیر کل می‌گوید که به دنبال شدت گرفتن جنگ در یمن، خشونت علیه کودکان به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است: «عمده موارد نقض حقوق کودکان در یمن به دو طرف‌ درگیر (پیکارجویان حوثی انصارالله و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی) برمی‌گردد که مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند.

حوثی‌ها، نیروهای طرفدار دولت یمن و شبه نظامیان مخالف دولت این کشور، دست‌کم در طول پنج سال گذشته به دلیل استمرار در کشتار کودکان، در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک سازمان ملل بوده‌اند. شاخه شبه جزیره عربستان گروه القاعده هم بار دیگر به این لیست اضافه شده است.

دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد هنوز واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است.

لیست سیاه ناقضان حقوق کودک سازمان ملل شامل دولت‌ها و گروه‌هایی می‌شود که کودکان را به عنوان سرباز در جنگ به خدمت می‌گیرند، از آن‌ها بهره‌برداری جنسی می‌کنند و مورد خشونت جنسی قرارشان می‌دهند، باعث کشته و مجروح شدن کودکان می‌شوند، به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها حمله‌ می‌کنند، به مناطق حفاظت شده یورش می‌برند یا تهدید به حمله می‌کنند، کودکان را می‌ربایند و ....

در این گزارش همچنین به یک مورد حمله هوایی ایالات متحده آمریکا به بیمارستانی در قندوز افغانستان اشاره شده که سازمان پرشکان بدون مرز اداره آن را در اختیار داشتند. با وجود این، بر اساس این‌که این حمله را نیروهای بین‌المللی سازمان داده‌اند، ایالات متحده در این لیست سیاه سازمان ملل قرار نگرفته است.

سازمان ملل در این گزارش علاوه بر طرف‌های درگیر در جنگ یمن، از گروه‌های مسلح پیکارجو در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، مالی، میانمار، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، کلمبیا، نیجریه و فیلیپین هم نام برده است.

در این گزارش به "نیروهای دولتی" در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، میانمار، سودان جنوبی، سودان و سوریه هم اشاره شده است.

بان کی مون از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل خواسته است تا برای پایان جنگ و درگیری در نقاط مختلف جهان تلاش کنند و برای تامین صلح و امنیت به قوانین بین‌المللی پای‌بند باشند: «بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی غیر‌قابل قبول است و همین مساله در موارد متعدد منجر به نقض حقوق کودکان شده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.