ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

مروری بر تحولات اوپک

وضعیت اوپک متأثر از ستیز و رقابت میان ایران و عربستان شده است. اکنون کارتل کشورهای صادر کننده نفت دارای یک دبیر کل جدید شده، اما در نشست اخیر خود نتوانست کار اصلی خود یعنی تعیین سهمیه اعضا برای صدور نفت را سامان دهد. مجموعه‌ای از مطالب درباره تحولات اوپک در چندماهه گذشته

وضعیت اوپک متأثر از ستیز و رقابت میان ایران و عربستان شده است.

اکنون کارتل کشورهای صادر کننده نفت دارای یک دبیر کل جدید شده، اما در نشست اخیر خود نتوانست کار اصلی خود یعنی تعیین سهمیه اعضا برای صدور نفت را سامان دهد.

اختلاف اصلی در این مورد میان ایران و عربستان است. عربستان می‌گوید که صدور نفت خود را کاهش نمی‌دهد، اگر ایران چنین نکند. اما ایران می‌خواهد از موقعیت پساتحریم بهره برد و صدور نفت خود را افزایش دهد. آنچه عملا شیر نفت ایران و عربستان را مهار کرده منطق بازار است که تزریق نفت بیشتر به آن منجر به کاهش قیمت می‌شود و این کاهش قیمت تأثیر افزایش تولید را خنثی می‌کند.

مقاله‌های زیر مروری می‌کنند بر تحولات اوپک در چند ماهه گذشته.

وزیر نفت ایران: سرانجام دبیرکل اوپک را انتخاب کردیم

۱۳ کشور عضو اوپک سرانجام پس از سه سال توانستند بر سر دبیرکل این سازمان به توافق برسند.  محمد بارکیندو از نیجریه دبیر کل جدید اوپک است. او از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ رئیس شرکت ملی نفت نیجریه بوده است.

دبیر کل آینده اوپک؛ ایران و عربستان شانسی ندارند

در آستانه نشست ۱۶۹ اوپک، خبری از توافق کشورهای عضو برای کاهش تولید نفت نیست و منابع خبری می‌گویند که «ایران و عربستان شانسی برای دبیرکلی ندارند».

سایه اختلاف ایران و عربستان بر سر اوپک

در آستانه نشست ۱۶۹ اوپک، کشورهای عضو تحرک‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده و به دنبال تاثیرگذاری بیشتر بر اجلاس هستند. ایران و عربستان رقابت منطقه‌ای و اختلاف خود را به اجلاس اوپک هم تسری داده‌اند.

وزیر نفت ایران: روند افزایش تولید نفت را ادامه می‌دهیم

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی گفت که میزان تولید نفت در ایران به دوران پیش از تحریم‌ها نزدیک شده و «تا رسیدن به سهم کشور پیش از تحریم‌ها از بازار» روند افزایش تولید نفت ادامه خواهد داشت.

نشست اوپک در قطر به دلیل غیبت ایران به تعویق افتاد

عربستان سعودی، از اعضای اصلی اوپک، نشست کشورهای عضو را که قرار بود یکشنبه ۲۹ فروردین در دوحه برگزار شود، به دلیل غیبت ایران به تعویق انداخت. ایران پیشتر گفته بود که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

شکست نشست دوحه؛ سقوط قیمت نفت

نشست قطر بین کشورهای صادرکننده کننده نفت، بدون توافق برسر ثابت نگه داشتن سطح تولید به پایان رسید. نتیجه این نشست، سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش ر ارزش پول ایران و روبل روسیه بود.

سقوط شدید قیمت نفت ایران در سبد نفتی اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که بهای نفت سنگین ایران در ماه نوامبر سال جاری نسبت به ماه اکتبر پنج دلار و ۶۳ سنت کاهش یافته است.

چگونه عربستان با سلاح نفت خودش را نشانه گرفت

عربستان همیشه از بازیگران اصلی بازار نفت بوده و از قدرت خود برای پیشبرد اهداف سیاسی در منطقه سود جسته؛ اینک اما ورق برگشته و ریاض زیان‌هایی را تحمل می‌کند که خودش باعث و بانی آنهاست.

سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ ادامه می‌یابد؟

آیا می‌توان همچنان اوپک را یک کارتل متحد تعیین کننده قیمت نفت دانست؟ یا این که تعیین قیمت نفت اساسا تابع جنگ قدرت در خاورمیانه است و در نهایت این عربستان است که طبق ملاحظات سیاسی و اقتصادی خود قیمت نفت را تعیین می‌کند و بقیه بنابر منطق بازار مجبور به تن دادن هستند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.