ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدعلی کلی، قهرمان افسانه‌ای مشت‌زنی درگذشت

محمدعلی در عمر ورزشی خود ۶۱ بار مبارزه کرد و در ۵۶ مبارزه پیروز شد و پس از پیوستن به جنبش سیاه‌پوستان مسلمان آمریکا در کنار ورزش به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت.

محمد علی، قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان و چهره شاخص جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

محمدعلی کلی قهرمان بوکس سنگین وزن جهان در سال ۱۹۸۱ به بیماری پارکینسون مبتلا شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمدعلی جمعه سوم ژوئن /  ۱۴ خرداد در بیمارستانی در شهر فونیکس، مرکز ایالت آریزونای آمریکا به دلیل مشکلات تنفسی درگذشت.

فرزندان او با انتشار بیانیه‌ای درباره مرگ محمدعلی گفتند که او از اوایل هفته گذشته به دلیل مشکل تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود. محمدعلی از سال ۱۹۸۱ به بیماری پارکینسون مبتلا بود.

محمدعلی که در آمریکا لقب «بزرگ‌ترین» را گرفت، در ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲ در شهر لویی ویل در ایالت کنتاکی به دنیا آمد و در ۱۲ سالگی فنون بوکس را آموخت.

او اولین قهرمانی ملی خود را در سن ۲۲ سالگی به دست آورد و طی سه دهه حضور در رینگ‌های بوکس جهان با شکست قهرمانان این رشته بوکسور «افسانه‌ای» لقب گرفت.

او در سال ۱۹۵۹ پس از قهرمانی در تورنمنت شیکاگو مسلمان شد و به «جنبش امت اسلام»، جنبش سیاه‌پوستان مسلمان آمریکا به رهبری وقت الیجا محمد و مالکوم ایکس پیوست.

محمدعلی در کنار بوکس، به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت و از مخالفان جنگ ویتنام بود. او در مخالفت با این جنگ، به خدمت سربازی نرفت و به همین دلیل بازداشت و عناوین قهرمانی‌اش از او گرفته شد. او پیشتر در سن ۱۸ سالگی در آزمون ضریب هوشی شرکت کرده بود و با کسب تنها ۷۸ امتیاز (بسیار پایین‌تر از حداقل امتیاز لازم برای ورود به ارتش آمریکا) از خدمت ارتش معاف شده بود.

محمدعلی در سال ۱۹۷۵ از گروه امت اسلام بیرون آمد و خود را یک مسلمان سنی پیرو عنایت خان، رهبر «جنبش سوفی‌گری جهانی» خواند.

او در عمر ورزشی خود ۶۱ بار مبارزه کرد و در ۵۶ مبارزه پیروز شد. این بوکسور آمریکایی همچنان رکورددار قهرمانی بوکس در جهان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    روحش شاد یه مرد واقعی بود آدم باید از اینجور انسانها رسم زندگی رو حتی در شهرت و پول زیاد یاد بگیره فوتبالیست‌ها ی ما ببینن و یاد بگیرن که یاد نگرفتن که به کسی کمک کنن و فقط به فکر خوش گذرونیه خودشون هستن