ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ازدواج ۱۷ درصد دختران پیش از ۱۸ سالگی در ایران

طراوت مظفریان، از اعضای جمعیت امام علی گفت بیش از ۳۷درصد از زنان تحت پوشش این جمعیت بین ۱۰ تا ۱۵سال سن دارند و نیمی از آن‌ها در ۱۵ تا ۲۰سالگی ازدواج کرده‌اند.

شیرین احمدنیا، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران از ازدواج ۱۷ درصد دختران در ایران پیش از سن ۱۸ سالگی خبر داد.

عکس تزئینی است - بر اساس آمار یونیسف، سه درصد دختران در ایران پیش از ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمدنیا شنبه ۱۵ خرداد در نشست «ازدواج در سنین پایین» گفت که بر اساس آمار یونیسف، سه درصد دختران در ایران پیش از ۱۵ سالگی و ۱۷ درصد پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند.

احمدنیا گفت که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ریشه فرهنگی و اقتصادی دارد و در بعضی از مناطق ایران به عنوان «استراتژی گسترش پیوندهای خانوادگی» به شمار می‌رود.

در ایران سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است.

بر پایه آمار ارائه شده از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به مرگ ۷۰ هزار دختر می‌شود.

احمدنیا «ایمنی مادران» را یکی از دلایل مخالف با ازدواج زودهنگام دختران برشمرد و گفت که با ازدواج دختران در سن پایین بارداری زودرس نیز اتفاق می افتد و چون بدن مادر نوجوان هنوز کاملا رشد نکرده، بقاء و سلامت مادرو کودک هردو به خطر می‌افتد.

طراوت مظفریان، از اعضای جمعیت امام علی که میزبان این نشست بود نیز گفت که بیش از ۳۷ درصد از زنان تحت پوشش این جمعیت بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند و نیمی از آن‌ها در سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی ازدواج کرده‌اند.

او اضافه کرد: «ما با دخترانی روبرو هستیم که مثلا در سن ۱۲ سالگی ازدواج کردند و در سن ۱۳، ۱۴ سالگی نیز طلاق گرفته‌اند و اکنون با انواع مشکلات روحی روبرو هستند».

نزدیک به ۷۰۰ میلیون دختر در جهان هستند که زیر ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. در ایران آمار دقیقی از شمار دخترانی که زیر سن ۱۸ سال ازدواج می‌کنند در دست نیست. آمارهای سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ نزدیک به ۴۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

باز ماندن از تحصیل، بیوگی زودهنگام، مرگ و میر در هنگام زایمان و قربانی خشونت‌های خانگی شدن از جمله پیامدهای ازدواج در سنین پایین برای دختران است.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیما

    واقعا ظلم به این کودکان تا کی؟ مگر نمی بینید مادر بزگان ما که در سنین 15-10 سالگی ازدواج می کردند چقدر غیر عادی و دیوانه بودند و زنان امروز که در 70 سالگی باردار می شوند این همه سالم هستند؟ بدترین تابو ها آنهایی هستند که روشنفکران می خواهند به جوامع اماله کنند!