ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا محمد علی کلی حاضر نشد در جنگ ویتنام شرکت کند؟

محمدعلی به مدت سه سال از شرکت در مسابقات رسمی بوکس منع شده بود چون حاضر نشد برای جنگ به ویتنام برود.

محمد علی کلی، اسطوره بوکس جهان، در ۷۴ سالگی درگذشت. در طول ۲۱ سال زندگی حرفه‌ای خود، ۵۶ برد و تنها ۵ باخت داشت.

محمدعلی به مدت سه سال از شرکت در مسابقات رسمی بوکس منع شده بود چون حاضر نشد برای جنگ به ویتنام برود.

دفاعیه او از تصمیمش برای عدم شرکت در جنگ را بخوانید:

«ده هزار مایل از خانه دور شوم، یونیفرم بر تن کنم و بر سر آدم‌هایی بمب و گلوله بریزم که به من کاکاسیاه نمی‌گفتند و مانند سگ با من رفتار نمی‌کردند؟نه من ده هزار مایل از خانه دور نمی‌شوم که در کشتار و قتل عام ملت فقیر دیگری همراهی کنم. کمک نخواهم کرد اربابان برده‌دار سفیدپوست سلطه خود را بر مردم تیره‌تر جهان ادامه دهند.

امروز چنین شری باید ریشه‌کن شود. به من هشدار داده شده که با این موضع‌گیری میلیون‌ها دلار ضرر خواهم کرد.

اما من این را پیش‌تر گفتم باز هم می‌گویم. دشمن واقعی من همینجاست.

من دینم، مردمم و خودم را خوار و خفیف نمی‌کنم که ابزاری باشم برای آنهایی که می‌خواهند مردمی که برای عدالت، آزادی و برابری خود می‌جنگند را به بردگی بگیرند.

اگر فکر می‌کردم که این جنگ قرار است برای ۲۲ میلیون نفر از مردمم آزادی به ارمغان آورد کسی لازم نبود اعزامم کند، خودم فردا داوطلب می‌شدم.

من چیزی برای از دست دادن ندارم و پای باورهایم ایستاده‌ام. زندانی‌ام می‌کنید؟ خب که چی؟ ۴۰۰ سال است که ما اسیر بوده‌ایم. ۴-۵ سال بیشتر را هم دوام می‌آورم.»

منبع: وب‌سایت میدان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خسرو آدم پیرا

    زندہ باد محمد علی کلی

  • Ali

    این همه حرف بیربط و نتیجه گیری بی‌ ربط تر اون هم در یک پاراگراف رکورد محسوب می‌شه. بسی‌ خندیدیم والا. حتا راست گرا‌ترین آمریکایی‌ها هم کلاهشنو واسه محمد علی‌ برداشتند، ۹۰% مردم آمریکا بهش احترام می‌ذارن، آقا میفرمایند ایشون باید برمی‌گشت آفریقا. شما با افکار من که هیچ، با بیسیک سیاست هم آشنا نیستی‌. شما هم مثل آخوندا دیکتاتور معاب و سفسطه گرید. همه در آرزوی حکومت سکولار هستیم تا نسل همه دیکتاتورا منقرض بشه، آخوند و غیره آخوند و جوجه آخوند، و برگشتن تمام کسانی‌ که تبعید شدند. انقدر هم جوش آمریکا رو به سینه نزنید، به خاطر عشق و انسان دوستی‌ کاری نکردن، فقط در جهت منافع خودشون بوده و هست و خواهد بود. حالا مثل آخوندا سریع یه برچسب کمونیست به من بزنی یا نزنی‌ مهم نیست، اگه منافع یه ملت حکم کنه باید با آمریکا یا هر کشور دیگری کنار اومد، ولی‌ دلیل نمی‌شه ازشون یه نماد انسانیت و قداست بسازی و هر کاری کردن کف و سوت بزنی‌.

  • شهرام

    اقا محسن و علی اقا احتمالا از نظر شما مقاومت در مقابل تجاوز گری نیروهای ویتنام شمالی (کمونیست) که می خواستند کل ویتنام را بگیرند جنگ افروزی هست که امریکا انجام داد باید امریکا میگذاشت کل ویتنام را بگیرند و کلی در ان جنگ شرکت نکرد چون اقای محمد علی کلی انسانی فکر می کرد فقط محض اگاهیتان بگم اگر امریکا نبود در سال 1325 شمسی شوروی اذربایجان ایران را تخلیه نمی کرد اگر امریکا نبود کره شمالی در سال 1950 کره جنوبی را تصرف می کرد کار امریکا بعد از جنگ جهانی دوم جلوگیری از گسترش کمونیسم بود و با همین انگیزه با انگلیس و با همراهی اخوندا ها کودتای 28 مرداد را انجام داد ند(برای اینکه نقش اخوندا در کودتا مشخص بشه به اعترافات طیب حاج رضایی رجوع کنید که در تلویزیون اخوندا پخش شدکه به بازجوی ساواک می گوید)و انگیزه امریکا و اخوندا از انجام کودتا با انگیزه انگلیس متفاوت بود که دنبال نفت ایران بود وقتی در اسفند 1331 استالین رهبر شوروی مرد حدود 100 هزار توده ای در تهران برای یادبود او تجمع کردند و با این وضعیت امریکا احساس خطر کرد و مصمم به انجام کودتا شد در پایان علی اقا من با افکار شما اشنا هستم چطور شما و همفکران شما در حکومت اخوندی با سخت کردن زندگی ایرانیان باعث مهاجرت 5 میلیون ایرانی که در ایران به دنیا امده بودند و به غیر از ایران جایی نداشتند شدیدولی برای اقای محمد علی کلی که اصالتا افریقایی هست و می تونست به افریقا مهاجرت کنه حق مهاجرت قائل نیستید به طور کلی وقتی انسان جایی راحت زندگی نمی کنه مهاجرت می کنه نه اینکه از امکانات اسفاده کته ولی نق بزنه

  • Ali

    اولا دمش گرم که جلوی یه مشت ژنرال جنگ طلب یه تنه وایستاد، یه درس نخونده با منطق سادش چیزو فهمید که ۱۰۰میلیون سفید تحصیلکرده بعد از ۵ سال و کشته شدن هزاران نفرفهمیندن و ۹۰% مردم و روشنفکران جامعه به همین نتیجه رسیدن، البته بعد از ۵۰ سال شهرام جان هنوز نمیدونه موضوع چی‌ بوده. ترس از جنگ؟ اصلا می‌شناسی‌ این شخصیت رو؟ ضمنا فکر میکنی‌ امثال محمد علی‌ رو میفرستادن خط مقدم که بخواد بترسه؟ برای چی‌ برگرده آفریقا، تو آمریکا به دنیا اومده و مثل بقیه صاحب اون سرزمین، اگر کسی‌ نژاد پرستی‌ کرده باید مجازات بشه. جرم و جنایت هر سیاه پوست دیگه چه ربطی‌ به بقیشون مثل علی‌ داره؟ بیشتره آمریکا امروز به احترامش سکوت کردن اونوقت آقا شهرام توصیه می‌کنن ایشون باید برمی‌گشت آفریقا!

  • MOHSEN

    شهرام عزیز چرا نیمه خالی لیوانو میبینی اولا کار انسانی از هر کسی صادر بشه قابل تحسینه ثانیا فکر نمیکنی با اینکار یه جوری از انسانیت دفاع کرده؟

  • شهرام

    یکی نبود به این اقای کلی بگه تو که همچین افکاری داری اگر احساس میکنی در امریکا نژاد پرستی هست برو به قاره افریقا جایی که بهش تعلق داری و راحت زندگی کن در حال حاضر از اول انقلاب تاکنون حدود 5 میلیون ایرانی از ایران مهاجرت کرده اند به خاطر اینکه شرایط ایران را برای ادامه زندگی مساعد نمی دیدند و مهاجرت کردنداقای کلی هم می تونست مهاجرت کنه نه اینکه ترس خود از جنگ را با نق زدن پوشش بده بیشترین امار جرم و جنایت در امریکا مربوط به سیاهان هست به عنوان مثال چندی قبل خبری منتشر شد که به مرجان رستمی خبرنگار ایرانی و همکار زن سفیدپوستش 30 سیاه پوست تجاوز کرده اند و پلیس امریکا از ترس متهم شدن به نژاد پرستی به شکایت این دو زن امریکایی و ایرانی ترتیب اثر نداد