ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون پژوهش‌های اقتصادی  مجلس: ۶,۵ میلیون نفر در ایران بیکارند

محمد قاسمی گفت که رشد پنج درصدی اقتصاد ایران به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی موجب اشتغال‌زایی نشده است.

محمد قاسمی، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی جمعیت افراد بیکار و «دارای اشتغال ناقص» در ایران را ۶,۵ میلیون نفر اعلام کرد.

عکس از آرشیو - ۶.۵ میلیون نفر در ایران بیکارند

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسمی یک‌شنبه ۱۶ خرداد در جلسه علنی مجلس گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران ارائه داد و در آن نرخ رشد اقتصادی ایران را نسبت به منابع صرف شده و سایر کشورها قابل توجه ندانست.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مجلس گفت که جمعیت شش و نیم میلیونی بیکار در ایران «از جستجوی شغل دلسرد شده‌اند و به خارج از بازار کار رفتند».

مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران در فروردین ۹۵ میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۴ را ۱۱ درصد اعلام کرد. بر اساس این آمار جمعیت افراد شاغل در ایران ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر است که از این تعداد دو میلیون و ۷۲۹ هزار نفر بیکار هستند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران یک ماه پیش از اعلام شدن این آمار از بیکاری دست‌کم شش میلیون نفر در ایران خبر داده بود.

براساس تعریف وزارت کار جمهوری اسلامی، فردی که در هفته آمارگیری یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود.

وابستگی به در‌آمدهای نفتی و تورم از موانع اشتغال‌زایی

قاسمی «وابستگی شدید به درآمدهای نفتی» را دلیل نوسان زیاد نرخ رشد اقتصادی دانست و گفت که رشد پنج درصدی اقتصاد ایران به دلیل این وابستگی موجب اشتغال‌زایی نشده است.

او اضافه کرد: «همواره بیش از ۵۰ درصد منابع دولت از فروش نفت تأمین شده است و به طور متوسط تنها ۳۷ درصد درآمدهای دولت حاصل از مالیات بوده است».

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس «تورم شدید»، «نوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» و «استقراض از منابع بانکی برای تأمین یارانه‌های نقدی» را از عواملی برشمرد که باعث شده‌اند ضریب جینی در سال ۹۳ به رقمی که در سال ۸۹ بود برسد.

او گفت که دولت نیز در ایجاد تورم نقش داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته است که نرخ بیکاری در سال ۹۵ تک رقمی خواهد شد.

او در پیام نوروزی خود رسیدن به رشد ۵ درصدی را «رشدی بیشتر از همه کشورهای همسایه»، راه حل بیکاری کارگران و جوانان فارغ التحصیل و موجب رونق اقتصادی دانست.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.