ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محرومیت شش ماهه سوشا مکانی به دلیل پوشیدن شلوار زرد‌

محرومیت دروازه‌بان فصل گذشته پرسپولیس به دلیل رنگ شلوارش، نگرانی‌ها و پرسش‌هایی جدی درباره حریم خصوصی و آزادی‌های فردی در مورد حق انتخاب پوشش در ایران ایجاد می‌کند.

سوشا مکانی، دروازه‌‌بان فصل گذشته تیم فوتبال پرسپولیس تهران که سابقه دعوت شدن به اردوی تیم ملی فوتبال ایران را هم دارد، به دلیل مسائل خارج از زمین فوتبال و زندگی شخصی‌اش، در طول ماه‌های گذشته چهره‌ای خبر‌ساز بوده است. حالا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، این بازیکن را به دلیل پوشیدن شلوار زرد رنگ به شش ماه محرومیت از حضور در تمامی مسابقات داخلی محکوم کرده است.

شلوار زرد رنگ سوشا مکانی

این رای روز چهار‌شنبه نوزدهم خرداد ماه اعلام شده و بر اساس آن، مکانی با هر تیم داخلی‌ای که قرارداد ببندد، شش ماه امکان همراهی آن تیم را نخواهد داشت. البته او مشکلی برای حضور و بازی در تیم‌های خارجی ندارد.

رای صادر‌ شده برای پرونده معروف به «شلوار سوشا» قطعی نیست و سوشا مکانی می‌تواند به این رای اعتراض کند. این در حالی است که کمیته اخلاق گفته از پرونده قبلی این بازیکن چشم‌پوشی کرده است.

سوشا مکانی اواسط دی ماه سال گذشته به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی‌اش بازداشت شده بود. اتفاقی که احتمالا اگر در جای دیگری می‌افتاد، با صدور دستور پیگرد برای منتشر کننده این تصاویر همراه می‌شد.

او با قرار وثیقه آزاد شد و در حالی که ادامه حضورش در تیم پرسپولیس با اما و اگر همراه شده بود، تا پایان فصل این تیم را همراهی کرد.

آن‌چه به دنبال انتشار عکس‌های خصوصی این بازیکن رخ داد و موضوع محرومیت او به دلیل رنگ شلوارش، نگرانی‌هایی جدی درباره حریم خصوصی و آزادی‌های فردی افراد در ایران ایجاد می‌کند.

از جمله این آزادی‌ها حق انتخاب پوشش است که رای صادر شده برای سوشا مکانی نشان می‌دهد چنین حقی در جمهوری اسلامی با چه تنگناها و محدودیت‌هایی روبه‌روست.

البته غیر از وجه حکومتی این محدودیت‌ها، رویکردهای عرفی و دخالت عموم مردم در امور خصوصی یکدیگر هم وجه دیگر این ماجراست.

از زمان انتشار عکس سوشا مکانی با تی‌شرت آبی و شلوار زرد، او به سوژه‌ دست‌اندازی برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی تبدیل شد و کار چنان بالا گرفت که حتی عادل فردوسی‌پور، گزارشگر و مجری ورزشی، در گزارش بازی تیم‌های پرسپولیس با راه‌آهن در آخرین هفته لیگ، با رویکردی تمسخر‌آمیز به «شلوار سوشا» اشاره کرد. رفتاری که عده‌ای از بینندگان این بازی، آن را دور از شان این چهره محبوب تلویزیون حکومتی ایران دانستند.

از همین رو و با همین رویکرد است که سایت ورزش سه، در خبر مربوط به محرومیت شش ماهه سوشا مکانی می‌نویسد که او «به واسطه حاشیه‌های زیادی که فصل گذشته داشت، بارها مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفت» و در نهایت «شلوار باب اسفنجی و تی‌شرتی با نوشته‌های نامربوط» باعث شد تا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تصمیم به محرومیت او بگیرد.

یکی از اعضای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم به این سایت گفته است که ما بارها مکانی را به کمیته اخلاق دعوت کردیم تا توضیحاتش را بشنویم اما او حاضر به حضور در فدراسیون فوتبال و توضیح در این‌باره نشد.»

بر اساس گفته این عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، سوشا مکانی احتمالا باید در این کمیته حاضر می‌شده است تا درباره رنگ شلوارش و این‌که چرا آن را انتخاب کرده و پوشیده، پاسخ بدهد.

این عضو کمیته اخلاق اما تاکید کرده که رای صادر شده ربطی به انتشار عکس‌های خصوصی و زندانی شدن سوشا مکانی نداشته و او به دلیل نحوه لباس پوشیدنش و تاثیری که البسه شخصی او روی جامعه می‌گذارد، با چنین حکمی روبه‌رو شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.