ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای مرکزی کانون کارگردانان به وزیر ارشاد: مجوز را بی‌اعتبار نکنید

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای اعتراضی به علی جنتی، به موضع‌گیری او در مورد فیلم‌های دارای پروانه نمایش اعتراض کردند و آن را موجب بی‌اعتبار‌ شدن دستگاه صادر‌کننده مجوز دانستند.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای اعتراضی به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به موضع‌گیری او در مورد فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند اعتراض کردند و آن را باعث بی‌اعتبار‌ شدن دستگاه صادر‌کننده مجوز در نزد افکار عمومی دانستند.

به دنبال متوقف شدن اکران فیلم کمدی «۵۰ کیلو آلبالو»، ساخته مانی حقیقی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی اعتراض‌ها به این فیلم را درست دانسته و گفته بود که این فیلم نباید مجوز اکران می‌گرفته، اما از زیر دست شورای صدور پروانه‌ نمایش در رفته است: «اگر قبل از اکران آن را دیده بودم، قطعا اجازه نمی‌دادم فیلم مجوز بگیرد اما از آنجا که دو هفته از اکران فیلم بیش‌تر باقی‌نمانده بود، دیگر پایین کشیدن آن درست نبود.»

جنتی این فیلم را مروج فروپاشی و سقوط خانواده توصیف کرده که با آرایش نامناسبِ بازیگران، الگوی نامناسبی ارائه می‌دهد: 

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران اما به این مواضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معترض شده و از واکنش او به دنبال اعتراض‌هایی که به نمایش برخی فیلم‌ها می‌شود، انتقاد کرده است.

محمد بزرگ‌نیا، کامبوزیا پرتوی، محمد‌علی سجادی، داریوش فرهنگ، نیکی کریمی، مصطفی کیایی، محمد‌حسین لطیفی، نادر مقدس و مازیار میری، در این نامه شرایط دشوار گرفتن پروانه نمایش را مورد اشاره قرار داده‌اند. روندی که به نوشته آنان جان سازندگان آثار ایرانی را می‌گیرد، «اما بعد از دریافت پروانه نمایش، وزیر محترم با اعتراض این یا آن جریان قانون‌گریز که در چند سال اخیر سینما را بهانه درگیری‌های سیاسی‌شان می‌کنند، هم از شأن شورای پروانه نمایش کم می‌کنند و هم کار تولید‌کننده فیلم ایرانی را به انزوا و ناامیدی می‌کشانند.»

شورای مرکزی کانون کارگردانان در نامه خود به وضعیت نابه‌سامان اقتصاد سینمای ایران هم اشاره کرده و پرسیده است که سینمای ایران با این جثه نحیفش زیر بار این همه فشار چگونه جان به در ببرد؟

این شورا بر ضرورت انکار نشدن فیلمی که دارای پروانه نمایش است، تاکید کرده و سینماگران را قشر و صنفی دانسته که «در برابر شرایط اجتماعی، فرهنگی و روانی جامعه بسیار صبورانه و شرافتمندانه و قانون‌مدار رفتار کرده است» و به این واسطه از وزیر خواسته شده است تا از مجوزهای ساخت و نمایش، حمایت شود: «حال که استقبال علاقه‌مندان به سینمای ایران از همه گونه‌های مختلف سینما را شاهد هستیم و در حال حاضر روزنه‌ای است برای اوقات فراغت جوان ما، این روزنه را با سلیقه‌های شخصی، گروهی نبندیم.»

«۵۰ کیلو آلبالو»، ششمین ساخته مانی حقیقی، از فیلم‌های موفق در اکران بود که از ۲۶ اسفند ماه سال گذشته روی پرده سینماها رفت.

کارگردان این فیلم در واکنش به حاشیه‌های ایجاد شده برای این فیلم، پیشتر در نامه‌ای سرگشاده به علی جنتی نوشته بود که فیلمش تا پیش از آغاز فیلمبرداری سه بار از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفته، فیلمنامه آن ١۴ اصلاحیه داشته، دو بار در شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال شده است.

حقیقی مسائل مربوط به تولید و اکران فیلم خود را نشانه‌ای از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور دانسته و از وزیر ارشاد خواسته بود کار را به کاردان بسپارد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیما

    در چه شرایطی یک وزیر استعفا می دهد؟