ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارخانه قدیمی «ارج» در ایران تعطیل شد

کارخانه «ارج»، شرکت ۸۰ ساله ایرانی که از تولید صندلی تا شو آغاز کرد و بعد در دوران اوج خود یخچال و وسایل خانگی تولید می‌کرد پس از سال‌ها مشکلات مالی و بدهی‌های هنگفت با به‌روز نشدن ماشین‌آلات کهنه‌اش، سرانجام ورشکست شد.

کارخانه «ارج»، قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایران به‌دلیل مشکلات تولید به‌شکل رسمی تعطیل و ماشین‌آلات کهنه آن نیز به فروش گذاشته شد.

کارخانه ارج در سال ۱۳۱۶ تأسیس شد و در ۱۳۵۰ گسترش یافت.

خبرگزاری تسنیم جمعه ۱۰ ژوئن / ۲۱ خرداد گزارش داد که این کارخانه عملاً از هفته گذشته تعطیل شده است.

بنا به این گزارش شرکت «ارج» در سال‌های اخیر با بروز مشکلات مالی و حضور برندهای مختلف خارجی سهم قابل توجهی در بازار نداشت و با توجه به ماشین‌آلات کهنه خود قادر به تولید محصولات متنوع لوازم خانگی نبود.

کارخانه «ارج» توسط صنعتگری به نام خلیل ارجمند در سال ۱۳۱۶ تأسیس شد و در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان ۳۰ متری تهران با هشت کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد. خلیل ارجمند پیش از آن در میدان شوش تهران فرغون‌سازی می‌کرد.

کارخانه ارج در سال ۱۳۴۸ گسترش یافت و به جاده مخصوص کرج منتقل شد. از آغاز سال ۱۳۵۲ به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد.

پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار شد.

بعدها در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ با مشکل مالی ۲۳ میلیارد تومانی روبه‌رو شد و مقطعی تولید خود را متوقف کرد و بدهی‌هایش بیشتر شد. بر اثر این بدهی‌ها به وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و پس از سال ۱۳۷۴ عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید اما مشکلاتش رفع نشد و بدهی‌های آن تا چند سال پیش به ۶۰ میلیارد تومان رسید که ۹۸ درصد این بدهی‌ها متعلق با بانک‌ها بودند.

کارخانه «ارج» در سال‌های گذشته برای حل بحران خود چند قطعه از زمین‌هایش را فروخت و کارگران و کارمندان خود را اخراج کرد. در سال‌های دور این کارخانه حدود ۲۸۰۰ نیروی انسانی در اختیار داشت، این تعداد در سال ۸۹ به یک‌هزار نفر رسید و در سال‌های اخیر در مجموع ۴۵۰ نفر در این کارخانه مشغول به‌کار بودند که تنها ۱۸۰ نفر آن نیروی رسمی کارخانه بودند.

تشدید مشکلات این برند ۸۰ ساله ایرانی سرانجام به حدی رسید که مدیران آن هفته گذشته تصمیم به تعطیلی رسمی آن گرفته و ماشین آلات کهنه آن را برای فروش گذاشته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • s.v

    متاسفم برای کارگرانی که نگران آینده عزیزانشون هستن و هر روز داریم خبر ورشکستگی کارخانه های بزرگ کشور عزیزمون رو می شنویم . کشور مون دیگه به مهندس و دکتر و غیره که دنبال این هستن که یه جایی استخدام بشن هیچ نیازی نداره فقط یه راه هستش برای نجات از این همه نگرانی و اون هم اینکه همه به هر نحوی که شده به تولید فکر کنن و بشن کار آفرین نه کارمند .

  • رک گو

    ماهنوز چند تا صندلی فلزی ارج در خانه داريم که بيش از پنجاه سال سن دارند و رنگ چکشی آنها هنوز بر جاست.

  • نادر

    بسلامتي و خوشي يک واحد بزرگ صنعتي ايران با بي تدبيري ملاهاي حاکم تعطيل شد برادران قاچاقچي بشتابيد و زمين انرا به برج سازي اختصاص بدهيد

  • امین

    جالب است بدانید برند ارج زمانی با ناسیونال ژاپن (پاناسونیک امروزی) رقابت می کرد. در آن زمان محصولات ارج با محصولات ایتالیایی و آلمانی مقایسه می شد.