ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسری بر سر زنان آلمانی: احترام به مشتری ایرانی یا تن دادن به اجبار؟

زنان آلمانی‌ای که چند هفته قبل به تهران رفتند تا روابط تجاری با ایران را بهبود ببخشند، به خاطر همراهی با حکومت ایران برای پذیرش حجاب اجباری مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

سیاستمداران و کارآفرینان آلمانی که چند هفته قبل به تهران رفتند تا بر تحریم‌ها پایانی بگذارند و روابط تجاری با ایران را بهبود ببخشند، حالا به خاطر همراهی با حکومت ایران برای پذیرش حجاب اجباری مورد انتقاد رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفته‌اند.

یک هیأت ۱۰۰ نفره اقتصادی از سه ایالت زاکسن، زاکسن آنهالت و مکلن‌بورگ- فورپومرن آلمان، در روزهای ۲۸ می تا ۲ ژوئن (۹ تا ۱۳ خرداد) به تهران و اصفهان رفتند اما به دنبال دیدارهای آنها با تاجران و سیاستمداران ایرانی، بروشوری از عکس‌های شرکت‌کنندگان در این سفر تجاری منتشر شد که در آن ۸ زن آلمانی این هیات، با حجاب دیده می‌شدند. انتشار این تصاویر اعتراض مخالفان حجاب اجباری را برانگیخت.

این سفر را اتاق بازرگانی خارجی آلمان برنامه‌ریزی کرده بود و وزیر اقتصاد ایالت زاکسن، مارتین دولیگ از حزب سوسیال دموکرات نیز در این سفر شرکت داشت.

با شنیده شدن صدای اعتراض رسانه‌های آلمانی، وزیر اقتصاد ایالت زاکسن درباره دلیل روسری سر کردن زنان آلمانی گفت: «حجاب زنان هیات آلمانی به هیچ‌وجه به درخواست ایران نبوده و ما برای احترام به مشتریان میزبان خود این کار را انجام داده‌ایم.»

او به طنز گفت: «دلیل دیگر این کار آن است که هیات ایرانی اعضای ما را نیز به همان شکل که وارد ایران می شوند، بشناسند.»

اما صفحه فیس‌بوک «آزادی‌های یواشکی» به این کار زنان آلمانی اعتراض کرد: «ما جمعی از زنان ایرانی که به قانون حجاب اجباری نه می گوییم با صدای بلند اعلام کنیم که خوشحالیم وقتی می بینیم ایران دیگر منزوی نیست و درهای ایران به روی دنیا باز است. ما بارها نوشتیم که علیه هر گونه تحریمی هستیم. چه تحریمی که غرب به مردم ایران تحمیل کرده و چه تحریمی که جمهوری اسلامی به مردمِ خودش تحمیل و آنها را از حقوق شهروندی شان محروم کرده است. ما مخالف هر گونه جنگ و حمله و تحریم هستیم و به همین اندازه هم مخالف هر گونه احترام گذاشتن به قوانین تبعیض آمیز و تحقیر زنان هستیم. عکس های با حجاب شما نشان می دهد که شما به یک قانون تبعیض آمیز تن دادید که میلیون ها زن ایرانی دارند به این قانون اعتراض می کنند.»

این صفحه با اشاره به استدلال این هیات که روسری زنان را نشانه احترام به فرهنگ ایران خوانده بود  نوشت: «وقتی می‌بینیم که شما به یک قانون تبعیض آمیز تن می‌دهید و می‌گویید به احترامِ فرهنگ ایرانی حجاب بر سر کردید، باید به شما بگوییم که این توهین به فرهنگ ایرانی است. چون اجبار هرگز فرهنگ مردم ایران نیست. اجبار، برخاسته از قوانین جمهوری اسلامی است که حجاب را به زنان ایرانی تحمیل کرده. اجبار یعنی جمهوری اسلامی حجاب را به دختران هفت ساله هم تحمیل می‌کند. اجبار یعنی جمهوری اسلامی به همه زنان دنیا که از ایران دیدن می کنند هم حجاب را تحمیل کرده... شما به قانون زشت و تبعیض آمیز احترام گذاشتید نه به فرهنگ ما. برای ما هم مهم است که اقتصاد کشورمان رونق پیدا کند ولی تن دادن به یک قانونی که دارد به دختران هفت ساله تا زنان تحصیلکرده‌ی که بیش از ۶۰ درصد دانشگاه‌ها را تصاحب کرده‌اند تحمیل می‌شود، یعنی همدستی با مقامات جمهوری اسلامی و تایید این قانون تبعیض آمیز.»

سخنگوی وزارت انرژی و عمران استان مکلن‌بورگ-فورپومن در این‌باره گفته که پیش از انجام این سفر درباره اینکه زنان با روسری به این سفر بروند، به اجماع رسیده بودند تا هیات از سوی هیات ایرانی پدیرفته شود.

براساس قانون، زنان در جمهوری اسلامی ایران، اعم از ایرانی و خارجی، مسلمان و غیرمسلمان، مکلف به رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی و معابر هستند.

ایران بر اساس همین قانون، ایران رعایت حجاب اسلامی را برای دیپلمات‌های زن خارجی و مسافران و توریست‌ها الزامی می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خراسانی

    جناب میترا، حجاب گذاشتن یا نگذاشتن چند اروپایی که کاملا از روی اخیتار به هر انگیزه ای بوده، چه ربطی به نقض حقوق بشر دارد. کشف حجاب اجباری رضاشاه و حجاب اجباری فعلی، هر دو نقض حقوق بشر است. مسئله حجاب داشتن و نداشتن نیست، مسئله اجبار بدان است.

  • جهان آرشید

    عجب چیز کثیفی است این پول ...... تن فروشان بیشتر مجبورند و ناچار یا بیمار و زاده فقر و این ها خودفروشان زیاده طلب و دروغگو

  • میترا

    اروپایی ها با این همه ادعا و شعار در زمینه حقوق بشر به خاطر دلار به حقوق بشر دهن کجی میکنن خامنه ای دروغ نمیگه ، حقوق بشر برای اینا بهانه و یک ابزار هست ایکاش در این حد شرافت داشتن که این کارو به نام احترام به فرهنگ مردم معرفی نکنن ، بگن برابر قانون های جمهوری اسلامی مجبور هستیم یا بگن برای احترام به قوانین جمهوری اسلامی

  • زمانی

    آینکار اینا برای جلب مشتری و پول یه اسم متداولی نداره؟