ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با کمک مردم آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد مهار شد

بیش از دو روز آتش‌سوزی در جنگل‌های پاسارگاد استان فارس دو هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها را سوزاند، درختان ۲۰۰ ساله را به کام حریق کشید و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را از بین برد.

با گذشت بیش از دو روز از آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان پاسارگاد، واقع در استان فارس، سرانجام این آتش‌سوزی روز جمعه ۲۱ خرداد با همراهی مردم منطقه مهار شد.

خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل پاسارگاد با وسایل ابتدایی

جنگل‌های تنگ‌بلاغی و مراتع مشجر شهرستان پاسارگاد از صبح روز چهارشنبه ۱۹ خرداد دچار حریق شد و با شدت وزش باد گسترش یافت.

درپی گسترش حریق در مناطق چاه بید، ارتفاعات تنگ‌ماری و تنگ‌بلاغی، زیستگاه اصلی خرس‌های قهوه‌ای، این گونه‌ی در حال انقراض در جنگل‌های پاسارگاد سرگردان شدند و به سمت کوه‌های موسی‌خانی در بین شهرستان‌های اقلید، پاسارگاد و خرم‌بید کوچ کردند.

منطقه گردنه خرسی و چاه‌بید پاسارگاد از زیستگاه‌های اصلی خرس قهوه‌ای استان فارس است و حدود ۴۰ قلاده خرس در این منطقه زندگی می کنند.

در این آتش‌سوزی بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه خاکستر شد، بسیاری از خزندگان و پرندگان و جوجه‌های آن‌ها در آتش سوخت و بخش قابل توجهی از درختان بنه، بادام و گياهان مختلف از بین رفت.

با این حال هنوز از ميزان دقيق خسارت‌های وارد شده و گسترده جنگل‌هايی كه در اين حريق خاكستر شد، اطلاعاتی منتشر نشده است.

در ایران شمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است با این حال سازمان‌های دولتی امکانات لازم را برای خاموش کردن آتش در اختیار ندارند.

در عملیات خاموشی جنگل پاسارگاد تنها دو بالگر هلال احمر و یک بالگرد نیروی انتظامی شرکت داشتند و ارتش يگان‌هايی از تيپ ۵۵ هوابرد را اعزام کرد و کارکنان دولتی بخش‌های مختلف نیز به میدان آمدند، اما در اطفای سریع حریق کفایت نکرد. مردم منطقه نیز با خودروها و موتورسیکلت‌های خود برای کمک آمدند و بنک‌داران شیراز، مرودشت و زرقان با ارسال مواد غذايی و آب به منطقه یاری رساندند.

مساحت جنگل‌های ایران بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد شده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها می‌گویند در یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی کشور خسارت وارد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.