ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کنترل شهر سرت لیبی از دست داعش خارج شد»

ارتش دولت وحدت ملی لیبی می‌گوید رهبران داعش از سرت به صحرا گریخته‌اند اما بسیاری از جنگجویان آن در مرکز شهر مقاومت می‌کنند. در یک روز گذشته درگیری‌های شدیدی در این شهر رخ داد و نبردها خانه به خانه شد.

نیروهای دولت وحدت ملی لیبی می‌گویند پس از درگیری‌های شدید کنترل شهر سرت، پایگاه اصلی گروه «دولت اسلامی» (داعش) را به دست گرفته است.

نبردهای خانه به خانه در شهر سرت لیبی

بی‌بی‌سی جهانی صبح امروز شنبه ۱۱ ژوئن / ۲۲ خرداد به‌نقل از ژنرال محمد غصری، سخنگوی نیروهای دولت وحدت ملی لیبی اعلام کرد که رهبران بلندپایه داعش به صحرای جنوب گریخته‌اند اما هنوز بسیاری از نیروهای این گروه در مرکز سرت مستقر هستند.

نیروهای دولتی مرکز سرت را که محل کنفرانس و مقر اصلی داعش است هدف حملات سنگین خود قرار داده‌اند.

جنگجویان داعش نیز در این محل به‌سوی نیروهای دولتی تیراندازی می‌کنند. در درگیری‌های مرکز سرت دو سرباز دولتی کشته و هشت سرباز زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز از شدت درگیری‌ها در سرت خبر داده است. به‌گزارش این خبرگزاری نیروهای دولت وحدت ملی جمعه ۱۰ ژوئن / ۲۱ خرداد با تانک‌ و خمپاره و سلاح سنگین به سرت شلیک کردند و در مرکز شهر جنگ خانه به خانه شکل گرفت.

از سمت غرب شهر نیز برای کمک به نبردهای مرکز شهر و تصرف ساختمان کنفرانس نیروهای کمکی اعزام شده‌اند.

نیروهای دولتی لیبی بر صفحه توئیتر و فیس‌بوک خود از پشتیبانی نیروی هوایی در این نبردها هم خبر داده و نوشته‌اند مواضع داعش در مرکز شهر مورد هدف قرار گرفته است.

شمار نیروهای داعش و تعداد جمعیت ساکن در سرت نامشخص است. پیش از این گفته شده بود که یک‌هزار و ۸۰۰ جنگجو، افسر پلیس و مدیر وابسته به داعش بر سرت حکمروایی می‌کنند.

سازمان صلیب سرخ جهانی می‌گوید دو سوم جمعیت ۸۰ هزار نفری سرت این شهر را ترک کرده‌اند. این سازمان با کمک هلال احمر لیبی از آغاز سال جاری میلادی در بین ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر از آوارگان سرت که به شهرها و و روستاهای منطقه گریخته‌اند مواد غذایی و اقلام خانگی توزیع کرده است.

سرت تنها شهر خارج از عراق و سوریه است که از ماه فوریه ۲۰۱۵ توسط داعش به‌تصرف در آمده است.

آزادسازی سرت آزمون قدرتی است برای دولت جدید وحدت ملی در لیبی که در پایان ماه مارس زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد. این موفقیت می‌تواند به‌طور قابل توجهی مشروعیت دولت جدید را در داخل کشور افزایش دهد.

در حال حاضر دولت وحدت ملی لیبی از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته شده اما هنوز دولت رقیب در طبرق، واقع در شرق لیبی به آن رسمیت نبخشیده است. فرماندهی ارتش شرق لیبی نیز آزادسازی سرت را اعلام کرده است. این دو اردوگاه باید هماهنگی دولت وحدت ملی را عملی سازند که تاکنون موفق به آن نشده‌اند.

هرج و مرج در لیبی نتیجه جنگ داخلی در این کشور است که از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ بر این کشور حاکم است. از آن زمان بارها بین شبه‌نظامیان مختلف در لیبی درگیری‌های نظامی رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.