ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک تهیه‌کننده سینما در پی شکایت صدا و سیما

امیر رفیعی، تهیه‌کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» به اتهام پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم بازداشت اما با قرار وثیقه آزاد شد. فیلم‌های مستقل نباید پربیینده شود.

در پی شکایت رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، امیر رفیعی، تهیه‌کننده فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» به اتهام پخش تیزر تبلیغاتی این فیلم در شبکه ماهواره‌ای «جم تی وی» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. او را پس از بازخواست، بازداشت کردند و پس از مدتی با قرار وثیقه آزادش کردند.

پوستر فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم»

پیش از این، دادستان عمومی و انقلاب تهران اکران فیلم «عادت نمی‌کنیم» را هم به دلیل پخش تیزر تبلیغاتی‌اش از شبکه «جم تی وی» در سینماهای کشور ممنوع اعلام کرده بود. این فیلم که ۸ خرداد سال جاری در سینماها اکران شده بود، ۱۲ روز بعد ممنوع از اکران شد.

امیر رفیعی، تهیه‌کننده فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» گفته است دادستانی او را از مصاحبه با رسانه‌ها منع کرده.

وزارت ارشاد اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۴ با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که پخش تیزر فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است.

دوشنبه ۱۰ خرداد سال جاری هم سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز»، مصطفی شایسته تهیه‌کننده فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» و لشگری قوچانی تهیه‌کننده «کوچه بی‌نام» صبح برای ارائه توضیحاتی درباره پخش پیش‌پرده این فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شدند.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی می‌گویند سینمای ایران از رونق افتاده و در شرایطی که تلویزیون جمهوری اسلامی از پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های آنان خودداری می‌کنند، ناگزیرند که برای جلب تماشاگر به شبکه‌های ماهواره‌ای روی بیاورند.

تیزر تبلیغاتی فیلم «رسوایی ۲» ساخته مسعود ده‌نمکی و همچنین فیلم «ایستاده در غبار» از محصولات سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران هم از «جم تی وی» پخش می‌شود. سازمان «اوج» با انتشار بیانیه‌ای اما ادعا کرد که این تبلیغات بدون اجازه آن‌ها پخش شده.

ناصر عنصری، قائم‌مقام مدیرعامل خانه سینما به رسانه‌های داخلی گفته است که برای رایزنی با مسئولان قوه قضائیه کمیته‌ای که حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی هم عضو آن است تشکیل شده است. خانه سینما و شورای عالی تهیه‌کنندگان هم نمایندگانی در این کمیته دارند.

مهرداد فرید، سخنگوی شورای عالی تهیه‌کنندگان در گفت‌و‌گویی که روزنامه وقایع‌ اتفاقیه با او اتجام داده می‌گوید دادگاه جای مناسبی برای رقابت‌های سینمایی نیست. او می‌پرسد که چگونه می‌توان از سینماگران خواست محصولی را تولید کنند اما اجازه تبلیغ آن را نداشته باشند.

فرید از مرتضی مطهری مثال می‌آورد که در مجله زن روز که پیش از انقلاب منتشر می‌شد و خوانندگان زیادی داشت، درباره نظر اسلام درباره زن قلم می‌زد.

نخستین بار عبدالرضا کاهانی پیش‌پرده فیلم «استراحت مطلق» را از شبکه جم تی وی پخش کرد و موفق شد برای فیلم‌اش مخاطبان زیادی به دست بیاورد. او آماج انتقادها قرار گرفت و سرانجام وزارت ارشاد اسلامی بخشنامه‌ای درباره منع تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای صادر کرد. اکنون علاوه بر دادستانی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم به این موضوع ورود کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    بگذارید ارشاد و دادستان هر غلطی میخواهند بکنند ، جلوی پیشرفت و تکنولوژی را نمیشود گرفت و هیچ قانون و مقرراتی هم در زمینه چرایی پخش تبلیغات در رسانه های خارجی وجود ندارد و با این رفتارهای بچه گانه بیشتر آبروی نداشته خود را میبرند و میخواهند به مسئله عدم وجود مخاطب و عدم استقبال از برنامه های صدا و سیما ، سرپوش بگذارند . وزارت ارشاد و دادستان هیچ غلطی نمیتوانند بکنند .