ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چراغ سبز آمریکا به فروش هواپیمای بوئینگ به ایران

با اعلام توافق ایران و بوئینگ برای معامله ۱۰۰ فروند هواپیما، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت توافق هسته‌ای اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری به این کشور را می‌دهد.

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که نمی‌تواند به موضوع مجوز فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ به ایران پاسخ دهد، اما یک سخنگوی این وزارتخانه گفت توافق هسته‌ای با ایران بر پایه مورد به مورد اجازه فروش هواپیماهای تجاری به این کشور را می‌دهد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امورخارجه آمریکا در حالی در این‌باره اظهارنظر کرده است که ایران اعلام کرد با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافربری به توافق رسیده است تا آسمان این کشور پس از چندین دهه برای نخستین بار بر اساس توافق بین‌المللی برای کاهش تحریم‌ها به روی هواپیماهای جدید آمریکا باز شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین این‌که بررسی گزارش‌های ویژه در مورد شرکت‌های خصوصی را رد کرد، گفت توافق هسته‌ای با ایران شامل بیانیه‌ای می‌شود که «اجازه کسب مجوز مورد به مورد به افراد و نهادهایی را می‌دهد که در پی فروش، اجاره و یا انتقال هواپیماهای مسافربری تجاری تنها به‌منظور هوانوردی مسافربری تجاری هستند.»

روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن / ۲۵ خرداد عباس آخوندی، وزیر راه ایران از توافق جدید با شرکت هواپیماسازی بوئینگ خبر داد و گفت با قطع دست واسطه‌ها و دلال‌ها، توافقی صورت گرفته که نسبت به توافق قبلی برای خرید شش ایرباس ۳۳۰ بین پنج تا هفت میلیون دلار به نفع ایران خواهد بود.

آخوندی گفت: «ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت پذیری در منطقه به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان برد و دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه برد نیاز دارد.»

عباس فخریه کاشان، قائم مقام آخوندی در بهمن سال گذشته اعلام کرده بود که مذاکره برای خرید هشت فروند بوئینگ در جریان است.

کلیه هواپیماهای بوئینگ ایران، متعلق به دوران پیش از انقلاب هستند و از عمر آن‌ها دستکم ۳۶ سال می‌گذرد.

در حال حاضر ناوگان هوایی جمهوری اسلامی شامل ۱۵۰هواپیما با عمر میانگین ۲۰ سال است. علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی ایران در مرداد ۱۳۹۳ گفته بود از میان ۲۵۱ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی ایران، ۱۰۸ فروند زمین‌گیر هستند. جهانگیری افزوده بود که ارتقای ناوگان هوایی کشور به دست‌کم ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.

ممنوعیت فروش هواپیماهایی که از عمر ساخت ‌آنها ۱۵ سال کمتر می‌گذرد، جزیی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بودند.

در آذر ۱۳۹۳ و پس از چند مورد سقوط هواپیماهای آنتونف (ساخت اوکراین)، وزارت راه و ترابری ایران، واردات هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال را ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.