ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست دیپلمات‌‌های آمریکایی برای حمله نظامی گسترده به مواضع بشار اسد

بیش از ۵۰ دیپلمات‌ وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت اوباما در قبال بحران سوریه، خواستار استفاده از توان نظامی ایالات متحده برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه شده‌اند.

دو روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال از طرح درخواست حمله نظامی گسترده به مواضع رژیم بشار اسد و ارتش سوریه در وزارت امور خارجه ایالات متحده خبر داده‌اند.

نیویورک تایمز نوشته است که بیش از ۵۰ نفر از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی داخلی با انتقاد از سیاست‌های دولت باراک اوباما در قبال بحران سوریه، خواستار استفاده از توان نظامی این کشور برای متوقف کردن خشونت‌ها در جنگ داخلی سوریه شده‌اند.

در این یادداشت که پیش‌نویس آن را یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده به نیویورک تایمز ارائه کرده، آمده است که خشونت‌های گسترده در سوریه سیاست‌های آمریکا در این کشور را با شکست مواجه کرده و زمان آن رسیده است که سیاست‌های سختگیرانه‌تری در قبال بحران سوریه در پیش گرفته شود و با استفاده از تجهیزات نظامی هوایی، حمله‌های متمرکز‌تری در این کشور سازمان داده شوند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز پنج‌شنبه شانزدهم ژوئن/ ۲۷ خرداد، بدون آن‌که اظهار نظری درباره محتوای این یادداشت بکند، آن را تایید کرده‌ است.

او به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما از یادداشت نوشته شده در «کانال ابراز مخالفت» در رابطه با سوریه آگاهیم و مقام‌ها در حال بررسی این یادداشت هستند.

کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا می‌توانند از طریق کانال ابراز مخالفت، بدون آن که نگران تبعات و پیامدهایی باشند، نظرات خود را بیان کنند.

این کانال از دوران جنگ ایالات متحده با ویتنام در وزارت امور خارجه راه‌اندازی شده است تا کارکنان با استفاده از آن، مواضع سیاسی و اعتراض‌های خود را مطرح کنند و بدون آن‌که ترسی از انتقام‌گیری یا برخورد دیگری داشته باشند، دیدگاه‌ها و نظرات‌شان را به گوش وزیر برسانند.

به نوشته نیویورک تایمز، با وجود این‌که بهره‌گیری از این کانال برای طرح مخالفت‌ها چیز عجیبی نیست، اما تعداد امضاهای پای این یادداشت (۵۱ امضا) اگر بی‌سابقه نباشد، بسیار زیاد است.

چنین موضع‌گیری دیپلماتیکی نشان‌دهنده تغییری رادیکال در رویکرد دولت آمریکا نسبت به جنگ داخلی در سوریه است، اما شواهد چندانی وجود ندارد که این تغییر مسیر را در رفتار باراک اوباما هم نشان بدهد.

رویکرد رییس‌جمهوری آمریکا در عملیات نظامی این کشور در سوریه بیش از آن‌که تلاشی برای کنار زدن بشار اسد باشد، در تقابل با گروه دولت اسلامی (داعش) تعریف شده است. این در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ در سوریه نیز در عمل شکست خورده است.

این یادداشت اما تاکیدی‌ست بر شکاف عمیق موجود در دولت آمریکا درباره چگونگی مقابله با جنگی که تا به حال بیش از ۴۰۰‌ هزار کشته بر جای گذاشته است.

روزنامه وال استریت ژورنال هم درباره این یادداشت نوشته است که پیشنهاد حمله‌های نظامی علیه دولت سوریه به دنبال شکست تقریبی آتش‌بس مورد توافق در سوریه، مطرح شده است.

دیپلمات‌های امضا‌کننده این یادداشت نوشته‌اند که دولت سوریه به نقض آتش‌بس در کشور ادامه می‌دهد و این موضوع باعث شکست خوردن تلاش‌های دیپلماتیک می‌شود: «بشار اسد بدون این‌که احساس فشار بکند، حاضر نیست پای میز مذاکره با مخالفان و معارضان میانه‌رو بنشیند. منطق اخلاقی جایی باقی نمی‌گذارد جز این‌که برای پایان دادن به درد و رنج در سوریه و جلوگیری از کشتار مردم، پس از پنج سال جنگ دهشتناک، گام‌هایی عملی برداشته شود.»

این دیپلمات‌ها با اشاره به بمباران‌های هوایی و استفاده از بمب‌های بشکه‌ای علیه غیرنظامیان می‌گویند که کنار ایستادن {آمریکا} و ادامه وضع موجود، می‌تواند تشدید کننده این فاجعه انسانی باشد و به شکست دیپلماتیک و گسترش تروریسم بیانجامد.

دولت باراک اوباما تا به حال از ورود مستقیم به جنگ داخلی سوریه و حمله به مواضع دولت اسد خودداری کرده‌ است و این در حالی است که برخی مقام‌های دولتی مخالف این سیاست مورد حمایت اوباما هستند. کاخ سفید اما همچنان مخالف مداخله نظامی در سوریه است. یک مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که این اظهارنظر داخلی (یادداشت دیپلمات‌های وزارت امور خارجه)، موضع دولت اوباما را نسبت به بحران سوریه تغییر نمی‌دهد و اوباما بر جنگ علیه تهدید روزافزون داعش متمرکز است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.