ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله پلیس ضد شورش استانبول به رژه افتخار ترنس‌ها

پلیس ضد شورش استانبول با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به گروهی از دگرباشان جنسی که به مناسبت روز افتخار ترنس‌ها در خیابان «استقلال» جمع شده بودند، حمله کرد.

پلیس ضد شورش استانبول با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به گروهی از دگرباشان جنسی که به مناسبت روز افتخار ترنس‌ها در خیابان «استقلال» جمع شده بودند، حمله کرد.

کنشگران در حال آماده کردن پرچم‌ها برای رژه افتخار ترنس‌ها در روز یکشنبه - عکس از گروه «کائوس-ال. جی»

روز یکشنبه ۱۹ ژوئن/۳۰ خرداد، پلیس ضد شورش استانبول برای متفرق کردن راهپیمایی افتخار تراجنسیتی‌های در استانبول از گاز اشک‌آور، آب فشارقوی و شلیک گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

همراه با پلیس ضد شورش، گروه‌های مذهبی و ملی‌گرا که خود را حامیان حزب عدالت و توسعه نشان می‌دادند هم در محل تظاهرات دگرباشان حاضر شدند و پرچم رنگین‌کمان را آتش زدند.

یک نفر عضو گروه «کائوس-ال. جی» که در محل حضور داشت به رادیو زمانه گفت که تعداد پلیس‌های ضد شورش بیشتر از دگرباشان جنسی و همراهان آن‌ها بود که برای رژه افتخار ترنس‌ها جمع شده بودند. او در ادامه گفت که پلیس همراهان رژه افتخار ترنس‌ها را متفرق می‌کرد اما با تظاهرات ضد دگرباشان جنسی کاری نداشت.

حدود ۳۰۰ نفر پلیس ضد شورش برای متفرق کردن کمتر از پنجاه نفر از شرکت‌کنندگان در این جشن افتخار جمع شده بودند.

حمله پلیس را ببینید:

این عضو گروه «کائوس-ال. جی» که در ترکیه با هدف حمایت از دگرباشان جنسی فعال است می‌گوید که برنامه روز یکشنبه به‌طور ویژه برای دگرباشان جنسی استانبول اهمیت داشت چرا که «قرار بود در این برنامه یاد قربانیان کشتار اورلاندو گرامی داشته شود.»

شهرداری «بی‌اوغلو» در استانبول که محدوده منطقه میدان تقسیم و خیابان «استقلال» را شامل می‌شود، هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، برگزاری جشن‌های افتخار دگرباشان جنسی ممنوع است.

به گفته کسانی که در رژه ترنس‌های روز یکشنبه شرکت کرده‌اند، بیشتر کسانی که ضد دگرباشان جنسی شعار می‌دادند یا به آن‌ها حمله می‌کردند می‌گفتند که آن‌ها به ماه رمضان توهین کرده‌اند.

ترنس‌هایی که امروز در خیابان استقلال جمع شده بودند بیانیه‌ای هم آماده کرده بودند که به دلیل حمله پلیس نتوانستند آن را بخوانند. این بیانه در طی روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در آن گروه‌های دگرباش جنسی حمله حزب عدالت و توسعه و «خشکه‌مقدس»‌های حامی دولت را محکوم می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که دلیل دولت برای ممنوع کردن جشن افتخار دگرباشان جنسی، امنیت نیست چراکه خود دولت امنیت گروه‌های دگرباش را با حمله مداوم به آن‌ها و دستگری فعالان به خطر انداخته است. آن‌ها همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که دلیل اصلی ممنوع اعلام کردن حضور آن‌ها در خیابان‌های استانبول، «نگرانی خشکه‌مقدس‌ها» از کم شدن قداست ماه رمضان است.

پرچم رنگین کمان زیر پوتین پلیس ضد شرورش استانبول در روز یکشنبه پس از حمله به رژه ترنس‌ها

ابرو کرانجی – سخنگوی انجمن همبستگی زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی و میان‌جنسی استانبول – در گفت‌وگو با «رویترز» اما می گوید که که مشکل ماه رمضان را مطرح کردن، بهانه است.

کرانجی که از حمله پلیس به ترنس‌های استانبول که منجر به دستگیری چندین کنشگر شد ناراحت بود در ادامه گفت: «طرفداران فوتبال در این کشورهر زمان که می‌خواهند تجمع می‌کنند. ما قرار بود برای انجام یک فعالیت صلح‌آمیز دورهم جمع شویم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه کل جشن افتخار دگرباشان جنسی در استانبول دو ساعت هم در یک سال وقت نمی‌گیرد، گفت: «تنها دو ساعت در ۳۶۵ روز! ماه رمضان بهانه است. اگر شما به ماه رمضان احترام می‌گذاشتید، به ما هم احترام می‌گذاشتید.»

سالانه رژه غرور به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن افتخار دگرباشان جنسی در کشوری مسلمان در استانبول برگزار می‌شد. جشن «پراید» یا رژه افتخار دگرباشان جنسی در استانبول همه ساله روز ۲۶ ژوئن برگزار می‌شود و جشن افتخار ترنس‌ها به صورت جداگانه در ۱۹ ژوئن برگزار می‌شود.

امسال هفتین سالی بود که ترنس‌ها در خیابان استقلال رژه می‌رفتند. کنشگر «کائوس-ال. جی» به خبرنگار رادیو زمانه گفت: «نگرانی من این است که هر سال به بهانه‌ای رژه‌های غرور و افتخار را کنسل کنند. سال دیگر هم این رژه‌ها در ماه رمضان خواهد افتاد. اگر جمعیت مسلمان استانبول بخواهد همین‌گونه با حمایت دولت بقیه را سرکوب کند، دیگر استانبول جایی برای زندگی آن‌ها که اسلامشان رنگی دیگر دارد، یا که ارمنی هستند، یا که یهودی هستند، یا که مسلمان نیستند نخواهد بود.»

کنشگر «کائوس-ال. جی» می‌گوید: «روز پراید استانبول [۲۶ ژوئن] ما باز به خیابان خواهیم رفت. هرچقدر می‌خواهند دستگیر کنند.»

اگرچه جمهوری ترکیه قانون اساسی سکولار دارد و گرایش جنسی به همجنس یا هویت‌های جنسیتی ترنس جرم‌انگاری نشده‌اند، اما عملاً تبعیض‌های سیستمی زیادی علیه زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، تراجنسیتی و میان جنسی وجود دارد. از جمله حمله پلیس به آن‌ها، دستگیری‌های فراقانونی، نبود کلینیک‌های بهداشتی مخصوص دگرباشان جنسی، پلمب کردن خانه‌های ترنس‌ها، و جابه‌جایی ترنس‌ها به زور پلیس.

رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به‌طور پیوسته از قدرت سیاسی خود برای حمایت از فرهنگ‌های محافظه‌کار ملی‌گرا و مذهبی در ترکیه استفاده می‌کنند و این موجب شده که در سال‌های اخیر فعالیت و کنشگری دگرباشان جنسی در ترکیه بیشتر سرکوب شود.

این محافظه‌کاری فرهنگی و حمایت دولتی از آن تنها گریبان دگرباشان جنسی را نگرفته است. درست یک روز پیش از حمله به رژه ترنس‌ها در استانبول، پلیس ضد شورش به یک سی‌دی فروشی در محله «جهانگیر» استانبول حمله کرد. آنجا معترضان خشمگین به سی‌دی فروشی حمله کرده بودند که چرا در ماه رمضان برنامه پخش آلبوم جدید موسیقی گروه «رادیوهد» را برنامه‌ریزی کرده‌اند. آنها معترض بودند که شرکت‌کنندگان در این برنامه تفریحی، در ماه رمضان نوشیدنی‌های الکلی خورده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پویان سرلک

    من فقط فقط از خداوند میخوام قدرتی به ما تراجنسی هایاترنس بد هه که بتونیم در جامعه بشری ایفانقش واقعی خودمون بکنیم اگر واقعا خداوندی وجود دارد.اگر ندارد ما تراجنسی ها وترنس ها هیچ چیزی برای از دست دادن نداریم پس هرکاری میکنیم تا خودمون توجامعه بشری نشون بدیم اونی که دوستدارهمردباشه اونی که دوست داره زن باشه هیچ قانونی هیچی دینی نمیتونه مانع رسیدن خواسته ما بشه.

  • بیتا

    ترک های کثیف حروم زاده ، اینا حتی ترنس ها و دیگر اقلیت های جنسی که از ایران میرن به اونجا هم ازار میدن ، کشور اشغالشون باید با خاک یکسان بشه ولده زناها

  • shaki

    اصلا من متعجبم چطور درجایی مثل ترکیه چنین رژه ای وجود داتشه !

  • رضا

    دولت اردوغان همان کاری را میکند که در ایران انجام میشود یعنی اجیر کردن مزدوران جیره خوار دولت که از مراکز قدرت اجیر میشوند صرفا بخاطر برهم زدن اجتماعات قانونی که در سالهای قبل در ایران به فالانزیست شهرت داشتند که اکنون بنام حزب الهی شهرت دارند وحقوق میگیرند به همین خاطر در نهایت برای ترکیه تاسف میخورم