ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیفرخواست و زندان علیه سه روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در ترکیه

دو روزنامه‌نگار که یکی از آن‌ها نماینده گزارشگران بدون مرز است به‌همراه یک زن فعال حقوق بشر در ترکیه تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند. اتهام آن‌ها حمایت از یک روزنامه مدافع حقوق کردها اعلام شده است.

اِرول اوندراوغلو، روزنامه‌نگار و کارشناس ترکیه در سازمان گزارشگران بدون مرز از آن‌جا که از یک روزنامه طرفدار کردها در ترکیه حمایت کرده بود از سوی دستگاه قضایی این کشور متهم به «تبلیغات تروریستی» شد. یک روزنامه‌نگار دیگر و یک زن فعال حقوق بشر هم به زندان محکوم شدند.

از راست: اِرول اوندراوغلو ـ شبنم کُرور فینجانی ـ احمد نسین

اوندراوغلو گفته است که به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که یک حزب ممنوعه در ترکیه است متهم شده است و باید در برابر دادگاه قرار گیرد. دادستان استانبول علیه او این کیفرخواست را صادر کرده است.

دادگاه اکنون درباره گام‌های بعدی از جمله آغاز محاکمه تصمیم خواهد گرفت.

همچنین در همین رابطه شبنم کُرور فینجانی، مدیر بنیاد حقوق بشر ترکیه و احمد نسین، روزنامه‌نگار به زندان محکوم شده‌اند.

در ماه مه گذشته اوندراوغلو، نسین و کُرور به تناوب مدیریت روزنامه «اُزگور گوندم» را برعهده گرفته‌اند. این روزنامه از حقوق کردها حمایت می‌کند. هر سه آن‌ها تابعیت ترکیه را دارند.

به‌گفته وکلای این سه نفر محکومیت موکلانشان بر اساس قانون ضدتروریستی ترکیه انجام شده است. این قانون از سوی اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفته است.

پسزمینه این اقدام کارزاری است که روزنامه «اُزگور گوندم» علیه افزایش فشار بر این روزنامه به‌راه انداخته بود.

این سه روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر از سوم ماه مه، روز آزادی مطبوعات، به‌شکل نمادین مدیریت «اُزگور گوندم» را برعهده گرفتند.

اِرول اوندراوغلو پیش از این گفته بود که حمایتش از این کارزار یک اقدام شخصی است و نه به‌نمایندگی از از سوی گزارشگران بدون مرز.

سازمان گزارشگران بدون مرز اقدام قضایی علیه نماینده‌اش را «پوچ و عمیقاً شرم‌آور» خوانده است. این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و مطبوعات از مقامات ترکیه خواسته است که این پرونده را ببندند.

دولت ترکیه از مدت‌ها پیش مطبوعات و رسانه‌های مستقل را تحت فشار قرار داده است. ترکیه در رده‌بندی آزادی مطبوعات که از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود در رتبه ۱۵۱ در بین ۱۸۰ کشور جهان قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.