ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محیط زیست عرصه جدید نبرد برای حقوق بشر

۲۰۱۵، سالی مرگبار برای فعالان محیط زیست

اکنون محیط زیست عرصه نبردی جدید برای حقوق بشر به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۵، قتل فعالان محیط زیست ۶۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته بود.

سال ۲۰۱۵ مرگبارترین سال را برای فعالان محیط زیست و حامیان زمین رقم زده است. یافته‌های یک نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ خشونت علیه فعالان محیط زیست در این سال به طرز باورنکردنی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۵، ۱۸۵ فعال محیط زیست در ۱۶ کشور به قتل رسیدند

به گزارش نهاد پژوهشی گلوبال ویتنس(Global Witness)، در سال گذشته در هر هفته به طور میانگین سه فعال محیط زیست جان خود را از دست داده‌اند.حامیان حقوق زمین غالباً به سبب دفاع از محیط زیست، مقابله با سدسازی‌های گسترده ،دفاع از منابع طبیعی و مخالفت با قطع درختان کشته شدند.

بر اساس این گزارش، درگیری فعالان محیط زیست در پروژه‌های استخراج معدن به منظور حفاظت از منابع طبیعی بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس بررسی‌های گلوبال ویتنس، تنها در سال ۲۰۱۵، ۱۸۵ فعال محیط زیست در ۱۶ کشور به قتل رسیدند.

در فرازی از این گزارش آمده است: «محیط زیست به عنوان یک عرصه نبرد جدید در راستای حقوق بشر در حال ظهور است».

اما آنچه باعث حیرت همگان شده افزایش خیره‌کننده خشونت علیه حامیان طبیعت و منابع طبیعی در سال گذشته است.

قتل فعالان محیط زیست در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در این میان کشور برزیل با قتل ۵۰ نفر بدترین وضع را دارد. بعد از برزیل کشور فیلیپین با ۳۳ و کلمبیا با ۲۶ کشته در وضعیت ناامید کننده‌ای به سرمی‌برند.

بنابر گزارش گلوبال ویتنس در برزیل نهادهای دولتی بدون توجه به خواسته‌ها و نیازهای مردم زمین‌های بسیاری را تصرف و منابع طبیعی را به قصد نفع شخصی نابود می‌کنند. این گزارش در ادامه افشا می٬کند که این نهادها در مواجهه با مقاومت حامیان محیط زیست آن‌ها را از سر راه خود برداشته‌اند.

بیلی کایت یکی از اعضای اصلی گلوبال ویتنس در این‌باره می‌گوید: «دلیل عمده این جهش بزرگ در قتل و کشتار فعالان محیط زیست مصونیت از مجازات است. مردم نیز می‌دانند افرادی که دست به این جنایات می‌زنند اغلب خود جان سالم به در می‌برند.»

به نظر بیلی کایت، امنیتی اختصاصی که شرکت‌ها، دولت‌ها و نیروهای بازار برای سوداگری خویش دست و پا کرده‌اند عامل اصلی رقم خوردن چنین کشتارهای فجیعی است.

در واقع گلوبال ویتنس نوک پیکان انتقاد خود را به سوی دولت‌ها و شرکت‌ها و به طورکلی نیروهایی نشانه رفته است که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند. به همین دلیل است که گلوبال ویتنس در بررسی خود یادآور می‌شود: «در کنار هر سند از یک قتل، سندهای بسیاری هست که هرگز گزارش نمی‌شود و دسترسی به آن‌ها نیز ناممکن است .»

گلوبال ویتنس یک نهاد پژوهشی بین‌المللی مستقر در لندن و واشنگتن است. این نهاد در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و حوزه کاری اصلی آن پژوهش در راستای فساد، فقر، تخلف زیست محیطی و نقض حقوق بشر در سرتاسر جهان است. گلوبال ویتنس هدف اصلی خود را افشاگری فساد عنوان می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.