ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان «فقیر» کودک خود را می‌فروشند

شهیندخت مولاوردی گفته این روزها حتی در شکم مادر هم نوزادان فروخته می‌شوند و با اینکه آماری از آنها در دست نیست، اما تعداد چنان زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است.

معاون امور زنان و خانواده گفته خرید و فروش نوزادان به دنیا نیامده زیاد است.

شهیندخت مولاوردی به خبرگزاری ایلنا گفته این روزها حتی در شکم مادر هم نوزادان فروخته می‌شوند و با اینکه آماری از آنها در دست نیست، اما آنقدر تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است.

معاون زنان و امور خانواده پدیده فروش کودکان را یک اتفاق چند عاملی خوانده و گفته مجموعه‌ای از عوامل زنجیروار در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک زن ناچار به فروش فرزندش شود.

به گفته مولاوردی، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان از جمله عواملی هستند که می‌تواند باعث سوق دادن زنان به سمت فروش کودکان خود شود. او گفته است: «اگر بخواهیم پدیده فروش کودکان ادامه پیدا نکند، باید به مجموع این عوامل توجه کرده و آن را حل کنیم.»

آبان ماه سال گذشته، فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سال‌هاست شاهد خرید و فروش نوزادان در بیشتر نقاط ایران است. او گفت خرید و فروش کودکان خیابانی در تهران افزایش یافته است.

فاطمه دانشور گفته بود که موضوع خرید و فروش نوزادان نه تنها تازه نیست بلکه پدیده‌ای است که ۱۰ سال است درگیر آن است و «بارها و بارها شاهد این اتفاق در اقصی نقاط کشور به‌ویژه تهران» بوده ‌است.

در مهرماه سال گذشته «جام جم آنلاین» در گزارشی نوشت کودکان کار در تهران بر اساس جنسیت و تجربه‌ای که دارند بین ۱۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

علاوه بر این بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های ایران منتشر شده، برای نوزادانی که پیش یا پس از تولد به خانواده‌های بدون فرزند فروخته می‌شوند، بیش از ۲۰ میلیون تومان پول پرداخته می‌شود.

تکدیب خرید و فروش نوزادان برای اهدای عضو

در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر خرید و فروش نوزادان برای اهدای عضو هم منتشر شد. در همین زمینه رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، محمد کاظمینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت که خبر پیوند عضو از نوزادان و خرید و فروش آنها در ایران، بی‌اساس بوده و تکذیب می‌شود.

او دلیل تکذیب این امر را پیچیده‌بودن پروسه برداشت عضو و پیوند اعضا اعلام کرد که از اعمال جراحی دقیق و با استانداردهای بالاست و تحت نظر و در مراکز مشخص انجام می‌شود.: «این طور نیست که در هر جایی مانند کوچه‌های خیابان ناصر خسرو صورت گیرد. به همین دلیل این خبر اساسا غلط و کذب است.»

به گفته کاظمینی برداشت عضو از اطفال زنده به طور کلی ممنوع است و برداشتن عضو از مبتلایان مرگ مغزی که کم سن و سالند، با پیچیدگی‌های بیشتری همراه است و هنوز این اقدام از نوزادان انجام نمی‌شود.

بنا بر اعلام رئیس مرکز پیوند اعضای وزارت بهداشت، تاکنون کمترین سنی که برداشت عضو از آن انجام شده، ۱.۵ سالگی بوده است و انجام عمل پیوند تا ۱۵ سال بسیار کم است.

خرید و فروش کودک در ایران جرم است و پیگرد قانونی دارد. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در ماده ۳، هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به‌کارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف از قبیل قاچاق را ممنوع اعلام کرده و مرتکب حسب مورد، علاوه بر جبران خسارات وارده‌ به ۶ ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

اداره کل حقوقی قوه قضاییه نیز درباره این‌که اگر پدر ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻁﻔﻠﯽ ﺑﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻭﺟﻪ ﻧﻘﺪ طفل ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺯ او ﻧﮕﻬ‌ﺪﺍﺭی کند (ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻁﻔﻞ) در یک نظر مشورتی اعلام کرده است که این کار شامل ﻣﺎﺩﻩ ٣ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍنان و ممنوع است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.