ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سربازهایی که به مقصد نرسیدند

کشته شدن شماری از سربازان وظیفه در ایران در دو حادثه رانندگی، در سکوت رسانه‌های رسمی با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به دنبال کشته شدن شماری از سربازان وظیفه در دو حادثه تصادف و سقوط اتوبوس به دره، پیام تسلیت داده است. این در حالی است که جان سربازها در طول دوران خدمت بی‌ارزش و کشته شدن‌شان، شهادت در راه مام میهن است.

احمدرضا پوردستان، "سرعت غیر‌مجاز اتوبوس و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه" را به عزت، استقلال و آزادی ایران پیوند زده و سربازی برای "این آب و خاک" را شرافت و شجاعت دانسته و گفته است که «یقین دارد قطرات خون بر زمین ریخته این عزیزان، سرو سرافراز عزت، ایستادگی، امنیت و معنویت قهرمانان این ملت را سربلند‌تر و عزم آنان را برای انجام رسالت عظیم و تاریخی سربازی صد چندان خواهد کرد.»

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به کشته شدن شماری از سربازان وظیفه (تعداد قطعی سربازهای کشته شده مشخص نیست اما در یک مورد دست‌کم ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند)، در شرایطی در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده که اخبار این حوادث، بدون اشاره به سرباز بودن کشته‌شدگان از سیمای جمهوری اسلامی از جمله شبکه خبر پخش شده است.

در سکوت رسانه‌های رسمی و حکومتی درباره این حادثه‌ها اما کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورتی گسترده در حال واکنش نشان دادن به موضوع و مرگ سربازان هستند.

یکی از کاربران توییتر به نام کیوت‌السلطنه در انتقاد از واکنش رسانه‌های رسمی نوشته است: «نمی‌دونم اگه یکی از درجه‌دارهای سپاه کشته می‌شد واکنش صداوسیما و رسانه‌های دلواپس همین می‌شد یا سریع لقب شهید می‌دادن بهشون!»

      یکی از حوادث پیش‌آمده (سقوط اتوبوس)، بامداد روز چهارشنبه دوم تیر ماه در نی‌ریز در استان فارس رخ داده و حادثه دیگر در سروستان که علت حادثه دوم خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است.

      بر اساس خبرهای منتشر شده، در حادثه اول اتوبوسی با سربازهایی که از پادگان ۰۵ کرمان عازم اهواز بوده‌اند، در کیلومتر هفت سیرجان به سمت نی‌ریز، در زمان پیچیدن از محور اصلی خارج شده و به روی سقف برمی‌گردد.

      نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور، همه کشته‌شدگان این حادثه را سربازان وظیفه اعلام کرده است: «آمار پلیس مرتبط با صحنه حادثه است که ۱۴ نفر در دم جان خود را از دست داده بودند.»

      پنج نفر دیگر هم در راه بیمارستان درگذشته‌اند، اما هنوز آمار قطعی شمار کشته‌ شده‌ها اعلام نشده است.

      گفته می‌شود این عکس از آخرین عکس‌هایی‌ست که سربازان اعزامی به اهواز با هم گرفته‌اند

      بر اساس خبر دیگری که به نقل از محمد‌حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه ایران، در خبرگزاری میزان منتشر شده، ۱۳ نفر در صحنه حادثه و شش نفر دیگر هم هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند.

      ایران یکی از بالاترین آمارهای تصادفات جاده‌ای را دارد. غیراستاندارد بودن خودروها و جاده‌های ارتباطی، یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای در ایران است.

      ناتوانی رانندگان در کنترل خودروها و رعایت نکردن مقررات رانندگی، از دیگر دلایلی است که آمار تلفات جاده‌ای را در ایران بالا برده است:

      گفته می‌شود یکی از کشته‌شدگان این حادثه منصور صفری نام دارد که از کاربران فعال شبکه اجتماعی توییتر بوده است.

      خدمت سربازی در ایران برای مردان اجباری‌ست و مدت آن تا دو سال است.

      سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌های زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. امکانات محدود و برخوردهای غیر‌انسانی برخی از پرسنل کادری ارتش و سپاه با سربازها به‌خصوص در مناطق دور از مرکز و مخصوصا با سربازانی که سطح تحصیلات پایینی دارند و با عنوان «سرباز صفر» شناخته می‌شوند، بخشی از این مشکلات است.

      در طول این دو سال حقوق بسیار ناچیزی به حساب سربازها واریز می‌شود و معمولا از آن‌ها در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌ها و تخصص‌های‌شان استفاده می‌شود. حوادث و سوانحی هم که در این مدت برای سربازان رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم معمولا اجازه پیگیری‌ احتمالی را نمی‌دهد.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • نامور

        خون دو سه سرباز اگر ریخت غمی نیست، خاکی ننشیند به رخ گوهر "سلطان"...

      • جامعه زمانه

        کاربر گرامی، از تذکر شما سپاسگزاریم. موردی که اشاره کردید در متن اصلاح شد. با سپاس از شما، گروه جامعه زمانه

      • Un

        نیریز در استان فارس هس نه کرمان.

      • سیما

        در فضای ملا سالاری انتظار هر خبر خوشی یک بلاهت است

      • احمد

        خدا رحمتشون کنه ایشاللاه ک سربازی لغو شه....میگم جریان اینmersiii که تو چنل تلگرام زدید چیه؟؟؟