ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق دولت کلمبیا و شورشیان چپگرا بر سر آتش‌بس

چندین دهه جنگ داخلی در کلمبیا با حدود ۲۲۰ هزار نفر کشته رو به پایان است. توافقنامه آتش‌‌بس در هاوانا به امضا می‌رسد و مذاکرات کامل صلح نیز قرار است در ماه ژوئیه پایان یابد. جنبش چریک‌های فارک به یک جنبش سیاسی تبدیل خواهد شد.

پس از چندین دهه جنگ داخلی در کلمبیا، سرانجام دولت این کشور و چریک‌های چپگرای گروه فارک بر سر توافق دو جانبه و قطعی آتش‌بس به توافق نهایی رسیدند.

در جنگ داخلی بین گروه‌های چریکی چپ، شبه‌نظامیان راستگرا و نیروهای مسلح کلمبیا که از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد حدود ۲۲۰ هزار نفر کشته شدند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، بر اساس این توافق چریک‌های فارک سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند و دولت کلمبیا نیز امنیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

فارک، قدرتمندترین گروه چپ با مشی مسلحانه در کلمبیا به‌شمار می‌آید.

کارلوس لوزاندا، از فرماندهان فارک، «آخرین روز جنگ» را اعلام کرد.

آتش‌بس نهایی به‌عنوان پیش‌نیاز مذاکرات صلح بین دو طرف در نظر گرفته شده است. این مذاکرات از سال ۲۰۱۲ بین دو طرف آغاز شده است.

در جنگ داخلی بین گروه‌های چریکی چپ، شبه‌نظامیان راستگرا و نیروهای مسلح کلمبیا که از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد حدود ۲۲۰ هزار نفر کشته شدند. میلیون‌ها نفر نیز از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

امروز پنج‌شنبه ۲۳ ژوئن / ۳ تیرماه خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونیو با نام مستعار «تیموشنکو» رهبر فارک، توافق آتش‌بس را امضا می‌کنند.

در این مراسم که در هاوانا، پایتخت کوبا برگزار خواهد شد افزون بر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان تضمین‌کننده آتش‌بس از کوبا و نروژ نیز شرکت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری کلمبیا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما برای کلمبیای‌ای در صلح تلاش می‌کنیم. رؤیایی که به واقعیت می‌پیوندد.»

«تیموشنکو» نیز نوشت: «ما پای میز مذاکره آمدیم و به ضرورت صلح رسیدیم. نه پیروز شدیم و نه شکست خوردیم.»

فارک از یک سال پیش آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرده بود. ارتش کلمبیا نیز حملات هوایی به مواضع فارک را متوقف کرد.

خوان فرناندو کاریستو بوستوس، وزیر کشور کلمبیا با بیان این‌که آتش‌بس آغاز پایان جنگ در کشور است، گفـت: «این به آن معناست که فارک به‌عنوان یک جنبش مسلحانه به یک جنبش سیاسی تبدیل خواهد شد.»

بسیاری از کشورهای منطقه از این آتش‌بس استقبال کرده‌‌اند. میشل باشلت، رئیس‌جمهوری شیلی در این‌باره گفت: «این یک رویداد تاریخی برای آمریکای لاتین است.» اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی گفت: «امیدوارم این آخرین درگیری مسلحانه در آمریکای لاتین باشد.»

اکنون باید پیمان صلح نیز برای حل و فصل دهه‌های طولانی جنگ داخلی هر چه سریعتر امضا شود. مذاکره‌کنندگان پیش از این بر سر مشارکت سیاسی چریک‌ها، برنامه‌های توسعه کشاورزی در مناطق تحت کنترل چریک‌ها و اجرای عدالت به توافق رسیده‌اند.

سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا گفته است مذاکرات می‌تواند تا تاریخ ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر، روز استقلال کلمبیا پایان یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.