ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان در سوگ خواننده صوفی ترورشده توسط طالبان

هزاران نفر از مردم پاکستان در مراسم خاک‌سپاری امجد صابری، خواننده قوال که یک روز قبل توسط طالبان ترور شد، شرکت کردند.

روز پنجشنبه ۲۳ ژوئن / ۳ تیر، هزاران نفر از مردم پاکستان در مراسم خاک‌سپاری امجد صابری، خواننده قوال که یک روز قبل توسط طالبان ترور شد، شرکت کردند.

صابری که مردم به او شهرت «بلبل پاکستان» داده بودند، از خانواده صوفیان بود و پدرش هم از خوانندگان موسیقی قوالی در پاکستان بود. به گزارش رسانه «دان» پاکستان، جمعیت زیادی برای مراسم تشییع‌جنازه صابری آمده بودند. این مراسم توسط بابا فرید، رهبر صوفیان پاکستان، اجرا شد و او بر جنازه صابری نماز خواند.

اجرای امجد صابری را درست قبل از اینکه کشته شود در تلویزیون «سماء» پاکستان ببینید:

— Ali. (@iPakistani10) June 22, 2016

در اجرای بالا صابری قطعه‌ای عرفانی اجرا می‌کند که نام «رسول‌الله» را تکرار می‏کند. او به همین دلیل به قتل رسید. مخالفان موسیقی قوالی می‌گویند خواندن نام پیامبر به آواز توهین به پیامبر است.

مقدسات آهنگین نشوند: فشار بر موسیقی‌دانان قوال

دو مرد مسلح سوار بر موتورسیکلت روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن به ماشین امجد صابری در کراچی حمله کردند و او و سه نفر دیگر را به قتل رساندند. قاری سیف‌الله محسود، رهبر یکی از شاخه‌های طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را پذیرفت و گفت که صابری را به دلیل کافر بودن و خواندن اشعار کفرآمیز به قتل رسانده‌اند.

امجد صابری بین مردم پاکستان محبوب بود

قوالی – که موسیقی صوفی‌های پاکستان است و قدمت آن به هشت سده پیش برمی‌گردد - مدت‌هاست که سوژه دشمنی طالبان پاکستان است. تندروها همه انواع موسیقی را حرام می‌دانند اما آن‌ها به طور ویژه با موسیقی قوالی مشکل‌دارند چراکه این سبک از موسیقی عرفانی، نام شخصیت‌های مقدس اسلامی از جمله پیامبر اسلام را با آواز و نوای موسیقی ادا می‌کند. موسیقی بخشی از عبادت قوالان است.

هم موسیقی‌دانان قوال، هم زیارتگاه‌هایی که در آن قوالی اجرا می‌شود و هم سایت‌های اینترنتی‌ای که موسیقی قوالی پخش می‌کنند، مدت‏هاست که هدف حملات سیاسی، فیزیکی و سایبری محافظه‌کاران مذهبی قرار می‌گیرند.

لحظه رسیدن جنازه صابری به منزلش برای تشییع را ببینید:

یک قاضی محافظه‌کار مذهبی در سال ۲۰۱۴، شکایت علیه امجد صابری را به اتهام تبلیغ کفر و توهین به مقدسات پذیرفت. مخالفان از طریق این قاضی در دادگاه عالی اسلام‌آباد، علیه صابری و شبکه‌های تلویزیونی که موسیقی او را پخش می‌کنند اقامه دعوی کردند.

فخر علم، رئیس هیئت‌مدیره «سندیکای ضد سانسور فیلم» در پاکستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که صابری از پلیس کراچی درخواست کمک برای امنیت جانی‌اش کرده بود اما آن‌ها به این درخواست توجه نکردند.

صغری بیگم، مادر امجد صابری به «الجزیره» گفت که حدود شش ماه پیش سه مهاجم مسلح ناشناس به محل اقامت این خواننده آمدند اما او خانه نبود و محل را سپس ترک کردند.

امجد صابری و پدر فقیدش غلام فرید صابری، در پاکستان و بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی محبوب هستند. آن‌ها مؤمنانی هستند که خوانش‌شان از متون دینی با طالبان پاکستان تفاوت دارد. سبک موسیقی آن‌ها و نگاه آن‌ها به جهان پیرامونی ریشه در عرفان اسلامی دارد که طالبان آن را کفرآمیز می‌دانند.

همسر، مادر، پنج فرزند و برادر صابری، بازماندگان او هستند. تصاویر مراسم تشییع‌جنازه صابری را ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.