ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهروندان اروپا و پس‌لرزه‌های برکسیت

برکسیت چه عوارضی در اشتغال مهاجران، آمد و شد گردشگران، تحصیل دانشجویان، نقل و انتقال ورزشکاران و بهای کالاهای بریتانیایی دارد؟ دست‌چینی از پیامدهای آنی و آتی این خروج در دوازده تصویر.

بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. این تصمیم چه عوارضی در اشتغال مهاجران، آمد و شد گردشگران، تحصیل دانشجویان، نقل و انتقال ورزشکاران و  بهای کالاهای بریتانیایی دارد؟ پیامدهای فوری و دیرآشکار برکسیت چیست؟ دست‌چینی از نمودهای آنی و آتی نماندن در دوازده نماد.

• برای شهروندان اتحادیه که قصد سفر به بریتانیا دارند چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

تغییرات جزیی‌ هستند و دست‌کم فعلا محدودیت خاصی برای مسافران پیش نخواهد آمد. از آنجا که برکسیت منجر به کاهش ارزش واحد پول بریتانیا پوند شده است، در حال حاضر سفر به این کشور برای مسافران حوزه یورو مناسب‌تر از پیش خواهد بود.

• آیا پروازها هم ارزان می‌شوند؟ مسافران در آینده به مدارک دیگری هم نیاز دارند؟

به احتمال زیاد نه. برعکس پرواز با «بریتیش ایرلاین» احتمالا گران‌تر هم می‌شود. از آنجا که بریتانیا جزء امضاکنندگان توافق‌نامه «شنگن» نبود، پیش از این هم کنترل مرزی وجود داشت.

تا رسمیت یافتن خروج بریتانیا، برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ارائه کارت شناسایی کافی‌ست. بعد از آن، بستگی به نتیجه مذاکرات مربوطه دارد. با توجه به وضعیت کنونی، الزام روادید برای همه قابل تصور نیست. این امر تاثیرات بسیار منفی بر صنعت توریسم خواهد داشت.

• عوارض برکسیت برای سفر بریتانیایی‌ها و صنعت گردشگری چیست؟

سفر برای این مسافران به دلیل کاهش ارزش پوند گران‌تر می‌شود و متعاقبا تعداد مسافران کاهش می‌یابد. احتمالا در کشورهای محبوب مسافران بریتانیایی از جمله اسپانیا، ظرفیت آزادشده هتل‌ها موجب کاهش قیمت‌ها برای دیگر گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.

.• چه چیزی در انتظار بریتانیایی‌های ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا است؟

تعداد این افراد حدود دو میلیون نفر است. تغییرات بسیاری رخ خواهد داد: اجازه اقامت، اجازه کار و بهره‌مندی از خدمات درمانی و اجتماعی، همه این‌ها از نو مورد مذاکره قرار می‌گیرند.

• وضع شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بریتانیا چه تغییری می‌کند؟

«حق انتخاب آزادنه محل اقامت» از حقوق بنیادین اتحادیه اروپاست. تا کنون برای همه شهروند اتحادیه اروپا امکان و حق اشتغال، کسب و کار مستقل و اقامت در بریتانیا محفوظ بود. حالا نه تنها اجازه اقامت و اجازه کار دستخوش برکسیت خواهد شد، بلکه به احتمال زیاد برخی از مشاغل و پست‌های دانشگاهی انحصارا برای بریتانیایی‌ها رزرو می‌ماند و شرایط برای پژوهش‌گران غیربریتانیایی در دانشگاه‌ها سخت‌تر‌ خواهد شد.

• آیا محصولات صادراتی بریتانیا گران می‌شوند؟

بیشترین محصولات صادراتی بریتانیا به آلمان، پاستیل، مربای پرتقال، ویسکی اسکاتلندی و بیش از همه خودرو و قطعات خودرو هستند. به گزارش اداره فدرال آمار آلمان، در سال ۲۰۱۵ جمع ارزش محصولات صادراتی بریتانیا به این کشور بالغ بر ۳۸،۳ میلیارد یورو بود. اگر ارزش برابری پوند آن طور که متخصصان ادعا می‌کنند، همچنان کم بماند، علیرغم کاهش بهای کالاها، قوانین تجاری جدید و گمرکی می‌توانند نهایتا موجب افزایش بهای کالاها شوند.

• آیا دانشجویان بریتانیایی از برنامه حمایت آموزشی اتحادیه اروپا محروم می‌شوند؟

برنامه حمایت آموزشی «اراسموس» اتحادیه اروپا (دسیدریوس اراسموس: فیلسوف و ادیب هلندی در دوران روشنگری) از دانشجویان متقاضی از تحصیل در خارج از کشورشان حمایت مالی و بورسیه اعطا می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ این حمایت شامل ۱۵۷۰۰ دانشجوی آلمانی شده که دانشکده‌ای بریتانیایی ثبت‌نام کرده بودند.

هزینه تحصیلی دانشجویان خارجی (از کشور عضو اتحادیه اروپا) که تا کنون همانند دانشجویان بریتانیایی بود، اکنون می‌تواند افزایش یابد. از آنجا استفاده از حمایت‌های برنامه «اراسموس» منوط به عضویت در اتحادیه اروپا نیست، دانشجویان بریتانیایی همچنان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، چنانچه مواردی مانند ایسلند و ترکیه نشان می‌دهند.

• دامنه تاثیرات؛ از مونیخ تا توکیو

برکسیت پیامدهای اقتصادی وسیعی فراتر از مرزهای بریتانیا دارد. تنها ساعاتی بعد از اعلام‌ نتیجه همه‌پرسی، «کوزه شیندو» رئیس شرکت فولاد و فلز نیپون و سومیتومو نگرانی خود را از عوارض اقتصادی این تصمیم‌گیری در بریتانیا و جهان ابراز کرد.

سهام شرکت هندی «تاتا موتور» دستخوش کاهش شد، این شرکت مالک خودروسازان قدیمی بریتانیایی، جاگوار و لندرور است. در آلمان علاوه بر بانک‌ها، کنسرن‌های خودروسازی مانند بی‌ام‌و و دایملر هم جزء بازندگان اصلی بودند.

• عوارض دیرآشکار برکسیت

بعضی از جنبه‌های منفی خروج در درازمدت ظاهر خواهند شد و مطمئنا بعد از بازگشت آرامش نسبی در بازارهای بورس، مدافعان ماندن دست به مانور تبلیغاتی خواهند زد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که عوارضی منفی مانند کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی در درازمدت عیان خواهد شد، چیزی که فقط نسل جوان بریتانیایی آن را تجربه خواهد کرد.

اما معلوم نیست خشم ناشی از این مسئله در زمان خودش متوجه عاملان برکسیت شود. به عنوان مثال بحران مالی آمریکا یکی از عوامل موثر در بحران و رکود اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند یونان و اسپانیا بود که دست و پنجه نرم کردن با آن هم‌چنان ادامه دارد. با این حال بخش اعظم انتقادها متوجه دولت‌ کشورهای مربوطه و  بانک مرکزی اروپاست و نامی از صنعت مالی آمریکا برده نمی‌شود.

• مقررات سخت‌گیرانه برای فوتبالیست‌های خارجی

بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لیگ برتر انگلیس باید نگران برتری خود در فوتبال بین‌المللی باشد. پیش از همه‌پرسی، ریچارد اسکودامور رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس، به وضوح از کارزار ماندن حمایت کرد. اما عصر روز رفراندوم اطلاعیه‌ای رسمی داد که موفقیت و جذابیت ملی و بین‌المللی لیگ برتر «جدا از نتیجه همه‌پرسی» باقی خواهد ماند.

راشل اندرسن، دلال نقل‌و انتقال بازیکنان فوتبال هشدار می‌دهد که «ترک اتحادیه اروپا برخلاف آنچه بعضی‌ها فکر می‌کنند، تاثیرات بسیار بزرگی بر فوتبال خواهد داشت.» نخست این که برکسیت می‌تواند موجب تصویب قوانینی در محدودیت نقل‌و انتقالات بازیکنان شود. در حال حاضر بازیکنانی که از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا می‌آیند درگیر مقررات دست‌وپاگیری برای اجازه کار هستند، به عنوان مثال آن‌ها باید در درصد خاصی از بازی‌های تیم‌ملی کشور خودشان شرکت کرده باشند. این درصد به جایگاه آن کشور در رده‌بندی جهانی فیفا یستگی دارد. به طور نمونه هر بازیکن آلمانی برای حضور در لیگ برتر انگلیس، باید در ۳۰ درصد مسابقات تیم ملی کشورش در دو سال گذشته توپ زده باشد.

تا کنون بازیکنان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانستند بدون هیچ شرطی در لیگ برتر انگلیس بازی کنند اما از این به بعد آنها بازیکن خارجی محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر‌، اکنون حدود ۱۰۰نفر در لیگ برتر انگلیس جزء بازیکنان خارجی به حساب می‌ایند.

در این زمینه می‌توان از دیمیتری پایت بازیکن فرانسوی باشگاه وست‌هام یونایتد، امره جان بازیکن تیم ملی آلمان در لیورپول، سمیر نصری فرانسوی در منچستر سیتی و خسوس ناواز اسپانیایی در منچستر سیتی نام برد.

• سامسونگ و شرکاء

دفتر مرکزی اروپایی بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ لوازم الکترونیکی در لندن قرار دارد. این تولیدکنندگان تا کنون به‌دلیل عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و دسترسی به بازارهای کشورهای عضو اتحادیه برای فروش محصولات‌شان، از مقررات گمرکی معاف بودند.

چنانچه روزنامه‌ای در کره‌جنوبی گزارش داده است شرکت سامسونگ قصد ترک لندن و اقامت در پایتخت دیگری را دارد تا همچنان از مزایای یاد شده بهره‌مند باشد. ماه‌های آینده معلوم می‌شود که این خبر تا چه اندازه قطعیت دارد.

گزارش‌ها و مقالات دیگر در باره برکسیت

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    زمانی فرا خواهد رسید که مردم بریتانیا چراغ بدست در کوچه پس کوچه های اتحادیه اروپا به دنبال ( اتحاد ) می گردند .