ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سلاح‌های سازمان سیا برای مخالفان اسد در بازار سیاه

سلاح‌هایی که سازمان سیا برای نیروهای مخالف بشار اسد به اردن فرستاده بود، به صورت مداوم توسط نیروهای امنیتی اردنی دزدیده می‌شده و در بازار سیاه اسلحه به فروش می‌رفته است.

سلاح‌هایی که سازمان سیا و عربستان سعودی برای نیروهای مخالف اسد به اردن فرستاده بودند، به صورت مداوم توسط نیروهای امنیتی اردنی دزدیده می‌شده و در بازار سیاه اسلحه در منطقه به فروش می‌رفته است. این سلاح‌ها برای شورشیان "میانه‌رو" سوریه بوده که با ارتش اسد می‌جنگند.

ارتش آزاد سوریه در حال تمرین - عکس از آرشیو

پژوهش مشترک «نیویورک تایمز» و «الجزیره» که روز ۲۶ ژوئن / ۶ تیر منتشر شده، اسلحه‌های مسروقه را به کشته شدن دو آمریکایی در اردن ربط می‌دهد. مطابق این گزارش، در نوامبر ۲۰۱۵، یکی از این اسلحه‌های مسروقه در حمله به یک پایگاه نظامی آموزشی در اردن مورد استفاده قرار گرفت که منجر به کشته شدن دو آمریکایی سه نفر دیگر شده است.

سرقت مداوم محموله‌های اسلحه‌های ارسالی سیا و ریاض، تنها چند ماه پیش پس از شکایت‌های متعدد دولت‌های آمریکا و عربستان به پایان رسیده است.

این اولین بار است که این موضوع پس از تحقیقات مشترک «نیویورک تایمز» و شبکه تلویزیونی «الجزیره» گزارش می‌شود و هیچ مقام آمریکایی یا اردنی‌ای هنوز آن را رسما تایید نکرده است. وزیر امور ارتباطات اردن موضوع سرقت سلاح‌های سازمان سیا در خاک اردن را تکذیب کرده است.

این سرقت، شامل میلیون‌ها دلار اسلحه‌هایی می‌شود که هرگز به‌دست نیروهای مربوطه نرسیده و وارد بازار سیاه شده است.

دولت اوباما امیدوار بود که بتواند نظارت بیشتری بر برنامه‌های آموزش نظامی در اردن داشته باشد اما دزدی اسلحه‌ها تا همین چند ماه پیش پایان نیافته بود.

افسران اردنی که بخشی از این شبکه دزدی اسلحه‌های آمریکایی بوده‌اند، ثروت بادآورده را برای زندگی تجملاتی، خرید ماشین‌های گران‌قیمت و سایر اقلام لوکس استفاده کرده‌اند. این اسلحه‌ها شامل انواع سلاح‌های سبک، کلاشینکف، خمپاره، راکت‌اندازها می‌شدند و سیلی از سلاح‌های جدید بارد بازار سیاه منطقه کرده‌اند.

ناظران نمی‌دانند که این سلاح‌ها دقیقاً دست چه کسانی است اما مجموعه‌ای از گروه‌ها، قاچاقچیان، شبکه‌های جنایت‌کاران و قبایل اردنی این اسلحه‌ها را خریده‌ و انبار کرده‌اند.

بررسی‌های پلیس فدرال ایالت متحده آمریکا در مورد تیراندازی ماه نوامبر در عمان همچنان ادامه دارد. اما مقامات آمریکایی و اردنی در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» عنوان کرده‌اند که شماره سریال تفنگی که موجب کشته شدن دو آمریکایی شده است، نشان می‌دهد که سلاح متعلق به محموله‌های سازمان سیاست.

انور ابو زید، مهاجم این تیراندازی خود یک افسر ارشد پلیس اردن بوده که دو پیمانکار آمریکایی، دو اردنی و یک شهروند آفریقای جنوبی را در پایگاهی به قتل می‌رساند. این پایگاه از محل‌های اصلی برنامه آموزش شورشیان ضد بشار اسد است.

نمایندگان سازمان سیا و پلیس فدرال آمریکا حاضر نشدند در مورد این تحقیقات نظر بدهند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» در مورد این اتهامات به طور مستقیم حرفی نزد اما گفت که رابطه اردن و ایالات متحده مستحکم است.

محمد مومنی، وزیر امور ارتباطات اردن نتیجه تحقیقات رسانه‌ای در مورد دزدی اسلحه‌ها در اردن را «کاملاً نادرست» خواند.

به نوشته «نیویورک تایمز» این محموله‌های اسلحه به این دلیل به اردن فرستاده می‌شدند که اردن نزدیک سوریه است. در پایگاه مربوطه از سال ۲۰۱۳ برنامه‌ای برای آموزش نظامی نیروهای معتدل و میانه‌روی مخالف اسد جریان داشت. این برنامه محرمانه با حمایت سازمان سیا، چند سرویس اطلاعاتی کشورهای عربی و حمایت‌های عربستان سعودی (به شکل سلاح و پول) اجرا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    با توجه به این. گزارش اگر میزان تسلیحات دزدیده شده زیاد باشد باید منتظر آشوب و جنگ داخلیدر اردن هم بود. البته اردن مورد حمایت امریکا اسراییل و عربستان و هیچیک از اونها خواهان نابودی زیر ساختهای اون نیستند کاری که با. آنها کشورهای مخالف مثل عراق سوریه و لیبی کردند . باید منتظر بود و دید اوضاع چه میشود.

  • حسین

    ای کاش به ایران اعتماد میکردند واسلحه ها را به ایران میفرستادند به امید ان روز

  • گودرزی

    از قرار قسمتی از این آرسنال دزدیده شده یا دزدانیده شده در دست میلیشیا کرد در مرز ایران و عراق افتاده است.