ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عذرخواهی رسمی اردوغان بابت شلیک ترکیه به جنگنده روسیه

پس از نزدیک به ۹ ماه تیرگی روابط ترکیه و روسیه به‌دلیل سرنگون کردن جنگنده روسی توسط ترکیه، اردوغان به‌طور رسمی از روسیه پوزش خواست تا چشم‌انداز تازه‌ای برای بهبود روابط دو کشور گشوده شود.

منابع روسی گفته‌اند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بابت شلیک نیروی هوایی این کشور به جنگنده روسیه در سال گذشته که منجر به سقوط این جنگنده شد، عذرخواهی کرد.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین: به سوی بهبود روابط

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز دوشنبه ۲۷ ژوئن / ۷ تیر گفت اردوغان در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن پوزش در این‌باره گفته است سرنگونی جنگنده روسی به عمد صورت نگرفته بود.

در ماه نوامبر (آذر) سال گذشته، ترکیه یک فروند هواپیمای «سوخو ۲۴» روسیه را با پرتاب موشک سرنگون کرد. دو خلبان این جنگنده روسی مجبور به فرود با چتر نجات شدند. یکی از آن‌ها به دست ترکمن‌های شورشی سوریه کشته شد و دومی جان سالم به در برد. ترکیه در آن زمان اعلام کرد که جنگنده روسی حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود.

در پی این حادثه روابط دو کشور به‌سرعت رو به تیرگی گرایید.

اردوغان کمی پس از این رویداد گفته بود: «من واقعاً از این حادثه غمگینم. ما آرزو می‌کردیم چنین اتفاقی رخ ندهد اما این اتفاق افتاد. امیدوارم که دیگر تکرار نشود.» اکنون با عذرخواهی رسمی او به احتمال زیاد اختلافات دو کشور حل و فصل خواهد شد.

اردوغان در تاریخ ۱۴ ژوئن / ۲۵ خرداد نیز پیام تبریکی به‌مناسبت جشن ملی روسیه به پوتین ارسال کرده بود. او در پیام خود اظهار امیدواری کرده بود که روابط دو کشور بار دیگر به سطح سزاوار خود بازگردد.

کرملین نیز خواهان بازگشت روابط دو کشور به‌حالت عادی و از سرگیری همکاری‌های سودمند دو طرف شده بود.

ارسال این پیام به‌عنوان نشانه‌ای از تمایل دو کشور برای بهبود روابط شمرده شد.

روسیه پیش از این، از ترکیه خواسته بود تا به‌دلیل سرنگون کردن جنگنده روسی عذرخواهی کند.

خبر عذرخواهی اردوغان در حالی منتشر شد که ساعاتی پیش از آن خبر بهبود روابط ترکیه و اسرائیل با امضای توافقنامه جدید منتشر شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    مسئولین رده بالای ترک باید قدر آرامش و صلح در منطقه را بدانند و حل و فصل مناقشه سوریه و عراق را از طریق راهکارهای مشورتی و توافقات طایفه ای پی گیری کنند. ملت و دولت ترکیه بدانند، ایران و کشورهای مستقل منطقه به همراه روسیه با گروهک های تروریسم و نابودی کامل تمامی آنها مقابله خواهند کرد .

  • وطن

    كه اين طور..!

  • ه.و

    درضمن کسایی که قندتودلشون آب می شه ازاینکه تورکبه ابرازتاسف خب کرده باشه سیاست همینه اسراییل هم ازتورکیه عذرخواهی کرد

  • ه.و

    ماکه تورک هستیم عبارت یاکلمه ای که معنای عذرخواهی بدهدندیدیم اگه شمازبان ماروازمابهتربلدیدامردیگریست البته خصومت شماباتورک وتورکیه روشنه