ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال پساب‌های تصفیه شده به دریاچه ارومیه

مقرر شده است تا پساب‌های تصفیه شده به دریاچه ارومیه سرازیر شوند. اما با توجه به نواقص تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها، این مسئله می تواند به نتایج فاجعه‌باری در اکوسیستم منطقه بینجامد.

از این پس برای احیای دریاچه ارومیه و ارتقای سطح تراز آن پساب‌های تصفیه شده به این دریاچه وارد خواهد شد.

مسعود تجریشی، رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید پساب‌های تصفیه شده شهرهای بزرگی مانند تبریز و ارومیه از سال جاری تا سال ۹۹، به مدت چهار سال به دریاچه ارومیه سرازیر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، طبق برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال جاری قرار است حدود ۵۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه شود و تا پایان سال ۹۹، این میزان به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

مسعود تجریشی در این‌باره گفت: «احداث تصفیه‌خانه‌ها در شهرهای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی در دستور کار است. همچنین قرار است در این راستا ستاد احیای دریاچه ارومیه با وزارت نیرو همکاری ‌کند».

همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو درحالی صورت می‌گیرد که این دو نهاد بارها در مورد دریاچه ارومیه اختلاف نظرخود را (از جمله بر سر انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه) ابراز کردند.

علاوه بر این، دولت نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌ها برای آذربایجان غربی و شرقی اعتبار درنظر گرفته است.

نگرانی درباره ورود پساب‌های تصفیه نشده

همچنین مقرر شده که پساب تصفیه شده برخی شهرها، ۱۰ سال و برخی نیز ۱۵ سال صرفاً متعلق به دریاچه ارومیه باشد و وزارت نیرو حق ندارد آن را برای نیروگاه یا آبیاری فضای سبز شهری اختصاص دهد.

اما از سوی دیگر و آن‌طور که مسعود تجریشی در گفت‌و‌گو با ایرنا می‌گوید: «شبکه فاضلاب در برخی از شهرها تکمیل نشده و یا برخی تصفیه‌خانه‌ها به ظرفیت مناسب خود نرسیده است. از این رو بخشی از پساب‌ها به صورت کاملاً تصفیه نشده به سمت دریاچه ارومیه حرکت می‌کنند؛ البته این روند در سال‌های گذشته هم بوده است.»

این مسئله به شدت نگران کننده است، چراکه نواقص شبکه فاضلاب و تکمیل نبودن تصفیه‌خانه‌ها و در نتیجه وارد شدن پساب‌های آلوده به دریاچه ارومیه می‌تواند به وضع فاجعه‌باری دراکوسیستم این منطقه منجر شود.

با ورود پساب‌های تصفیه نشده به حوزه دریاچه ارومیه اندک رمق باقی‌مانده در زمین‌های کشاورزی این حوزه نیز از آن‌ها گرفته می‌شود.

از این رو دست‌کم باید تا پایان تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و برطرف کردن تمامی نواقص شبکه فاضلاب، طرح انتقال پساب به دریاچه ارومیه متوقف شود.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است. این دریاچه در ۲۰ سال گذشته با بحران شدید کم‌آبی روبه‌رو شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن، در اوایل پاییز پارسال تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده بود.

از سال ۹۲ دولت یازدهم با تشکیل کار گروه‌های ویژه و ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش کرد تا بخش‌هایی از این دریاچه را احیا کند. در قالب این برنامه‌ها مقرر شده در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آب‌های آزاد برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.