ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سالی ۲۰میلیارد دلار کالا در ایران قاچاق می‌شود»

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معضل اساسی بخش تولید در ایران را قاچاق، و نظام بانکی را بزرگترین عامل غیرمولد شدن اقتصاد ایران و عدم گرایش به صنعت خواند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معضل اساسی بخش تولید در ایران را قاچاق دانست و دشواری تامین سرمایه مالی را اولین مشکل صنعت خواند.

یک سوم حجم واردات ایران را کالاهای قاچاق تشکیل می‌دهد.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران می‌گوید نظام بانکی کشور اقتصاد ایران را غیرمولد کرده و بانک‌ها عموما علیه تولید و صنعت عمل می‌کنند.

روغنی در مراسمی در دانشگاه آمل گفته است با وجود کاهش سود سپرده‌ها، سود تسهیلات در نظام بانکی هنوز بالاست: «نرخ رسمی بهره بانکی از ۲۲ تا ۳۲درصد برای بخش صنعت برآورد شده و نظام بانکی از بزرگترین دلایل عدم گرایش به صنعت در ایران به شمار می‌رود.»

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی از مبادله ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در طول سال در ایران خبر داده و قاچاق را اساسی‌ترین مشکل بخش تولید در کشور خوانده است.

مسئولان ارشد دولتی بارها از مشکل قاچاق در اقتصاد ایران یاد کرده‌اند اما عاملان و سازمان دهندگان این مبادلات را معرفی نمی‌کنند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت در سال ۹۰، به صورت تلویحی فرماندهان سپاه را به قاچاق کالا متهم و از آن‌ها به عنوان «برادران قاچاقچی» یاد کرد.

در همان سال‌، کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارشی، ارزش کالاهایی را که از مبادی غیررسمی به بازار ایران وارد شده‌اند ۲۰ میلیارد تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد. نائب رئیس وقت این کمیسیون‌‌ همان زمان گفت که واردات این حجم از کالا نمی‌تواند توسط کولبران و مرزنشینان صورت گرفته باشد.

حسن روحانی در بهمن ۱۳۹۴ از دست داشتن یک نهاد فاسد در قاچاق کالا در کشور خبر داد و گفت این نهاد مانع رشد بخش خصوصی می‌شود و هر کجا تولید صورت می‌گیرد، فعالیتش را برای واردات کالای قاچاق گسترش می‌دهد.

محمد مقیمی، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران نیز پیش‌تر گفته که برخی متخلفان در قاچاق کالاها از خودروهای سنگین دولتی استفاده کرده‌اند. حبيب‌الله حقيقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به حجم ۲۰ ميليارد دلاری قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ گفته بود که اين حجم از قاچاق کالا، دو برابر کل بودجه عمرانی کشور بوده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند هر ده هزار دلار کالای قاچاق که به کشور وارد شود یک فرصت شغلی را از میان می‌برد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.