ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز قدس: همدردی پدران و مادران عزادار اسرائیلی و فلسطینی

هم‌زمان با برگزاری روز قدس، یک نمایشگاه عکس در برلین راهکار متفاوتی برای صلح را نشان می‌دهد. انسان‌های داغدیده از هر دو سو اختلافات را کنار می‌گذارند و با هم همدردی می‌کنند.

راهپیمایی روز قدس در ایران در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود. در کشورهای اروپایی شیعیان طرفدار جمهوری اسلامی آخرین روز یکشنبه ماه رمضان را برای برگزاری این مناسبت سیاسی انتخاب کرده‌اند. هم‌زمان با این رویداد سیاسی، یک رویداد فرهنگی هم اتفاق می‌افتد: برگزاری نمایشگاهی از عکس‌های بازماندگان قربانیان فلسطینی و اسرائیلی ترور و کشتار انسان‌ها در اسرائیل، غزه و کرانه باختری. این نمایشگاه قصد دارد راهکار متفاوتی را به عنوان بدیل روز قدس عرضه کند: همدردی انسان‌های فاجعه‌دیده با هم و آرزوی صلح و هم‌زیستی انسان‌ها و فرهنگ‌ها و ادیان.

رینا کاستلنوو: بازماندگان

نمایشگاه «بازماندگان» در خانه «ویلی برانت» در برلین، پایتخت آلمان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه عکس‌های رینا کاستلنوو، عکاس – خبرنگار نیویورک تایمز به نمایش گذاشته می‌شود.

رینا کاستلنوو درباره این نمایشگاه می‌گوید: «بعد از ۳۰ سال عکاسی از جنگ و عزاداری و تدفین کشته‌شدگان، تصمیم گرفتم بازماندگان قربانیان را ملاقات کنم. عکس‌های این نمایشگاه سندی‌ست از پروسه آشتی و نزدیکی آن‌ها به هم. اگر این بازماندگان می‌توانند باهم به صلح برسند، به این معناست که جهان هم می‌تواند روزی به صلح دست پیدا کند.»

کاستلنوو به عنوان عکاس نیویورک تایمز در طول سه دهه عکاسی از صحنه‌های جنگ و درگیری‌های داخلی بین اسرائیلیان و فلسطینی‌ها را به عهده داشته است. او در این سال‌ها همواره تلاش کرده پیامدهای این درگیری‌ها را در زندگی روزانه قربانیان هم نشان دهد. یکی از عکس‌های شناخته‌شده او یک مرد اسرائیلی متعصب را نشان می‌دهد که با ریختن شراب به روی یک زن باحجاب مسلمان، او را آزار می‌دهد. این عکس که در نیویورک تایمز منتشر شده بود، برنده جایزه ورلد پرس فوتو در سال ۲۰۱۰ شد.

رینا کاستلنوو: بازماندگان

رینا کاستلنوو در مجموعه عکس‌های سیاه و سفید «بازماندگان»، پدران و مادران فلسطینی و اسرائیلی را نشان می‌دهد که فرزندانشان در اثر عملیات انتحاری یا یورش نیروهای امنیتی و ارتش اسرائیل به مناطق اشغالی کشته شده‌اند. آن‌ها با وجود اختلافات فرهنگی، بحران‌های سیاسی و اختلافات مذهبی با هم عزاداری می‌کنند، تلاش می‌کنند موقعیت هم را درک کنند و با هم به یک راهکار انسانی برای هم‌زیستی و همدردی و زندگی در صلح برسند.

خانه «ویلی برانت» در برلین در تدارک برگزاری نمایشگاه «بازماندگان»، به مناسبت روز قدس

برگزارکنندگان نمایشگاه در یک بیانیه رسانه‌ای، درباره این مجموعه نوشته‌اند که آثار سیاه و سفید رینا کاستلنوو در مجموعه «بازماندگان» بیانگر لحظه‌هایی‌ست ناب که همدردی بین بازماندگان بر اختلافات سیاسی و بحران‌ها غلبه می‌کند و انسان‌های داغدیده را به هم پیوند می‌دهد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده که تا ۲۵ سال آینده اسرائیل از بین می‌رود. در راهپیمایی روز قدس در تهران، راهپیمایان شمارش معکوس پایان اسرائیل را به نمایش گذاشتند. در همان حال بحران‌های داخلی و اختلافات درون‌جناحی مانند فیش حقوقی مدیران و همچنین مداخله نظامی ایران در سوریه از موضوعات برجسته راهپیمایی روز قدس بود.

رینا کاستلنوو: بازماندگان

در حالی‌که روز قدس در ایران به یک کارناوال خیابانی برای حل بحران‌های درونی فروکاسته، عکس‌های مجموعه «بازماندگان» واقعیت دیگری را نشان می‌دهد: تلاش گروهی از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای همزیستی و خستگی آن‌ها از جنگ و خونریزی.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م...

    جناب رادیوزمانه کامنت ها حتما چاپ کن مگر انکه از شرایط توهین و تهمت... یا خطر برای خود کامنت گذار باشذ اما اصلاحی را بذار و نه پر غلط را! خودت در گیومه کلمات درست بذار تا حفظ امانت بشود و هم قبل فهم. تعجب میکنم از گار شما!!! نکند داری تنبیه میکینذ کامنت گذار؟! شما چه میدانی کامنت گذاری با هزار ترس و لرز و با استافده فیلترشکن و مشکلات مرورگر و اشکالات عدم علط گیری خودکار و پیش نمایش سیستم کامنت دارد کامنت میگذارد. باز هم تشکر

  • محمد...

    خبرگزاری بی بی سی» جانشین فرمانده سپاه: صدهزار موشک در لبنان آماده شلیک به اسرائیل است!!!! صدهزار موشک یاقیمت متوسط صد هزار دولار، میشود ده میلیارد دلار! جکومت مستبد و فاسد اموال مردم ایارن غارت میکند و باری دادن 45 هزار تومان یارنه منت میگذارد سر مردم! برای چه؟ برای کشتن میلیونها یهودی و البته همره حدود یک و نیم میلیون غیر یهوید میان انها! متاسفانه فیلترینگ و ترس مردم و عدم علاقه مطالعه هنوز اگاهی مردم نطقه از جمله ایارن از پدیده کشور یهودی نا آگاهند. صادق زیبالام شجاعت عجیبی کرد و یازده فصل در باره یهود نوشت. من پیشنهاد مکینم همه مسلمانان و اهای کشورهای مسلمان این کتاب ترجمه کنند به و به صورت اینترنتی منتشر کنند تا واقعیت اشنا شوند. خود کشورهای عربی چگونه بوجود امدند؟ همه انها بجز مناطق شبه جزیزه رعبریب، با زور شمیر و کشتار عرب و مسلمان شدند. فلسطین همین طور. با احراج یهدیان. حال این همه سرزمین را احدادد عرب کرفتند ولی یوهدیان بخشی از کشور تاریخشلن یک یک دهم انهم نمیوشد در دست گرفتند. حال ایرن با اکثریت عجم و شیعه، کاسه داتر از آش شده . چهل سال است مردم ایران با دنیا در انداخته صدهعا میلیارد دلار خسارت زدهف برای اینکه عربهای بازنده فلسطینی را برگرداند و یهودیان اسرائیل مثل هیتلر زغاله کند با موشکهایش! اکثر مردم ایران البته با سیاست حکومت ایارن مخالفند و هر سال مخافان زیادتر میشوند ولی مردم ایران اسیر این حکومت هستند. ای کاس ابرقدرتها این نظام مثل طالبان و صدام سرنگون کنند. البته قبلش یک دولت انتقالی و ارتش متحد از همه اقوام تشکیل شود کشور به سرنوشت سوریه دچار نشود