ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرویز تناولی ممنوع‌الخروج شد

این هنرمند نام‌آشنا قصد داشت برای شرکت در رونمایی کتاب تازه‌اش در موزه بریتانیا به لندن برود که در فرودگاه تهران به او اطلاع دادند ممنوع‌الخروج است.

پرویز تناولی، هنرمند نام‌آشنای ایرانی کتابی به زبان انگلیسی منتشر کرده به نام «زنان فرنگی در خانه‌های ایرانی». قرار بود پرویز تناولی در مراسم رونمایی این کتاب در موزه بریتانیا در لندن شرکت کند که در فرودگاه خمینی تهران به او اطلاع دادند که ممنوع‌الخروج است.

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز سرشناس ایرانی در کارگاهش

پرویز تناولی به روزنامه شرق گفته است: «در اولین ساعت بامداد شنبه به فرودگاه مراجعه کردم، به من گفتند اجازه خروج ندارم و هیچگونه دلیل و اطلاعات بیشتری به من ندادند.»

هنوز معلوم نیست کدام نهاد مانع از خروج پرویز تناولی از ایران شده است. او باید امروز، یکشنبه ۱۸ تیر به اداره گذرنامه مراجعه کند.

تناولی به روزنامه شرق گفته است: «به من گفته شد، ممنوع‌الخروج‌بودنم به مسائل سیاسی ربطی ندارد و گویا یک شکایت شخصی بوده است.»

مراسم رونمایی از کتاب پرویز تناولی بعد از ظهر یکشنبه ۱۸ تیر در موزه بریتانیا با شرکت سخنرانانی از آمریکا، آلمان و فرانسه، در غیاب این هنرمند ایرانی برگزار می‌شود.

۲۶ اسفند ۹۲ شهرداری تهران به خانه پرویز تناولی یورش برد و ۱۱ مجسمه از آثار این هنرمند ایرانی را مصادره کرد. در این عملیات، مجسمه‌های «دیوارهای ایران»، «یادبودی برای فرهاد کوه‌کن» و «شیرین و فرهاد» تناولی آسیب دیدند. این حادثه درآمدی بود برای مجموعه‌ای از چالش‌ها و درگیری‌ها بین پرویز تناولی و شهرداری تهران بر سر ۶۰ اثر این هنرمند که برای احداث موزه‌ای به نام او خریداری شده بود.

پرویز تناولی خرداد ۹۳ در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، از رییس جمهوری ایران خواست تکلیف آثار مصادره‌شده‌اش را معلوم کند.

از مهم‌ترین مشخصه‌های آثار پرویز تناولی می‌توان از تعلق خاطر او به جهان گذشته، استفاده از عناصر هنر بومی و سنتی ایران، اشیاء و نشانه‌های دوران کهن و سپری شده و ارایه آن‌ها در ترکیبی مدرن مبتنی بر زیبایی‌شناسی جدید یاد کرد. این ویژگی‌ها او را به طور طبیعی در کنار دیگر هنرمندان مکتب سقاخانه مانند حسین زنده‌رودی و بعد‌ها صادق تبریزی، منصور قندریز، مسعود عربشاهی و فرامرز پیلارام قرار می‌دهد.

آثار پرویز تناولی در حراجی‌های هنری معمولاً با قیمت بالا به فروش می‌رسد. «پرسپولیس» او در حراجی کریستیز دوبی رکوردها را شکست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    جمهوری اسلامی تحمل پیشرفت هیچ کسی را که بنا بر شایستگی های خود به جایگاهی رسیده است ندارد.