ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دورنمای مهلت یک‌ساله به ایران برای مبارزه با پولشویی

پیش شرط آمریکا برای رفع همه تحریم‌های بانکی اجرای شرایط «گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی» است. آیا با وجود فساد ساختاری در ایران شرایط گروه اقدام برآورده می‌شود؟

نهاد بین‌المللی «گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی FATF» پیش از اعمال تحریم‌های تنبیهی، یک سال به جمهوری اسلامی مهلت داد تا اقتصادش را سالم کند و وضعیت موسسات مالی خود را به صورت شفاف ارائه دهد. ایالات متحده و ۳۶ کشور دیگر در نشست جمعه اول ژوئیه گروه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در شهر بوسان کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اگر چه ایران در لیست سیاه این گروه باقی می‌ماند اما این مهلت یک‌ساله پیشرفتی در کمپین ایران برای بازگشت به اقتصاد جهانی ارزیابی شده است. اگر ایران نتواند در یک سال آینده پیشرفت‌های مورد نظر این گروه ویژه را اجرایی کند آن گاه گام‌های دیگری در نظر گرفته می‌شود.»

چرا جمهوری اسلامی همکاری با نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی را پذیرفت؟ سه ماه پس از برجام هنوز بانک های جهانی حاضر به ورود به بازار ایران نشده‌اند.

پیش شرط آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌های بانکی اجرای شرایط «گروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی» بوده است.

این نهادجهانی از تهران خواسته در باره کسب اطلاعات بیشتر در باره مشتریان بانکی، صاحبان سرمایه و روابط تجاری و چگونگی استفاده از سرمایه‌ها همکاری کند. این در حالی است که بانک مرکزی ایران نهادی به نام «مبارزه با پولشویی» دارد اما با وجود کنترل محدودی که دولت بر اقتصاد ایران دارد و بسیاری از نهادهای نظامی و امنیتی و «بیت رهبری» خارج از کنترل دولت عمل می‌کنند، آیا این انتظار عملی خواهد بود؟

جمشید اسدی استاد اقتصاد به زمانه می‌گوید: «پولشویی و تامین مالی تروریسم در این رژیم نهادینه شده است.»

رادیو زمانه برای بررسی بیشتر چگونگی به اجرا در آمدن استانداردهایی که تضمین کند خطر پولشویی و تامین مالی تروریست‌ها و تامین مالی گسترش سلاح های کشتار جمعی را در کشوری کاهش دهد، پرسش‌هایی را با دو کارشناس اقتصادی جمشید اسدی در پاریس و ژاله وفا در آلمان مطرح می‌کند:

  • مشکل پولشویی چیست که حتی پس از برجام هم حل نشده در حالی که غربی‌ها پس از برجام گفته بودند که ورود به بازار بزرگ اقتصاد ایران بسیار سودآور است آیا به گفته منتقدان داخلی،  غربی‌ها بهانه می‌گیرند؟
  •  آیا در اقتصاد دولتی که کنترل محدودی روی کار نهادها به ویژه ارگان‌های زیرنظر رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد، انتظار نهاد جهانی مبارزه با پولشویی می‌تواند عملی باشد؟
  • بیانیه گروه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کرده است: «اجرا نکردن این مفاد ایران را با مشکلات بزرگی روبرو خواهد ساخت.» آیا رژیم تهران راه برون رفتی در این یک سال دارد؟
  • اگر نهاد جهانی مبارزه با پولشویی اطمینان دارد که جمهوری اسلامی با پولشویی برای تامین مالی و دادن اسلحه به حزب‌الله و دیگر تروریست‌ها اقدام می کند چرا یک سال مهلت داده؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.