ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنها پنج درصد از بافت تاریخی تهران حفظ شده است

اسکندر مختاری، عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران، گسترش بدون برنامه شهر‌ها را از عوامل تخریب بافت‌های تاریخی دانست و گفت امروز کمتر از پنج درصد بافت تهران تاریخی است.

اسکندر مختاری، عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران، گسترش بدون برنامه شهر‌ها را از عوامل تخریب بافت‌های تاریخی دانست و گفت امروز کمتر از پنج درصد بافت تهران تاریخی است.

خانه‌ای قدیمی در بازار طرخانی (شاپور) تهران

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اسکندر مختاری گفت: «تخریب بافت‌های تاریخی در کشور مستقیماً با روند توسعه شهرنشینی و سرعت گرفتن برنامه‌های توسعه شهری در ارتباط است.»

به‌گفته او «تا زمانی که ثبات در توسعه شهری وجود نداشته باشد و جمعیت به‌طور مداوم در حال جابه‌جایی باشد، روند تخریب‌ها در بافت تاریخی ادامه خواهد داشت.»

بناها و محوطه‌های تاریخی به این دلیل از نظر فرهنگی ارزش دارند که معمولاً یک واقعه تاریخی، یا دستاورد یک شخصیت تاریخی را یادآوری می‌کنند و نمایانگر زندگی مردم در یک دوره تاریخی مشخص‌اند. نگهداری از بناهای تاریخی به‌عنوان حفاظت از خاطره ملی‌ تلقی می‌شود.

مختاری نسبتِ محدوده بافت‌های تاریخی به وسعت شهر‌ها در دهه‌های اخیر را در حال کم شدن دانست و افزود: «برای نمونه در سال ۱۳۳۵ که قدیمی‌ترین عکس هوایی از تهران وجود دارد؛ تقریباً تمام محدوده شهر بافت تاریخی به‌شمار می‌رفت، اما اکنون شاهدیم که کمتر از پنج درصد وسعت شهر تهران بافت تاریخی است، یعنی۹۵ درصد این نسبت تغییر پیدا کرده است.»

او شهرنشینان کنونی را به‌دلیل آن‌که خاطره تاریخی از شهرها وجود ندارد، بیگانه با شهرها خواند و گفت شهروندان دیگر حساسیتی نسبت به تاریخ شهرشان ندارند و برای نهادهای مختلف تصمیم‌گیرنده نیز توسعه شهری نسبت به حفظ تاریخ شهر اولویت دارد.

دولت حسن روحانی در نظر دارد یک میلیون بنای تاریخی را برای استفاده در زمینه گردشگری در تملک بخشی خصوصی قرار دهد. هیأت وزیران، شهرداری‌ها و صندوق احیاء با مشارکت هم بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.

با این حال در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی ایران به شهرداری‌ها واگذار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرشیتکت از تهران

    آن پنج درصد را هم بدهند به بسازبفروشهای بیت رهبری مستراح بسازند تا امام زمان ظهور کند. بسازبفروشها بیشرفترینهای تاریخ ایرانند البته بعد از روحانیت و مداحین و مداحان و حجتیه ای های وطن فروش.