ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بان کی مون خواستار توقف آزمایش‌های موشکی ایران شد

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت آزمایش‌های موشکی ایران را مغایر با «روح سازندگی» موجود در قطعنامه شورای امنیت دانست. .

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود به شورای امنیت درباره اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ایران، به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و آن را موجب افزایش تنش در خاورمیانه دانست.

عکس از آرشیو - بان کی مون در گزارش خود به شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی‌مون در این گزارش که جمعه هشتم ژوئیه/ ۱۸ تیر منتشر کرد از ایران خواست که آزمایش موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

این اولین گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت پس از آغاز اجرای برجام است.

بان کی مون در این گزارش نوشت: «با وجود آن‌که تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت برعهده این شورا است، من نگرانم که آزمایش‌های موشک‌های بالستیک با روح سازندگی که در این قطعنامه به امضا رسیده مطابقت ندارد».

ایران از پس از آغاز اجرای توافق‌نامه‌ هسته‌ای این کشور با گروه ۱+۵، چندین بار رزمایش‌ موشکی برگزار کرده است و در هر یک از آن‌ها موشک‌های بالستیک و سلاح‌های جدیدی را به آزمایش گذاشته است.

موشک‌های بالستیک قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند و همین موضوع نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته است. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

مقامات ایران می‌گویند توسعه برنامه موشکی این کشور به توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ربطی ندارد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که این موشک‌ها جنبه دفاعی دارند و به منظور حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و ایران «با تمام قوت» به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل، همچنین درباره محموله سلاح‌هایی که توسط نیروی دریایی آمریکا در ۲۸ مارس در مرز آبی عمان در خلیج فارس توقیف شد، ابراز نگرانی کرد.

ایالات متحده آمریکا گزارش داده که این سلاح‌هایی که در این محموله یافت شده، ساخت ایران است و کشتی حامل آن به مقصد یمن در حرکت بوده است. ایران دست داشتن در ارسال چنین محموله‌ای را تکذیب کرده است. بان‌ کی مون نوشت که این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.