ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق ارشاد با نیروی انتظامی: آیا این پایان لغو کنسرت‌هاست؟

وزارت ارشاد اعلام کرده با اداره اماکن نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت‌ها به توافق رسیده و دیگر نیروی انتظامی فقط درباره مسائل انتظامی و ترافیکی کنسرت‌ها ورود می‌کند.

دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده که با اداره اماکن نیروی انتظامی درباره برگزاری کنسرت‌ها به توافق رسیده و از این پس نیروی انتظامی فقط درباره مسائل انتظامی و ترافیکی کنسرت‌ها اظهارنظر خواهد کرد.

این توافق پس از مدت‌ها گفت‌وگو میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی و با اصلاح ماده ۲۰ اداره اماکن نیروی انتظامی انجام شده است.

لغو کنسرت سالار عقیلی در کرمان به بهانه بی‌حرمتی به ماه رمضان

به دنبال لغو مکرر کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها، این موضوع به مناقشه‌ای میان مقامات مختلف وزارت ارشاد و قوه قضاییه و نیروی انتظامی تبدیل شده بود.

 علی جنتی، وزیر ارشاد و سخنگوی وزارت ارشاد بارها اعلام کرده‌ بودند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول صدور مجوز برگزاری کنسرت موسیقی است و نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی در زمینه صدور، تأیید یا لغو مجوزها ندارد و صرفاً باید برای برگزاری بهتر کنسرت در شرایط امن به وزارت ارشاد کمک کند.

گفت‌وگو درباره تعیین نقش نیروی انتظامی درباره کنسرت‌ها از زمان ریاست پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی با نیروی انتظامی آغاز شد و در زمان رییس فعلی این دفتر فرزاد طالبی به توافق با اداره اماکن نیروی انتظامی رسیده است.

فرزاد طالبی اعلام کرده که با اصلاح ماده ۲۰ اداره اماکن نیروی انتظامی درباره برگزاری کنسرت‌ها، استعلام برای برگزاری هر کنسرت موسیقی توسط وزارت ارشاد انجام خواهد شد و دیگر هنرمندان نیازی به حضور در نیروی انتظامی‌ ندارند.

در این مدت کنسرت‌های زیادی در تهران و شهرستان‌ها لغو شدند. از آن‌جمله، مدتی قبل قرار بود کنسرت موسیقی کیوان کلهر در تهران برگزار شود که اداره اماکن نیروی انتظامی مانع آن شد. کلهر در واکنش به این اقدام نیروی انتظامی گفت که دیگر در ایران کنسرت برگزار نمی‌کند.

او گفته بود که تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران «گروگان زورگیری و زورآزمایی» جناح‌های سیاسی است از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد.

همزمان، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود که «با روندی که نیروی انتظامی در پیش گرفته با مشکل‌های بسیاری روبه‌رو می‌شویم. با چنین رویه‌ای که نیروی انتظامی در پیش گرفته تعامل فرهنگی با دنیا را باید تعطیل کنیم.»

دادستانی همچنان می‌تواند مانع برگزاری کنسرت‌ها شود

قوه قضاییه و اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تامین در شهرستان‌ها تاکنون باعث لغو کنسرت‌هایی بوده‌اند که با مجوز وزارت ارشاد تایید شده‌اند. اکنون توافقی میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی حاصل شده اما دادستانی‌ها همچنان می‌توانند مانع برگزاری کنسرت‌ها شوند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اواخر اردیبهشت گذشته و به دنبال لغو کنسرت‌های موسیقی توسط دادستان‌های استان خراسان رضوی، نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشت.

جنتی درباره پاسخ نامه خود گفته بود: «آن‌ها گفتند به دادستان مشهد و دادستان‌های استان ابلاغ کرده‌اند که به نوعی همراهی کنند.»

جنتی گفت که وزارت ارشاد برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان ‌رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند و «از استانداران و فرمانداران نیز تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود».

پس از لغو پیاپی کنسرت‌های موسیقی در خردادماه گذشته، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از برگزارکنندگان کنسرت‌ها خواست که تعهد دهند اقدامی «ضد امنیت و نظم» در کنسرت‌ها انجام نشود. او اما مصداق‌های این اقدامات را همچنان در ابهام نگه داشت.

سخنگوی قوه قضائیه، تاکید کرده بود که قوه قضائیه در کار وزارت ارشاد اسلامی در صدور مجوز برای کنسرت‌ها دخالت نمی‌کند.

محسنی اژه‌ای اما گفت با توجه به گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نیروی انتطامی بیم آن می‌رود که در برخی کنسرت‌ها اقداماتی ضد امنیت و نظم اتفاق بیفتد. به همین جهت قوه قضائیه از دادسراها خواسته است که از برگزارکنندگان کنسرت‌ها بخواهند که تعهد دهند اقدامی خلاف نظم و امنیت صورت نگیرد.

سخگوی قوه قضائیه افزود: «اگر برگزارکنندگان متعهد نشوند که اقدامات خلاف امنیت عمومی در کنسرت صورت نگیرد دادستان از برگزاری آن جلوگیری می‌کند.»

او گفت: «در مواردی از کنسرت‌ها بوده که کسی حاضر به تعهد نبوده و دادستان از برگزاری کنسرت جلوگیری کرده است.»

در دو سال گذشته با دخالت نهادهای امنیتی و نظامی و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به آن‌ها و به تازگی دادستانی استان‌ها، شمار زیادی از کنسرت‌های موسیقی در ایران برگزار نشده‌اند و اکنون مشخص نیست که آیا دادستانی‌های استان‌ها نیز حاضر به توافق با وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت‌‌ها می‌شوند یا نه.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.