ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد: قانون ممنوعیت ماهواره باید تغییر کند

علی جنتی می‌گوید بر اساس قانون شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع هستند و فیلم‌های ایرانی نباید در این شبکه‌ها تبلیغ شوند اما چون بیشتر مردم از ماهواره استفاده می‌کنند این قانون هم باید تغییر کند.

علی جنتی درباره منع قانونی پخش تیزرها در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گوید تا زمانی که قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره وجود دارد پخش تیزر فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز ممنوع است اما این قانون باید تغییر کند و یا صدا و سیما شرایط درست تبلیغ فیلم‌ها را فراهم کند.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی

به‌گزارش «خانه ملت»، علی جنتی سه‌شنبه ۲۲ تیر درباره قانون ممنوعیت ماهواره گفت: «اصلاح این قانون بسیار ضروری است و حتماً باید اصلاح شود چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده می‌کنند.»

به‌گفته وزیر ارشاد اسلامی دست‌کم ۷۰ درصد مردم ایران خلاف قانون رفتار می‌کنند و از ماهواره استفاده می‌کنند. با این حال، مادامی‌که قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن، از جمله قانون منع پخش تیزر فیلم‌ها نیز اعمال خواهد شد.

جنتی تأکید کرد که ممنوعیت پخش تیزرها و تبلیغات سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای به قوت خود باقی است و تهیه‌کنندگان نباید با ماهواره همکاری کنند اما «باید فکری اساسی برای تبلیغ فیلم‌ها در داخل کشور کرد و صدا وسیما باید شرایط تبلیغ فیلم‌های سینمایی را فراهم کند».

۲۸ اردیبهشت‌ سال گذشته بخشنامه‌ای به کلیه دفاتر تهیه و پخش فیلم‌های سینمایی ابلاغ شده بود که به موجب آن پخش پیش‌پرده‌های سینمایی (تیزر) در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان غیرقانونی است.

پیش از این نیز حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند و اگر برخلاف آن عمل کنند با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

گروهی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ایران می‌گویند چون صدا و سیمای جمهوری اسلامی در بیشتر مواقع مانع از پخش تیزر فیلم‌هایی که مورد پسندش نیست می‌شود آن‌ها مجبورند از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغ فیلم‌های خود استفاده کنند.

جنتی درباره این رویکرد صدا و سیما گفت صحبت‌هایی با علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما کرده تا فضای تبلیغ برای تمامی فیلم‌های سینمایی مجوزدار از سوی وزارت ارشاد اسلامی ایجاد شود.

او گفت: «حتی اگر مدیران رسانه ملی برخی از فیلم‌ها را بیشتر پسندیده و خواهان تبلیغ بیشترشان هستند باید یک کف تبلیغاتی معقول و تأثیرگذار هم برای دیگر فیلم‌ها در نظر بگیرند.»

به‌گفته علی جنتی «در صورت تحقق این مسئله می‌توان با پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای مخالفت کرد اما اگر در داخل چنین محدودیت ویرانگری وجود داشته باشد فیلمسازها به‌طور طبیعی به سمت ماهواره گرایش پیدا می‌کنند.»

او افزود: «می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانوناً مجاز شود.»

در یک سال گذشته چندین تهیه‌کننده سینمای ایران به‌دلیل پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند. همچنین برخی از این فیلم‌ها به همین دلیل اجازه اکران نیافتند.

امیر رفیعی، تهیه‌کننده فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم»، سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم «ابد و یک روز»، مصطفی شایسته تهیه‌کننده فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» و لشگری قوچانی تهیه‌کننده «کوچه بی‌نام»، از جمله سینماگرانی بودند که به دلیل پخش تیزر فیلم‌هایشان در ماه‌های اخیر به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معمولی

    خودشان اکثریت مردم ماهواره دارند، یعنی مردم قانون ممنوعیت ماهواره عملا قبول ندارند! پس چرا این قانون ادامه یابد؟! پس معنای دموکراسی چیست؟ البته ممکن است اکثر مردم کار نامعقول انجام دهند مثل سیگار کشیدن، حتی بخواهند حق کشتن هم دیگر داشته باشند، اینجا منظور حقوق معقول و بدیهی است. ماهواره یک ابزار رسانه است. استفاده درست و نادرست میشود مانند هر وسیله و فی النفسه خود ابزار چیز بدی نیست. خود صدا و سیما دارد از پخش ماهواره استفاده میکند. افراد مذهبی زیادی هم ماهواره در خانه دارند. هر روز که بیشتر اصرار بر قانون غیر دموکراتیک ممونعیت ماهواره می شود، حقایق دیگری از اهداف انحصارگرایی در رسانه نمایان می شود و اینکه ارگان دولتی مثل صدا و سیما میخواهد مزایای انحصار در اختیار داشته باشد از جمله در مزایای پخش آگهی!

  • فاطمه

    حالم داره از شنیدن خبرای جورواجور بهم می خوره...هر روز کلی خبر، کلی دغدغه، کلی درد،