ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران به حقوق عقب افتاده و تعدیل نیرو معترض‌اند

اعتراض‌های کارگری به دنبال بیکاری کارگران یا پرداخت نشدن دستمزدها در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. در دو روز گذشته و امروز (۲۲‌تیر‌)، چندین تجمع برای پیگیری مطالبات کارگران برگزار شد.

اعتراض‌های کارگری به دنبال بیکاری کارگران یا پرداخت نشدن دستمزدهای‌شان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. در دو روز گذشته و امروز (۲۲ تیر‌ماه)، چندین تجمع کارگری برای پیگیری مطالبات کارگران برگزار شده است.

صبح روز سه‌شنبه ۲۲‌تیر، عده‌ای از کارگران جوان‌های جویای کار در مقابل فرمانداری ماهشهر تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان رسیدگی به معضل بیکاری در این منطقه ویژه اقتصادی شدند. نرخ بیکاری در ماهشهر بالاست و اعتراض‌ تجمع‌کنندگان به استفاده نکردن از نیروهای بومی در پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و ... است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شمار حاضران در این تجمع را حدود ۱۰۰‌نفر اعلام کرده است که در آن عده‌ای از کارگران پتروشیمی بندر امام و تعدادی از جوانان جویای کار ماهشهر حضور داشته‌اند: «{‌آن‌ها} خواسته اصلی خود را ایجاد اشتغال در منطقه و جذب جوانان بومی در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کردند.»

با وجود فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی در ماهشهر، عده زیادی از جوان‌های این شهر بیکارند و مجبورند برای پیدا کردن کار راهی شهرهای دیگر بشوند.

خواسته معترضان از مسئولان محلی و فرمانداری، تدوین مقررات اجرایی برای ملزم کردن کارفرمایان به جذب نیروهای بومی است.

اعتراض فولاد زاگرسی‌ها در تهران

در تجمعی دیگر، کارگران شرکت فولاد زاگرس به تهران آمدند و در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند. این کارگران ۱۱‌ماه است دستمزد‌های‌شان را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها به چندین ماه‌ بلاتکلیف ماندن و خلف وعده مسئولان اعتراض دارند.

شمار کارگران معترضی که از قروه کردستان به تهران آمده‌اند، ۲۸‌نفر گزارش شده است. ایلنا درباره این تجمع نوشته است که سهامداران عمده شرکت فولاد زاگرس شامل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی، پس از برگزاری مجمعی فوق‌العاده‌ در اسفند ماه سال ۹۲، این شرکت را منحل اعلام کرده‌اند.

پس از برگزار شدن این جلسه، حدود ۲۰۰‌کارگر شرکت فولاد زاگرس تعدیل شده‌اند و ۲۸‌نفر از کارگران برای انجام امور جاری و حفظ و حراست از دارایی‌های شرکت به کارشان ادامه داده‌اند.

قرار بوده است که سهامداران حقوق و مزایای این کارگران را پرداخت کنند، اما تا‌کنون این اتفاق نیفتاده و سهامداران شرکت از اجرای مصوبه خود طفره می‌روند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به اعتراض‌های این کارگران اعتنایی نمی‌کند و این در حالی است که قرار بوده مسئولان این وزارت‌خانه با سهامداران شرکت فولاد زاگرس جلسه‌ای داشته باشند و وضعیت این کارگران و حقوق و مزایای معوقه آنان را روشن کنند. این جلسه تا به حال برگزار نشده است.

تجمع کارکنان ۱۱۸‌ کرمان و اعتراض کارگری در مازندران

کارکنان مرکز ۱۱۸‌مخابرات کرمان هم در اعتراض به عقب افتادگی چهار ماهه دستمزد‌شان، دو روز متوالی در مقابل مرکز مخابرات شهید مفتح کرمان تجمع صنفی برگزار کردند.

شمار این معترضان ۸۰‌نفر گزارش شده است که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.

در تجمعی دیگر، شماری از کارگران شرکت حفاری نفت شمال که از تاریخ چهارم خرداد ماه امسال از کار بیکار شده‌اند، در مقابل دفتر کارفرمای اصلی این شرکت تجمع کرده‌اند. شمار کارگران تعدیل شده ۷۰‌‌نفر بوده است و ۳۰‌نفر از آن‌ها در تجمع اعتراضی شرکت داشته‌اند و در مقابل دفتر کار‌فرمای مادر (شرکت نفت خزر) جمع شده‌اند.

پایان قرارداد پیمانکاری شرکت حفاری نفت شمال، دلیل فسخ قرارداد این کارگران عنوان شده است.

کارگران معترض گفته‌اند در جلسه‌ای که خرداد‌ماه امسال و با حضور شرکت‌های درگیر و مسئولان استان مازنداران در استانداری برگزار شده است، قرار بر این بوده که شرکت برنده مناقصه این ۷۰‌کارگر را جذب کند، اما این وعده عملی نشده‌ است و شرکت کارفرمای اصلی پاسخگوی کارگران نیست.

کارگران معدن سه چاهون بافق در صف اعتراض‌های کارگری

۵۰‌نفر از حدود ۶۰۰‌کارگر معدن سه چاهون در شهر بافق یزد در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و مزایای خود از سال‌های ۹۳ و ۹۴ در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. در نتیجه این تجمع صنفی، کارگران موفق شده‌اند حقوق و مزایای اردیبهشت ماه خود را از کارفرما دربافت کنند، اما مزایای مزدی سال‌های ۹۳ و ۹۴‌شان همچنان پرداخت نشده باقی‌مانده است.

این کارگران پیمانی زیر نظر شرکت کاوشگران نصر بافق کار می‌کنند که مسئول استخراج معدن سه چاهون است.

دو هزار کارگر آذر آب و سه ماه حقوق عقب افتاده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    مردم غیر انقلابی ! این همه رهبر مسلمین جهان گفتند که انقلابی باشید ، بفکر دفاع از حرم بشار اسد باشید، بفکر ساختن مناره و گلدسته و گنبد های طلایی و صحن و بیمارستان و جاده و .... در سامرا و کربلا و نجف و جاهای دیگر باشید و .... بفکر کمکهای نجومی به سید حسن نصراله و .... باشید ، در فکر اتحاد با حکومت روسیه و چین باشید، گوش نمیدهید ، حقوق هم میخواهید ؟! اسلام و بالاتر از آن نظام در خطر است، حقوق را میخواهید چکار؟ مگر ما برای حقوق و اقتصاد و زندگی شرافتمندانه انقلاب کردیم؟ بفکر مبارزه با امریکا باشید. یک لحظه از مبارزه با امریکا غافل نشوید. همین حقوق باعث میشود که از فکر مبارزه با امریکا غافل شوید!